مراقبت از پوست در 64 روایت دینی

خبرگزاری پانا: پژوهشگر و مؤلف طب اسلامی وجود 64 روایت دینی را از علل اهمیت مراقبت از سطحی‌ترین لایه بدن عنوان كرد.

کد مطلب: ۸۴۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از ایگاه اطلاع‌ رسانی آستان قدس رضوی ، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن ضیائی در سلسله نشست‌های طب‌المعصومین كه شنبه‌های هر هفته در رواق دارالهدایه توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و با حضور خیل عظیمی از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، گفت: درخشندگی و با طراوت بودن سطحی‌ترین لایه بدن، تاثیری عمیق در بحث اعتماد به نفس و روحیه انسان دارد.

وی روغن مالی سطح بدن را در جلوگیری از بروز بیماری پوستی و درمان آن بسیار موثر دانست و گفت: ماسا‍ژ با روغن زیتون برای جلوگیری از ترك پوست شكم در زنان حامله مفید است و برای جلوگیری از خشكی و ترك خوردگی پوست در گرما و سرمای شدید، استفاده از روغن كنجد به صورت ماساژ و مصرف خوراكی عسل گون یك قاشق مرباخوری درمان‌كننده است.

وی افزود: برای افرادی كه رماتیسم مفصلی دارد ماساژ با روغن گل بنفشه و برای افرادی كه قلنج دارند، هر بار یک قسمت بدنشان دچار بادگرفتگی می‌شود، ماساژ با روغن سیاه‌دانه و مصرف خوراكی دم کرده سیاه‌دانه با عسل توصیه می‌شود.

ضیائی فعال كردن عملكرد عقل فعال كاربردی و جلوگیری از جنون ادواری را از خواص روغن گل بنفشه عنوان كرد و در ذكر روایتی از پیامبر اكرم(ص) گفت: ایشان به امام علی(ع) فرمودند: اگر مردم می‌دانستند چه فوایدی در روغن بنفشه خوراکی است، جرعه جرعه آن را می نوشیدند.

وی باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از رسوب در زیرلایه‌های پوستی، جوش و دانه‌های سیاه را از فواید روغن مالی بدن قبل از استحمام عنوان كرد و گفت:‌ روغن مالی قبل از حمام چهره را باز و گلگون می‌کند.

وی با اشاره به خصال شیخ صدوق گفت:‌ این عمل سنت حضرت زهرا(س) است و ایشان قبل از استحمام حسنین(ع) در طفولیت، ایشان را روغن مالی می‌كردند .

ضیائی در روایتی از پیامبر(ص)كه فرمودند: از تشبه خود به بنی‌امیه، بنی‌عباس و یهود نصرانی و مجوس که سبیل‌ها را بلند و ریش‌ها را کوتاه می‌کنند، بپرهیزید، گفت: سبیل بلند باعث اختلال در دستگاه گوارش و سوء هاضمه می‌شود.

پژوهشگر و مؤلف طب اسلامی گفت: ‌کسی که دوست دارد پوستش شفاف و براق باشد، خربزه رسیده شیرین را بعد از غذا میل کند که در آن 10 فایده است. یکی از آن شفاف‌شدن پوست است.

وی شستشو با گل ختمی را باعث شفاف‌شدن پوست و براقی مو عنوان كرد و گفت با مصرف پیاز در سبد غذایی خانوار سطحی‌ترین لایه پوست رنگ صاف و براق به خود می‌گیرد.

پژوهشگر و مؤلف طب اسلامی مصرف نان سفید و باگت با درصد شلتوک بسیار کم و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را از علل بروز كك و مك در چهره و ایجاد یبوست مزمن عنوان كرد و گفت: مصرف گندم ساییده با شلتوک یا جو ساییده با سبوس مخلوط با روغن زیتون، استخوان‌بندی را محکم وگوشت بر بدن رویانده و پوکی استخوان و کمبود سلول تراکم استخوان را درمان و سطحی‌ترین لایه پوست از خشکی در می‌آورد.

وی آویشن شیرازی را دارای11 فایده دانست و اظهار داشت: شفافیت و درخشندگی پوست در مصرف جوشانده این گیاه مناسب است و در درمان درد استخوان ناشی از سرد مزاجی نیز بسیار مفید است.

ضیائی برای درمان كسانی كه غلظت خون و پوست خفه و مرده دارند، استفاده از هفت عدد گلنار وحشی صبح ناشتا با یك لیوان آب انار شیرین یا رب انار شیرین را توصیه كرد كه مصرف آن تا یک سال بدن را از زیگیل، کورک و دمل حفظ می‌كند.

وی گفت:‌ ختنه کردن، تراشیدن موهای زیر بغل، کوتاه‌کردن ناخن از فطرت توحیدی است و ناخن بلند باعث چند بیماری است از جمله درد شدید استخوان می‌شود.

ضیائی گفت:‌ مصرف یک استکان گلاب طبیعی به همراه یک قاشق پودر گل محمدی و شیره توت، یبوست مزمن را درمان و عرق بدن را خوشبو می‌کند.

همچنین ماساژ بدن با حنای خشك قبل از خروج از حمام به مدت چند دقیقه و استفاده از پودر ضمه بعد از حمام، بدن را خوشبو می‌كند.

وی در روایتی از امام رضا(ع) گفت: سرور همه رنگ‌های طبیعی حناست كه سطحی‌ترین لایه پوست را از رسوب چربی و زمختی پاكیزه می کند .

پژوهشگر و مؤلف طب اسلامی همچنین گفت:‌ مصرف کاهو بدون سس از بین برنده‌بوی سیر و موسیر از دهان می‌شود و استفاده از جوش‌شیرین در كفش‌ها بوی بد پا و عرق را ازبین برده و خضاب با حنا نور چشم را زیاد می‌کند و بدن را خوشبو می‌کند.

وی حذف نمك از غذای افراد مبتلا به فشار خون را اقدامی نادرست در درمان دانست و گفت:‌ در روایات شیعه گفته شده غذا را بی‌نمک درست کنید، اما در شروع و انتهای غذا كمی از نمک پودر سنگ یا نمک دریا که حدود 190 املاح دارد، استفاده كنید.

پژوهشگر و مؤلف طب اسلامی گفت:‌ امام صادق(ع) فرمود: کسی که روی نخستین لقمه غذا مختصری از نمک بریزد از پوست و چهره او کک و مک می‌رود.

وی استفاده از نمک یددار بهداشتی در اول و آخر غذا و استفاده آن در سوپ ذرت را در افرادی كه فقر ید و کم‌کاری تیروئید دارند، موثر دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار