سرپرست سازمان روان‌شناسی: آسیب‌ها و تهدید‌های جنگ نرم نگرش مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌های ما را نشانه گرفته است

تهران (پانا) - سرپرست سازمان روان‌شناسی نگرانی خود را از جنگ نرمی که به گفته او نگرش مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نشانه گرفته است اعلام کرد و مدارس را خط مقدم پیشگیری دانست.

کد مطلب: ۸۹۴۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان روان‌شناسی: آسیب‌ها و تهدید‌های جنگ نرم نگرش مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌های ما را نشانه گرفته است

محمد حاتمی، سرپرست سازمان روانشناسی در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی، نمایندگان مجلس و استادان دانشگاه در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «اعلام عمومی ارسال مقالات از سال گذشته براساس اهداف آموزش خلاق، آسیب‌های اجتماعی و روانی، روانشناسی مدرسه، مدرسه زندگی، هدایت تحصیلی، نظام استعدادیابی انجام شد. در سه داوری از میان ۸۵۰ مقاله ارسالی ۳۴۰ مقاله انتخاب و بیش از ۶۰ سخنرانی امروز در قالب پنج پنل برگزار می‌شود، همچنین کارگاه‌هایی در این همایش در نظر گرفته شده است.»

او ادامه داد: «امسال خوشبختانه مقالات برتر در مجلات علمی و پژوهشی چاپ خواهد شد. مقالات نباید فقط در بایگانی دانشگاه باشد بلکه باید اثر آن را در جامعه مشاهده کنیم. اعتقاد ندارم که سه وزارتخانه متولی آموزش کشور باشد که جای بحث آن اینجا نیست. دانشگاه مسئول تولید علم است و آموزش و پرورش نیازمند پیوندی است که ارتباط دانشگاه و مدرسه را حفظ کند.»

حاتمی افزود: «اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و تهدید‌های فرهنگی و اقتصادی بسیاری را گذراندیم، اما امروز به عنوان دانش‌پژوه و سرپرست نظام روانشناسی نگرانی خودم را از جنگ نرمی که دشمن راه انداخته است اعلام می‌کنم. آسیب‌های و تهدید‌های این جنگ نرم نگرش مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌های ما را نشانه گرفته است.»

سرپرست سازمان نظام روانشناسی گفت: «استرس و اختلالات خلقی نگران‌کننده است و دشمن در این حوزه‌ها اقدام کرده است و در این میان مدرسه خط مقدم پیشگیری است و باید اتاق فکری برای مقابله با آن داشته باشیم. آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد ما در ایجاد رفتار است. یک بخشنامه ابلاغی وزیر در کوچکترین روستا اثرگذار است.»

او افزود: «در مدرسه ۲ مساله داریم؛ یکی رفتار‌های پرخطر است، در تحقیقی دریافته‌ایم که تمام مولفه‌های رفتار‌های پرخطر ریشه روانی دارد و منجر به افت تحصیلی شده است. بنابراین وجود مشاور و روانشناس در مدرسه ضروری است.»

به گفته این استاد دانشگاه ۹۰ درصد دانش آموز رفتار خوب دارند. او گفت: «باید این رفتار‌های خوب را حفظ و ارتقا دهیم؛ البته اکنون در آموزش و پرورش طرح‌های خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود. بعد از جنگ و برای حفظ انقلاب باید مهم‌ترین اقدام ما حفظ دانش آموز و آموزش و پرورش باشد. سازمان نظام روانشناسی کشور ظرفیتی خوب دارد و کارگروه‌هایی با آموزش و پرورش تشکیل دادیم. از جمله اقدامات مربوط به این کارگروه راه‌اندازی مراکز تخصصی برای ارجاع بیماران و کمک به ارتقای سواد سلامت روان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار