بطحایی: شرط اصلی موفقیت در تربیت نسل آینده تعامل خانواده با مدرسه است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش مهمترین راه موفقیت در تربیت نسل آینده و نیز شراکت آموزش و پرورش و خانواده را تعامل دانست.

کد مطلب: ۸۸۲۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: شرط اصلی موفقیت در تربیت نسل آینده تعامل خانواده با مدرسه است

نشست منتخبان اولیای شوراهای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها با وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و دانش‌پژوهان جوان، مدیرکل زنان، معاون آموزش متوسطه و مدیرکل روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در این وزارت‌خانه برگزار شد.

سیدمحمد بطحایی در این نشست از همه منتخبان اولیا و پیشنهادهای سازنده آنها برای ایجاد تعامل و همفکری بیشتر تشکر کرد و گفت: «امیدوارم این جلسه آغاز راهی پربرکت باشد، این راه به اعتقاد من تنها راه نجات آموزش و پرورش کشور است.»

وزیر آموزش و پرورش پیشنهادهای منتخبان اولیای استان‌ها را سازنده دانست و ادامه داد: «در رویکرد نوین تعلیم و تربیت، خانواده و مدرسه به عنوان دو شریک تلقی شده‌اند که سرمایه مشترکی را وسط گذاشته‌اند و همه هم‌و‌غم‌شان ارتقا و گسترش این سرمایه است. اگر دو شریکی که سرمایه مشترکی را وسط گذاشته‌اند و همه هدف‌شان ارتقای سرمایه است، قواعد شراکت را رعایت نکنند حتما به سرمایه لطمه وارد می‌شود.

مهمترین عامل موفقیت شراکت آموزش‌وپرورش و خانواده تعامل است

او مهم‌ترین و موثرترین عامل موفقیت این سرمایه‌گذاری را تعامل دانست و گفت: «تعامل به معنای گفت‌وگوی یک طرفه نیست؛ تعامل یعنی اینکه به اندازه‌ای که من شراکت دارم و همه مشکلات و مسائل و ... خودم را با شریکم در میان می‌گذارم، شریک دیگر هم باید همین‌طور باشد و در نهایت با هم تصمیم بگیرند. این دقیقا همان حلقه مفقوده جامعه ما است و متاسفانه هر کسی کار خود را می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود افزود: «اکنون من در مدرسه کار خودم را انجام می‌دهم، کاری با شما ندارم و ... شما هم در خانه اصلا و ابدا به ماهیت این شراکت کاری ندارید و کار خود را می‌کنید و گاهی این دو شریک حتی همدیگر را هم تخریب می‌کنند و گاهی زحمات همدیگر را خنثی می‌کنند. البته من آبروداری می‌کنم که می‌گویم گاهی؛ نتیجه این می‌شود که اکنون شاهد هستیم. همه شما از صبح تا شب برای تربیت فرزندانتان تلاش می‌کنید، وضع رفاهی و اقتصادی و ... آنها را فراهم می‌کنید، ما هم در مدرسه تلاش می‌کنیم اما آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، نمی‌افتد. باور کنید در خیلی از کشورهای دیگر که از حیث آموزش و پرورش پیشرفته هستند به این اندازه برای فرزندان‌شان زحمت نمی‌کشند اما نتیجه‌ای که دارند بسیار اثربخش‌تر است؛ ما زور همدیگر را خنثی می‌کنیم. اصطکاک الگوها زور ما را خنثی می‌کند، خانواده با الگوهای دیگری و ما در مدرسه در الگوهای دیگری با فرزندان ادامه می‌دهیم.»

استراتژی وزارت آموزش و پرورش منسجم، همگرا و نظام‌مندکردن شبکه خانواده و مدرسه است

بطحایی شرط اصلی موفقیت در تربیت نسل آینده را تعامل خانواده با مدرسه دانست و گفت: «به والله قسم کمبود منایع مالی و ... مساله نیست، یعنی اینها عامل تاثیرگذار نیستند. ما یک خانواده هستیم که اگر زور این خانواده در یک راستا قرار بگیرد و زور هم را خنثی نکنند در یک زمان کوتاه می‌توانند کن فیکون کنند. اکنون نشانه‌های نگرانی پیداست در پله‌های دادگستری‌ها و شلوغی کلانتری‌ها و ... پیداست. پس اولین استراتژی ما این است که شبکه خانواده و مدرسه را منسجم، همگرا و نظام‌مند هدایت کنیم و این مهمترین استراتژی وزارت آموزش و پرورش است.»

متاسفانه در برخی از همکاران ما نگرشی وجود دارد که زیاد حوصله آمدن اولیا را ندارند و از طرف دیگر برخی از اولیا هم حوصله ندارند و می‌گویند من حوصله ندارم گرفتارم شش صبح تل فلان ساعت بیرونم و ... اصلا حرف آخر را بزنید چقدر باید بدهم! در حالی که تعامل خانواده و مدرسه باید ایجاد شود که اگر ایحاد نشود این سرمایه تباه می‌شود

او ادامه داد: «نیاز به همین شبکه ما را بر آن داشت تا اقدام مهمی صورت گیرد، به همین دلیل پلتفرمی آماده کردیم که قرار است به عنوان رسانه آموزش و پرورش جای خود را پیدا کند. شما خانواده‌ها بیایید آنلاین در این پلتفرم با مدیران مدارس صحبت کنید و به عنوان ولی دانش‌آموز با مدیران صحبت کنید، معلم هم بابد با شما حرف‌های خود را بزند و بگوید پدران و مادران شما در خانه راه را اشتباه می‌روید. این تعامل باید شکل بگیرد. این شبکه آماده شده و در حال گسترش است.»

او ادامه داد: «در همین شبکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی در حال تولید برنامه هستیم، مخاطب این برنامه‌ها غیر از خانواده‌ها، رئیس منطقه و معلم و مدیر مدرسه هم هستند، در حوزه آسیب‌های اجتماعی بچه‌های ما به شدت در معرض خطر هستند ما برنامه‌های چندرسانه‌ای تولید کرده‌ایم. منظور من از فراوانی این است که برای کشور ما اگر یک نفر هم دچار این آسیب‌ها شود، زیاد است و باید ورود کنیم. مشاور ما در مدرسه باید بداند و نشانه‌ای را اگر دید باید ورود پیدا کند و عالمانه و متخصصانه برخورد کند، ما دو شریک هستیم، اگر معلم یا مدیر در حد اعلای تخصص و مدارک عالی هم باشم ولی اگر خانواده همراه نباشد، به جایی نمی‌رسد و برعکس آن هم صادق است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «هر دو بال یعنی خانواده و مدرسه باید با هم همراه باشند و با هم به حرکت دربیایند تا این پرنده به اوج برسد. همان‌طور که به مدیران‌مان می‌گوییم شما برای ادامه کار باید تا سال آینده مثلا این تعداد گواهی‌نامه را داشته باشید و این دوره‌های عملیاتی را باید طی کنید، مثلا آشنایی با اعتیاد، نحله‌های فکری ‌و ... به موازات این باید خانواده‌ها هم دوره‌هایی را بگذرانند و در مهر ۹۸ زمانی که فرزندش را برای ثبت‌نام به مدرسه برد باید آنها را ارائه دهد.»

بطحایی گفت: «تعامل دو سویه خانواده و مدرسه شرط موفقیت ما است و گرنه در آینده نگرانی‌های‌مان بیشتر می‌شود. ما باید موانع این ارتباط را برطرف کنیم. متاسفانه در برخی از همکاران ما نگرشی وجود دارد که زیاد حوصله آمدن اولیا را ندارند و از طرف دیگر برخی از اولیا هم حوصله ندارند و می‌گویند من حوصله ندارم گرفتارم شش صبح تا فلان ساعت بیرونم و ... اصلا حرف آخر را بزنید چقدر باید بدهم! در حالی که تعامل باید ایجاد شود که اگر ایجاد نشود این سرمایه تباه می‌شود. خانواده‌ها باید از آموزش و پرورش مطالبه کنند باید از وزیر آموزش و پرورش پاسخ بخواهند و او را پشت میز پاسخگویی بنشانند. ما می‌گوییم مدرسه محل تمرین زندگی بچه‌هاست، مدرسه جای حفظ‌کردن چهار عدد فرمول نیست، مدرسه آموزشگاهی نیست که من بچه‌ها را برای دوره‌های کارشناسی‌ارشد آماده کنم، بچه‌های باید صبوری، مداراکردن و با هم بودن را در مدرسه تمرین کنند. دست افتاده‌ای را گرفتن و بلند‌کردن را باید تمرین کنند، اینکه معادلات دیفرانسیل را تمرین کنیم در حدی که مهارت‌های ذهنی بچه‌ها را آماده کنیم، کار ما است اما خیلی از آنها جای‌شان دانشگاه است.»

آموزش و پرورش عمومی باید به تدریج تصحیح شود

او افزود: «ما در مدرسه به زور به بچه‌ها چیزی آموزش می‌دهیم که جایش در دانشگاه است، اصلاح این وضع نیاز به کمک شما دارد. اگر وزارت آموزش و پرورش می‌گوید دوره ابتدایی محل کتاب‌های کمک درسی و تست نیست، شما باید کمک کنید. همین درس رسمی برای این بچه‌ها کافی است بگذارید در مدرسه بازی کنند، بگذارید بچگی کنند، از خودگذشتگی و تمرین مهارت‌ها در زمین ورزش و حیاط مدرسه اتفاق می‌افتد. باور کنید فرق آموزش و پرورش ما با دیگر کشورها همین چیزهاست و گرنه فرق دیگری نداریم، تفاوت آموزش و پرورش ما با دیگر کشورهای در همین روش‌ها و اهداف تربیتی و پرورشی است. خانواده‌ها به ما می‌گویند آقا این‌ها چیست به بچه‌های ما یاد می‌دهید شما باید به او فیزیک یاد دهید که فردا بتواند تست بزند.»

اگر بچه‌ای در خیابان یا پارک راه می‌رود، میوه را می‌خورد و آشغال‌ها را بر روی زمین خالی کند این یعنی اینکه تعلیم و تربیت ما هنوز مشکل دارد. اگر این نشانه‌ها کاهش یابد دادگستری‌ها خلوت می‌شود، کسی سر کسی را کلاه نخواهد گذاشت، نامردی و ... و این صفات کاهش می‌‌یابد و نزاع‌های خیابانی کمتر می‌شود

سیدمحمد بطحایی بر تصحیح تدریجی آموزش و پرورش عمومی تاکید کرد و گفت: «اگر بچه‌ای در خیابان یا در پارک راه می‌رود ، میوه می‌خورد و آشغال‌ها را بر روی زمین خالی کند این یعنی اینکه تعلیم و تربیت ما هنوز مشکل دارد. اگر این نشانه‌ها کاهش یابد دادگستری‌ها خلوت می‌شود، کسی سر کسی را کلاه نخواهد گذاشت، نامردی و ... و این صفات کاهش می‌‌یابد و نزاع‌های خیابانی کمتر می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش به جلسه اخیر خود با دانش‌آموزان با موضوع گفت‌وگوی بین نسلی اشاره کرد و گفت: «اخیرا طرحی به نام گفت‌وگوی بین نسلی را با حضور دانش‌آموزان در همین مکان داشتیم و واقعا من بهت‌زده شدم که دانش‌آموزان ما در چنین سطحی از تحلیل قرار دارند، زیبا و دقیق مسائل را تحلیل می‌کردند که ما چرا با اشتیاق به مدرسه نمی‌رویم؛ ما باید بتوانیم این به موضوع دامن بزنیم، مثلا شما به عنوان یک پدر با فرزندتان بیشتر صحبت کنید و معلم و همه همه، ما یک جامعه ذی‌نفعان هستیم که تصمیم‌گیری‌هایمان بر روی همدیگر اثر می‌گذارد.»

شورای ملی، استانی و منطقه‌ای انجمن اولیا و مربیان شکل بگیرد

بطحایی پیشنهاد داد شورای ملی انجمن اولیا و مربیان شکل بگیرد و مانند آن نیز در سطح استان و منطقه وجود داشته باشد تا با جلسات و همفکری و بحث و پیشنهاد بر روی موضوعات مختلف، نهایتا مدرسه به یک مدرسه بانشاط، جذاب و دلنشین برای بچه‌ها تبدیل شودبه طوری که فرزندان، صبحانه را در مدرسه بخورند و زنگ آخر را که زدند به زور از مدرسه بیرون برود. او افزود: «اگر به این نقطه برسیم معلوم است که مدرسه ما توانسته جایگاه خود را پیدا کند.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «چرا ما باید همیشه از رنگ‌های خاکستری و سفید و سیاه استفاده کنیم، نه تنها در روپوش بچه‌ها بلکه در دیوار و ساختمان و ...! اینکه ما گفته‌ایم در دوره ابتدایی باید اسباب‌بازی وارد مدرسه شود، می‌دانیم امکانات ما در این حد نیست اما در جاهایی که این امکان وجود دارد شروع کنید. سند تحول بنیادین هم یعنی همین چیزها؛ یعنی مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار