حاشیه‌های روز FATF ؛ سلام به خود تحریمی

نماینده تهران: احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه وجود دارد

تهران (پانا) - نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اقداماتی نظیر پهن کردن تومار، صحن علی مجلس شورای اسلامی را به حاشیه کشاندند تا بتوانند الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را برای دو ماه دیگر به تعویق بیندازند.

کد مطلب: ۸۲۸۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های روز FATF ؛ سلام به خود تحریمی

مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در شرایطی کار خود را آغاز کرد که مهم‌ترین برنامه‌های هفته جاری خود را در دستور کار داشت، بررسی دو لایحه جنجالی روزهای اخیر یعنی الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون پالرمو.

پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی مانند تروریسم، پولشویی و ... ) بدون هیاهو و به سادگی تصویب شد و مجلس با الحاق کشورمان به این کنوانسیون بین‌المللی موافقت کرد اما جنجال‌ها در انتظار کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد.

صحن آرام بود تا نوبت به اظهارات سید حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی رسید، سایر دوستان وی در اقدامی هماهنگ شده می‌رسید در حین اظهارات او به وسط صحن آمادند و با پهن کردن تومار و بنرهایی صحن را به حاشیه کشاندند.

لاریجانی در مخالفت با این اقدام آنها گفت: «بروید بنشینید، اگر مخالفید نظرتان را بگویید، این اقدام برای چیست؟»

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس که از عوامل اصلی پهن کردن تومارها در صحن بود با فریاد به لاریجانی گفت: «شما نظر ما را نمی شنوی!»

نقوی حسینی در اظهارات خود گفت که این بنرهای امضا شده شامل 50 هزار امضا از طرف مردم است که در جریان راهپیمایی روز قدس امضا شده است. از آن سو تعداد دیگری از نمایندگان اطراف سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرامورخارجه جمع شدند و گپ‌و‌گفتی نه چندان دوستانه بین آنها شکل گرفت.

نمایندگانی که تومارها را در صحن علنی پهن کردند پژمان‌فر، نماینده اصولگرای مردم مشهد، ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر، هاجر چنارانی، عضو کمیسیون امنیت ملی به همراه کریمی قدوسی و دهقان بودند.

همزمان با این اقدام رحیم زارع نامه‌ای در دست گرفته بود و در بین نمایندگان می‌چرخید و از آنها امضا جمع می‌کرد. او در خصوص محتویات این نامه گفت در‌خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به تعویق انداختن دوماهه بررسی FATF است.

بعد از اظهارات نقوی حسینی، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران، در راستای موافقت با این کنوانسیون سخن گفت و یادآور شد که دبیرشورای عالی امنیت ملی تصریح کرده است که الحاق به این کنوانسیون خطر و تهدیدی برای کشور ندارد، اظهاراتی که اندکی بعد عراقچی بر آن‌ صحه گذاشت.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد به جایگاه هیأت رئیسه مجلس رفته بود و با لاریجانی مشغول چانه‌زنی بود، واکنش‌های رئیس مجلس به شکلی بود که گویی موافق اظهارات قدوسی نیست و به رغم سر و صدای مخالفان خواهان رأی‌گیری درباره الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسیم است.

پایین صحن نیز حسنیعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حلقه نمایندگان مخالفان این کنوانسیون گرفتار شده بودند و هرکدام به نوبه خود سعی می‌کردند با ارائه توضیحاتی آنها را مجاب کنند که الحاق به این کنوانسیون نه به معنای ورود داعش به کشور است و نه تسلیم فرماندهان نظامی کشورمان.

اوضاع به رغم شلوغ‌کاری‌ها به سود دولت و نمایندگان اصلاح‌طلب بود، اما هرلحظه تومار و بنرهای بیشتری در وسط بهارستان پهن می‌شد.

یکی از بنرها که به رایانه مقابل دبیر هیات رئیسه مجلس آویزان شده بود ،احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران به پایین انداخت.

در سمت دیگر مجلس کاظم جلالی، نماینده نزدیک به لاریجانی که در میانه بهارستان مشغول رایزنی با نمایندگان بود ناگهان با عجله با بالای صحن رفت و کاغذی را به رئیس مجلس شورای اسلامی داد، لاریجانی پس از مطالعه کاغذ سخنی را به صورت درگوشی به وی گفت.

شلوغی‌ها در صحن علنی ادامه داشت، نمایندگان مخالف الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که فضا را رفته رفته به سود خود می‌دیدند کماکان آماده آبستراکسیون و خروج از صحن برای از حد نصاب انداختن جلسه بودند.

عراقچی به بالای جایگاه هیأت رئیسه رفت و اندکی با لاریجانی در حضور کریمی قدوسی به گفت‌و‌گو پرداخت.

لاریجانی ناگهان به عراقچی از پشت بلندگو درحالی که درست در کنارش حضور داشت با لحنی توأم با عصبانیت گفت که «برو و نظر دولت را بگو!»

عراقچی در بین اظهارات خود صراحتا اعلام کرد که نظر دولت الحاق به این کنوانسیون است.

نمایندگان مخالف که اظهارات عراقچی و پیش از آن علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی در جریان جلسه غیرعلنی بهارستان نتوانسته بود قانعشان کند، بازهم قانع نشدند و توانستند امضاهای طرح خواستار تعویق دو ماهه بررسی FATF را به 50 امضا برسانند.

لاریجانی که به وضوح در رفتارش چرخشی احساس می‌شد در نهایت این طرح را به رأی گذاشت و چند دقیقه بعد از اینکه عراقچی گفته بود نظر دولت الحاق به این کنوانسیون است به نقل از دولتی‌ها گفت که آنها مخالفتی با تعویق دو ماهه این کنوانسیون ندارند!

سر انجام این طرح به رأی گذاشته شد و با 103 رأی مخالف تعویق در مقابل 130 رأی موافق شکست خورد.

سیده فاطمه حسینی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران پس از تعویق این طرح در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مسکوت ماندن دو ماهه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم با توجه به پایان ضرب‌الاجل FATF در اوایل تیرماه می‌تواند برای ایران خسارت‌بار باشد. احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه مالی، تحریم‌های جدید را بر کشور تحمیل خواهد کرد. در این میان عجب از نمایندگانی که با غوغاگری، بر آتش خودتحریمی می‌دمند!»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار