رئیس سازمان صنعت استان تهران: بهای کالاها با افت نرخ ارز به مرور کاهش می‌یابد

تهران (پانا) - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ظرفیت و کششی دیگر برای افزایش قیمت کالاها در جامعه وجود ندارد می‌گوید بهای کالاهای مصرفی به دنبال افت و منطقی‌شدن نرخ ارز به مرور کاهش می‌یابد.

کد مطلب: ۸۵۹۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان صنعت استان تهران: بهای کالاها با افت نرخ ارز به مرور کاهش می‌یابد

به گزارش ایرنا، یدالله صادقی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران توانایی‌های خوبی برای عبور از مقطع فعلی دارد افزود: کاملا مشخص بود که رشد دلار تا قیمت 19 هزار تومان حباب است و قیمت دلار با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور دچار ریزش شد.
وی اظهار کرد: نرخ ارز پس از رشد اولیه تاثیر تورمی خود را روی کالاها گذاشت و رشد آن از قیمت 9 هزار تا 19 هزار تومان دیگر (بر قیمت‌ها) تاثیری نداشت و عملا دیگر ظرفیت و کششی برای افزایش قیمت در جامعه وجود ندارد و مصرف‌کننده استقبال نمی کند.
صادقی تاکید کرد: این درحالی است که 97 درصد نیازهای ارزی بازار از طریق ارز مرجع یا سامانه نیما تامین می‌شود و تنها سه درصد نیازهای بازار از طریق بازار آزاد و روز دلار تامین می‌شود که تاثیر چندانی روی قیمت نهایی کالاها نخواهد گذاشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی اجازه رشد بیش از حد نرخ دلار را مگر در وضع روانی و سیاسی خاص نمی‌دهد اظهار کرد: قیمت منطقی و علمی دلار در ایران بین 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان است و اگر بیشتر از این باشد حبابی و مقطعی است.
وی گفت: رشد حبابی و مقطعی دلار نه علمی و نه ناشی از مولفه‌های اقتصادی و صرفا تحت تاثیر جنگ روانی و وضع ناشی از تحریم است و مردم نباید نگران باشند و با هجوم برای خرید دلار وضع را بدتر کنند.
صادقی گفت: نرخ ارز فعلی در کشور تابعی از میانگین نرخ تورم داخلی و نرخ تورم بین‌المللی در پنج سال اخیر است و حداکثر 50 درصد بیشتر از نرخ فعلی ارز مرجع خواهد بود؛ اگر رشد بیشتری داشته باشد حتما حبابی است و دوامی نخواهد داشت.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تدابیر دولت به منظور تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی تشریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد سامانه بهین یاب ( http://www.behinyab.ir/) نظام توزیع مواد اولیه بین تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی را بازمهندسی کرد.
وی افزود: متقاضیان مواد اولیه با مراجعه و ثبتنام در این سایت می‌توانند پس از اخذ تاییدیه وزارت صنعت وارد بورس کالا شوند.
صادقی گفت: به طور مثال صنایع پایین دستی شرکت های پتروشیمی که مواد اولیه خود را از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند با مراجعه به سایت و از طریق بورس کالا و دریافت تاییدیه وزارت صنعت و کد انحصاری مواد اولیه خود را دریافت می‌کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: یکی از مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت فاصله قیمتی صادرات و عرضه داخلی مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی بود که با متعادل‌سازی قیمت صادرات و عرضه داخلی این محصولات، شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه به مصرف‌کنندگان داخلی این مواد ترغیب شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار