اجرای طرح ایران مهارت؛ راهی برای تقویت خلاقیت و کار آفرینی دانش آموزان

مشهد (پانا)- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار پانا جزئیات اجرای طرح ایران مهارت در مدارس استان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح ایران مهارت؛ راهی برای تقویت خلاقیت و کار آفرینی دانش آموزان

رضا صابری در گفت و گو با خبر نگار پانا اظهار کرد: طرح ایران مهارت، آموزش های حرفه ای مهارتی کوتاه مدتی است که ویژه دانش آموزان متوسطه اول در سال تحصیلی 96-97در 8 استان به صورت پایلوت اجرا شد. پس از بررسی و جمع بندی نتایج اجرایی، قرار هست در سال تحصیلی 97-98 ، 10درصد از آموزشگاه های متوسطه اول و 100 درصد مدارس هیئت امنایی و مدارس غیر دولتی سراسر کشور تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

توسعه و تقویت فرهنگ کار از اهداف اجرای طرح ایران مهارت است

وی در ادامه توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی و ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعداد های دانش آموزان را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: ایجاد زمینه کسب شایستگی های فنی و حرفه ای و آشنایی با مشاغل گوناگون، همچنین کمک به خلاقیت ، نوآوری و کار آفرینی از اهداف دیگر این طرح است.

صابری سهم مدارس استان در اجرای این طرح را 210 آموزشگاه عنوان کرد و گفت: در این طرح به میزان 60 ساعت از مجموع آموزش حرفه های مهارتی کوتاه مدت که منطبق با استاندارد های سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد در طول یک دوره تحصیلی اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح می توان خارج از برنامه هفتگی رسمی به صورت تراکمی در یک پایه تحصیلی عمل کرد یا این طرح در دو یا سه پایه تحصیلی اجرا شود. آموزشکده های فنی و حرفه ای و آزاد که دارای پروانه تاسیس از سازمان فنی و حرفه ای هستند می توانند در این طرح مشارکت کنند.

در طرح ایران مهارت، متناسب با نوع قرارداد شهریه دریافتی متفاوت است

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: بر اساس دستور العمل اجرایی طرح 4 نوع قرار داد فی مابین دستگاه تعلیم و تربیت و اداره کل فنی و حرفه ای منعقد می شود، در نوع اول فقط نظارت توسط آموزشکده انجام می شود و در نوع دوم علاوه بر نظارت مربی نیز بر عهده آموزشکده است.نظارت، مربی و تجهیزات بر عهده آموزشکده نوع سوم قرار داد است و در نوع چهارم مربی، تجهیزات ، نظارت و مواد مصرفی بر عهده آموزشکده است و آموزش و پرورش تنها فضای آموزشی را در اختیارقرار می دهد.

وی با بیان اینکه متناسب با نوع قرارداد شهریه دریافتی از دانش اموز نیز متفاوت است افزود: منطبق بر مصوبه 62 شورای آموزش و پرورش فعالیت های فوق برنامه مشمول شهریه می شوند و این طرح نیز کاملا اختیاری و فوق برنامه است. البته اجرای این طرح در مدارس شبانه روزی به صورت رایگان است.

انتخاب دانش آموزان از بین 300 نوع مهارت انجام می شود

صابری گفت: درخراسان رضوی بر اساس تفاهم نامه مشترک بین اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فنی و حرفه ای استان مه در تاریخ 7 بهمن منعقد شد، طرح ایران مهارت قابل اجرا است ودستور العمل اجرایی به ادارات 47 گانه اموزش و پرورش ابلاغ می شود.300 نوع مهارت از طرف سازمان فنی و حرفه ای ابلاغ شده است و دانش آموزان با اختیار می توانند مهارت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی یکی دیگر از ویژه گی های مثبت این طرح را همپوشانی با جشنواره های نوجوان و جوان خوارزمی دانست و افزود: رویکرد این جشنواره ها مهارت محوری و کار آفرینی است و اجرای این طرح می تواند به تقویت خلاقیت و کار آفرینی در دانش اموز کمک کند.

وی اظهار کرد: طرح هایی که در جشنواره های کشوری جوان و نو جوان خوارزمی ومسابقات علمی و عملی فنی و حرفه ای و مسابقات علمی و کاربردی از طرف دانش آموزان ارائه شده است هر چند زمینه هایی برای کار آفرینی و اشتغال زایی شان ایجاد شده است اما این مقدار کافی نیست و پیشنهاد ما این است که زمینه های جذب و به کار گیری دانش آموزان از طرف دستگاه های حمایتی فراهم شود. خراسان رضوی چندین سال رتبه اول کشور را در این جشنواره ها از آن خود کرده است.

فعالیت مرکز رشد و کار آفرینی خراسان رضوی از سال 95

صابری گفت: برای اولین بار در خراسان رضوی مرکز رشد و کار آفرینی فعالیت خود را از سال 95 شروع کرد که هدف این مرکز، شناسایی و جذب دانش اموزانی که در زمینه کار آفرینی توفیقاتی داشته اند و معرفی آنها به بخش های کار آفرینی و صنعتی بوده است.

وی با بیان اینکه جهت گیری ها و سیاست ها اسناد بالادستی و برنامه های بلند مدت کشوربه سمت مهارت آموزی است، اظهار امیدواری کرد: همه دستگاه های اجرایی کمک کنند تا دانش آموزان و نسل آینده جامعه به جای مدرک گرایی، مهارت گرایی را سر لوحه کار خود قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار