در گفت‌وگو با پانا

نادری تأکید کرد: هجوم ملخ‌های بومی به برخی شهرهای کشور

کارشناس دفتر موزه و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست: هجوم حشرات خطری برای محیط زیست ندارد

تهران (پانا) - کارشناس دفتر موزه و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست می‌گوید در ایران بیش از ۲۰۰ نوع ملخ وجود دارد و هجوم ملخ‌هایی که در برخی شهرهای کشور مشاهده شده است، از نوع ملخ‌های بومی است.

کد مطلب: ۹۱۸۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نادری تأکید کرد: هجوم ملخ‌های بومی به برخی شهرهای کشور

علیرضا نادری در گفت‌وگو با پانا درباره هجوم ملخ‌ها به برخی شهرها از جمله استان تهران و قم اظهار کرد: با تغییرات آب وهوایی که در دراز مدت منجر به تغییرات اقلیمی خواهد شد شاهد افزایش یا کاهش بارش‌ها هستیم. در صورتی که بارش‌ها زیاد شود بسیاری از حشرات افزایش جمعیت پیدا می‌کنند و این یک سیر طبیعی است.

این حشره‌شناس تصریح کرد: ملخ‌هایی که در رباط کریم، قم و برخی شهرها هستند ملخ‌های بومی ایران هستند و ربطی به ملخ‌های مهاجر آفریقایی ندارند. در ایران بیش از 200 گونه ملخ وجود دارد که بومی ایران هستند و حضور آنها در یک شهر، موضوع عجیبی در یک منطقه نیست.

نادری در ادامه با بیان اینکه هجوم حشرات برای محیط زیست خطرآفرین نیست، گفت: خطری که اقدامات انسانی برای محیط زیست دارد، بیشتر است و هجوم حشرات نمی‌تواند خطری داشته باشد چون پس از بارندگی‌ها جمعیت آنها افزایش یافته و بعد از یک مدتی هم جمعیتشان کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: عامل دیگری که به جز باران می‌توان برای افزایش جمعیت حشرات از جمله ملخ عنوان کرد این است که در سال‌های گذشته شکارگرهای این حشرات با توجه به اقدامات انسانی از بین رفته است و گیاهان خوش خوراک به وسیله چرای بی‌رویه دام از بین رفته است و وقتی بارندگی می‌شود یکسری گیاهان رشد می‌کنند و به دنبال آن حشراتی که مقاومت بیشتری دارند، ادامه حیات دارند.

این حشره‌شناس خاطرنشان کرد: سال بعد شاهد این حجم از جمعیت حشرات نخواهیم بود چون شکارگرها خود را با اوضاع تطبیق می‌دهند.

وی با اشاره به حضور پروانه‌ها در برخی شهرها از جمله تهران گفت: با افزایش بارش‌ها انواعی از پروانه‌ها افزایش جمعیت پیدا کرده است و به طور عجیبی زیاد شده‌اند به این دلیل که ایران اندک اندک وارد زمستان‌های معتدل‌تر می‌رود و آب وهوای کشور به سمت بومی گرمسیری می‌رود. در این حالت وقتی بارش‌ها زیاد می‌شود، گیاهان و حشرات وفور پیدا می‌کنند و این موضوع پاسخی به افزایش بارندگی‌ها است.

کارشناس دفتر موزه و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست یادآور شد: در سال‌های اخیر سفیدبالک‌ها را در تهران داشتیم که به دلیل تغییرات آب و هوایی جمعیتشان افزایش یافته بود. سال گذشته که بارندگی خوبی داشتیم حضور این حشرات به تعویض افتاد و جمعیت کمی از آنها را شاهد بودیم و امسال هم این احتمال وجود دارد که جمعیت سفیدبالک‌ها کم باشد اما اینطور نیست که جمعیتشان صفر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار