قاسمی: قابل تحمل نیست پاکستان نتواند از شرارت‌ها علیه ایران در خاک خود جلوگیری کند

عراق و اردن ناظران جدید روند آستانه خواهند بود

تهران (پانا)- سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی به حمله تروریستی اخیر به اتوبوس سپاه در خاش اشاره و اعلام کرد که برای ایران قابل قبول نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند شرارت‌ها علیه ایران در خاک این کشور کنترل کند.

کد مطلب: ۸۹۴۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: قابل تحمل نیست پاکستان نتواند از شرارت‌ها علیه ایران در خاک خود جلوگیری کند

بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اروپا تا چه حد ایران را همراهی می‌کند؟ گفت: « فشارهای امریکا ادامه دارد، امریکا مخالف رابطه ایران با اروپاست و کارشنکنی‌ها را ادامه می‌دهد. آنچه از اروپا شنیده می شود ادامه همکاری است اما ثبت ساز و کار اغاز راه است و ما تا پیش از این چیزی از اروپا ندیدم، توقع ما از اروپا اجرای این ساز و کار است و در روزهای اینده به صورت فشرده نشست‌های کارشناسی را در سطح وزارت خارجه و‌دیگر دستگاه های مرتبط با کارشناسان اروپایی دنبال می‌کنیم و امیدواریم این تاخیر با درایت بیشتری پیش رود و اروپا بپذیرد که باید تلاش بیشتری کند و باید با صرف زمان همه خواسته هایش از طرف ایران اجرا نمی شود. صبر مردم ما تا خدی است و این به اروپا تاکید شده است.»

او درباره حمله تروریستی اخیر به نیروهای سپاه ایران در خاش و احضار سفیر پاکستان ضمن اینکه تاکید کرد برای ایران قابل قبول نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند شرارت‌ها علیه ایران در خاک این کشور کنترل کند، گفت: «در حال حاضر از ائتلاف‌هایی که پاکستان در آن شرکت می‌کند صحبت نمی‌کنم اما ما می‌خواهیم مرزهایمان با پاکستان مرز دوستی باشد و امیدوارم دولت پاکستان بتواند و بخواهد که از این اتفاقات جلوگیری کند.»

ایران شرط‌پذیر نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینستکس و موضوع سرعت عمل ایران درباره FATF بیان کرد: «انتقاد ما به سه کشور اروپایی در مورد این ساز و کار پا برجاست. بحث FATF ربطی به این ساز و کار ندارد. ایران شرط پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم شرطی تعیین نشده است. اروپا باید به تعهدات خود هر چه سریعتر عمل کند، اروپا موظف است ساز و کار مالی را فعال کند و به مرحله اجرا بگذارد. نا امید نیستیم اما باید دائم با انها صحبت کنیم که بدانند تحمل، صبر و ماندگاری ما تا چه حدی می تواند ادامه پیدا کند.»

مجمع تصمیم درست و به صلاح مردم بگیرد

او ادامه داد: «نظرات خود درباره FATF را با صراحت بیان کردیم، تصویب این لوایح به نفع کشور، مصالح مردم و اقتصاد ایران است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت که امروز باید در این مورد تصمیم بگیرد که به هر دلیلی علارغم حضور افراد دلسوز نتوانسته به تصمیم درست برسد تصمیم درستی را که به مصلحت مردم است بگیرد. ما نیازمندیم برخی چرخه های خود را روان تر کنیم تا بتوانیم بخشی که به دولت در ابعاد اقتصادی و بانکی مربوط می شود را محقق کنیم.»

قاسمی درباره اظهارات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد نقش ایران در منطقه گفت: «ایشان اشتباه کرده، نقش ایران در منطقه به روشنی مشخص است و همگان و دانایان به خوبی از نقش سازنده ایران در صلح و ثبات منطقه اگاه هستند. این تفکرات رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌هاست. در آلمان افراد زیادی از نقش ایران اگاه هستند و برای خانم مرکل هم قضیه روشن است و من این نوع صحبت‌ها را جدی تلقی نمی‌کنم و فکر می‌کنم اشتباه برداشت شده است.»

سفر وزیر امور خارجه به ایران

او درباره هدف سفر کوتاه وزیر امور خارجه هند به ایران گفت: «روابط ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و روابط ما بر اساس پیشینه خود سیاست خارجی را دنبال می کنیم و به یک شکل و یکسان برخورد نمی‌کنیم. روابط ما با هند روابط خوبی است و به دلایل مختلف ارتباط مردمی ومعنوی خوبی داریم و احتمالا با توجه به نوع همکاری‌های جدیدو بحث مهم چابهار تلاش‌های بیشتری را به صورت متقابل برای افزایش همکاری‌ها خواهیم داشت. تروریسم دامنگیر بسیاری در منطقه ماست ونیاز به اجماع جهانی در منطقه و سایر منطقه دارد و می‌تواند به عنوان موضوع میان ایران وهند باشد.»

او درباره سفر هیات پاکستانی به ایران بیان کرد: «در تماس هستیم در تهران و اسلام‌اباد و از کانال‌های مختلف تماس‌ها آغاز شده است و مقامات مختلف پاکستان هم با طرف ایرانی در اسلام اباد در تماس بودند به سفارت ما پیشنهادهایی را مطرخ کردند که منتظر نهایی شدن انها هستیم و تا چند روز آینده می‌توانیم جزییات بیشتری منتشر کنیم.»

قاسمی درباره روابط عربستان با پاکستان تاکید کرد که نمی‌توانیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم اما «کشورهای همسایه باید مراقب کانون‌های مخرب برای تحت تاثیر قرار دادن رابطه با ایران باشند.»

ناظران جدید در روند آستانه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اضافه شدن عراق و اردن به روند آستانه گفت: «اینکه کشورهایی به عنوان ناظر در روند آستانه حضور داشته باشند از قبل مطرح بوده و کشورهایی که این روند را موفق دیده اند خواستار حضور بودند اما سه کشور هستند که باید تصمیم بگیرند اعضای جدید می‌توانند اضافه شوند. مواضع همه کشورها درباره اضافه شدن برخی کشورها به ویژه کشورهای همسایه نگاه مثبتی است اما شرط لازم تفاهم ایران روسیه و ترکیه است که چه کشورهایی می‌توانند به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشند.»

قاسمی در مورد پناهندگی یکی از اعضای نیروی دریایی امریکای درایران ضمن تکذیب این خبر ان را اتهامی از سوی اف بی ای به یک شهروند امریکایی دانست.

قاسمی درباره اینکه اروپایی‌ها همچنان از FATF به عنوان شرط اینستکس یاد می‌کنند، گفت: «اروپایی‌ها می‌توانند خیلی حرف‌ها بزنند اما دلیل بر درست بودن ان نیست. FATF ربطی به اروپا ندارد و ما اگر بخواهیم در سطح حهان حضور داشته باشیم باید به عنوان یک مکانیزمی که در جهان وجود دارد و کشورها به ان پیوسته‌اند آن را بپذیریم.خیلی از ساز و کارها در جهان وجود دارد که ما نمی‌پذیریم اما باید با ان کار کنیم.

انچه اروپایی‌ها مطرح می‌کنند، تنها مطرح می‌شود و در پشت میز مذاکره مواضع خود را با صراحت برای آنها بیان کردیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم این موضوع را به ساز و کار مالی گره بزنند. اینکه از سوی اروپا مجدد مطرح می شود بحث دیگری است که نیاز به تحلیل دیگری دارد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار