در گفت‌و‌گو با اشپیگل

وزیر امور خارجه آلمان: SPV در هفته‌های آینده نهایی می‌شود

پیدا کردن کشوری که میزبانی SPV را برعهده بگیرد، آسان نیست

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه آلمان از نهایی شدن اقدامات لازم برای اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران در هفته‌های آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۵۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر امور خارجه آلمان: SPV در هفته‌های آینده نهایی می‌شود

هایکو ماس در اظهاراتی که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل آن را منتشر کرده، به ارائه توضیحاتی درباره فراز و فرودهای ایجاد شده در زمینه رونمایی و آغاز به کار مکانیزم ویژه مالی اروپا برای ایران موسوم به SPV پرداخته است.

او در بحشی از اظهارات خود که ایرنا آن را منتشر کرده با تاکید بر لزوم پیگیری با سرعت اقدامات لازم جهت راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران، خاطر نشان کرد: «از جمله مواردی که باید پیگیری شود، تعیین کشوری است که سازوکار یاد شده را میزبانی ‌کند. در شرایط تقابلی با آمریکا و تلاش کاخ سفید برای اعمال فشار، چنین کاری آسان نیست.»

وزیر امور خارجه آلمان همچنین دربخش دیگری از اظهارات خود ابراز امیدواری می‌کند که که اتحادیه اروپا بتواند کانال پرداختی را طی هفته‌های آتی نهایی کند.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه اظهارات خود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با «قابل اعتماد بودن شریک آمریکایی» اظهار کرد: «قطعا دیگر نمی‌توانیم این تصور را داشته باشیم که در تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید سهیم بوده و مشورتی با ما انجام شود. نمونه اخیرش، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.»

خروج آمریکا از سوریه در بدترین زمان

او یادآور شد: «این تغییر سیاست ناگهانی، از قبل به اطلاع ما نرسیده بود. سازمان ملل متحد، روند سیاسی سوریه را در دستور کار داشت، ما مشغول مذاکره با یک کمیته قانون اساسی بودیم و وضعیت بسیار مثبت به نظر می‌رسید. ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) نمی‌توانست زمان بدتری برای این تصمیم انتخاب کند.»

به گزارش پانا، با خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در اردیبهشت ماه، اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی خود با طرف ایران تعهد داد با راه‌اندازی مکانیزم ویژه مالی بخشی از حقوق قانونی تهران بر اساس متن توافق را محقق کند.

اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشته تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های ایلات متحده آمریکا قرار نگیرند و توانایی دادوستد با تهران را داشته باشند.

با این وجود، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز وکار مالی یاد شده، تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت اجرایی نشدن این سازوکار را به عهده اروپا می‌داند.

او همچنین متذکر شد: «اتحادیه اروپا در ایجاد سازوکار ویژه مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد ولی در طول زمان و طی مذاکرات ماه‌های گذشته این احساس کم کم جدی‌تر می شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی‌های جدی در اجرای این ساز و کار مواجه هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار