پایان سکوت دو ماهه مجلس: CFT هفته آینده در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار می گیرد

تهران (پانا) - مدت دو ماهه مجلس شورای اسلامی برای بررسی الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم امروز پایان یافت.

کد مطلب: ۸۴۴۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
پایان سکوت دو ماهه مجلس: CFT هفته آینده در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار می گیرد

بیستم خرداد ماه بود که مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای علنی که با حاشیه‌ها و فراز و فرودهای بسیاری همراه بود و تومار پشت تومار سنگ فرش سبز بهارستان را سفید کرد، نمایندگان وابسته به جبهه پایداری و فراکسیون ولائی (اصولگرایان) با هرچه در چنته داشتند بر CFT و حامیانش تاختند تا حرف خود را بر کرسی بنشانند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با همراهی غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، تا آن روز در قامت موافق الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم ظاهر شده بود، روز موعود سرانجام در مقابل فشارها کوتاه آمد و مسکوت ماندن 2 ماهه را به رأی گذاشت.

صحن علنی بالاخره با 138 رأی موافق‌، 103 رأی مخالف و 6 رای ممتنع با مسکوت ماندن 2 ماهه این کنوانسیون موافقت کرد.

آن روزها بسیاری به ویژه اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی این اقدام بهارستان را تسلیم شدن در برابر فشار عده‌ای قلیل ولی پر سر و صدا دانستند و خواستار توجه ویژه مجلس به منافع ملی شدند.

از سوی دیگر، مسئولان دولت دوازدهم بارها و بارها در اظهارنظرهایی متفاوت بر لزوم تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با FATF در مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.

از طرفی دیگر باتوجه به نزدیکی جلسه گروه ویژه اقدام مالی، بسیاری از کارشناسان با اتکا به اظهارات سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی این اقدام خانه ملت را خود تحریمی توصیف کردند.

بالاخره و با تمام فراز و فرودها جلسه گروه ویژه اقدام مالی تشکیل شد و تحریم‌های مرتبط با لیست سیاه FATF برای جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به حالت تعلیق در آمد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همان زمان این اقدام گروه ویژه اقدام مالی در آستانه سفر اروپایی رئیس‌جمهوری کشورمان به سوئیس و اتریش را چراغ سبز قاره سبز به ایران توصیف کرد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم از امروز و پس از دو ماه مسکوت ماندن به طور قانونی باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه قرار بگیرد که با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای خانه ملت برای استراحت و سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه با یک هفته تاخیر این مهم محقق خواهد شد.

کمال دهقانی فیروزآبادی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره زمان بررسی CFT در این کمیسیون به پانا می‌گوید: «این لایحه هنوز در دستور کار ما قرار نگرفته است ولی بعد از پایان تعطیلات مجلس با توجه به پایان مهلت قانونی، این اتفاق خواهد افتاد.»

عباسعلی کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان نیز امروز (شنبه) که وظیفه بررسی مصوبات مجلس از لحاظ تطابق با شرع مقدس و قانون اساسی را برعهده دارد در جمع خبرنگاران خبر از تایید اصلاحیه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم داد.

سرنوشت CFT در مجلس شورای اسلامی با توجه به جولان مخالفان سیاسی دولت، چندان روشن و مشخص نیست ولی کابینه دوازدهم همچنان بر لزوم تصویب این لایحه تاکید دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار