نهمین خاموشی شهر زیرزمینی نوش آباد در ساعت زمین

کاشان ( پانا) - شهردار نوش آباد گفت: آموزه های دینی و اخلاقی همواره سفارش و تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی و خدادادی کرده است بنابراین موظف هستیم هر اقدامی که می توانیم باید برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و انرژی انجام بدهیم.

کد مطلب: ۹۰۴۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
نهمین خاموشی شهر زیرزمینی نوش آباد در ساعت زمین

محمود اشرفی در آیین ساعت زمین در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد اظهار کرد:منطقه ما، یک ناحیه بیابانی و محصور در ریگزارها است که اگر ایجاد جنگلهای تاغ نبود امروز خانه های ما گرفتار ریگهای روان بود.

وی افزود: واقعیت آن است که منابع کره زمین محدود است و برگزاری این حرکتهای نمادین مردم سراسر جهان را به صرفه‌جویی، مدیریت انرژی و کاهش ورود آلاینده به محیط زیست دعوت می کند چرا که تولید برق نیازمند سوختهای فسیلی است که موجب گرمایش و افزایش دمای کره زمین می‌شود.

وی تصریح کرد: ما به عنوان شهروندانی مسوول باید برای محیط زیست خود ارزش قائل شده و دیگران را نیز به این امر دعوت کنیم حتی اگر به اندازه خاموش کردن یک چراغ اضافه و در یک ساعت مشخص باشد.

شهردار نوش آباد ضمن تقدیر از شرکت کنندگان در این آیین گفت: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد برای حفاظت از گرمای طاقت فرسای تابستان کویر را نمادی از رفتار دوستانه پیشینیان ما با طبیعت بوده است که باید برای ما نیز الگویی در رفتاری سازگار با محیط زیست باشد.

اشرفی افزود: جای تقدیر و افتخار است که از سال 1390 همراه با شهرهای بزرگ کشور و جهان، انجمن دوستداران آثار تاریخی نوش آباد و راهنمایان گردشگری شهر زیرزمینی نوش آباد پیشگام در اجرای ساعت زمین در این مجموعه باستانی بوده اند و الگوی شهرهای دیگر شده اند.

یک کارشناس اقلیم شناسی گفت: تصمیم سازان و برنامه ریزان کشور اگر خواهان برنامه ریزی دقیق برای وضعیت آب و هوا هستند باید از دانش اقلیم کمک بگیرند و بهره گیری از این دانش در شرایط کنونی یک ضرورت غیر قابل انکار است.

امیر فخرآبادی در آیین ساعت زمین در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش اباد اظهار کرد: اقلیم یا آب و هوا پایه و اساس تمام برنامه ریزی ها است و اقلیم شناسان مطالعات خود را در بلند مدت انجام می دهند و آنچه که در برنامه ریزی و مدیریت اهمیت دارد آگاهی از وضعیت و شرایط بلند مدت و طولانی مدت آب و هواست.
وی در مورد مفهوم اقلیم افزود: هوای غالب در بازه زمانی طولانی حاکم بر یک منطقه را اقلیم یا آب و هوای آن ناحیه می شناسیم و چنانچه در وضعیت و شرایط غالب اقلیم یک منطقه نسبت به زمان طولانی تغییر یا انحراف قابلی رخ دهد از اصطلاح تغییر اقلیم استفاده می شود.

وی تصریح کرد: برخی اعتقاد دارند صنعتی شدن و افزایش گازهای گلخانه ای منجر به تغییر اقلیم شده و برخی معتقدند که از زمان پیدایش کره زمین تاکنون زمین آبستن حوادث طبیعی و اقلیمی بوده و به تحولات اقلیمی از پرکامبرین و پالئوزوییک تاکنون در دوران سنوزوییک و مشخصا کواترنری و عهد حاضر اعتقاد دیگری دارند.

فخرآبادی گفت: تغییر اقلیم ناشی از عوامل متعدد انسانی و طبیعی است.البته علم ناقص است و خاصیت علم بشری اختلاف است ولیکن زمین دچار تغییر اقلیم شده و مردم باید برای کاهش عوارض ناشی از آن مشارکت کنند و قدم اول، کاهش منابع انرژی و مدیریت مصرف آن است.

به گزارش پانا، طرح ساعت زمین،یک ایده نمادین جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که از سال 2007 در آخرین شنبه ماه مارس توسط صندوق جهانی طبیعت اجرا می‌شود , مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آبادبه عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان در این طرح شرکت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار