در گفت‌ وگو با پانا

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:‌ روند تخصیص ارز از سامانه نیما به فعالان اقتصادی تسریع شده است

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می‌گوید با وجود آنکه مشکلاتی  در مورد واردات برخی مواد اولیه تولید به کشور وجود دارد اما کار تخصیص ارز از محل سامانه نیما درحال انجام است و روند اجرایی کار درحال طی شدن است.

کد مطلب: ۸۳۴۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:‌  روند تخصیص ارز از سامانه نیما به فعالان اقتصادی  تسریع شده است

عباس آرگون درگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره عملکرد سامانه نیما در تخصیص ارز به تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان اظهار کرد:‌ در زمینه تخصیص درهم مشکل‌هایی وجود داشته است اما کار اختصاص سایر ارزها با محدودیتی مواجه نیست و ارز حاصل از صادرات نیز مطابق رویه پیش‌بینی شده درحال انجام است.

آرگون با بیان اینکه در هفته‌های ابتدایی شروع به کار سامانه نیما محدودیت‌هایی درتخصیص ارز وجود داشت، عنوان کرد: این محدودیت‌ها رفع شده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم ثبت‌سفارش به دو برابر افزایش یافته است که مهمترین دلیل آن تعیین نرخ پائین دلار است که واردکنندگان را ترغیب می‌کند تا به واردات اقدام کنند.

وی تصریح کرد:‌ اگرچه نرخ ارزی که در اختیار تجار و واردکنندگان قرار می‌گیرد پائین‌تر از ارزش واقعی دلار در برابر ریال است اما مشخص نیست که کالای تولیدی با نرخ‌های تولیدشده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد:‌ نرخ پایه تعیین شده برای دلار در سامانه نیما پائین انتخاب شده است و با توجه به نرخ تورمی که در سال‌های اخیر وجود داشته است نرخ دلار عقب نگه داشته شده است و افزایش چند درصدی نرخ دلار هم نمی‌تواند برابری واقعی دلار و ریال را تعدیل کند.

وی عنوان کرد:‌ قیمت کالاها نمی‌تواند با نرخ دلار سامانه نیما تنظیم شود و البته باید قبول کرد که کنترل بازار نیز کار ساده‌ای نیست و عمده کالاها نرخ خود را با نرخ ازاد تنظیم می‌کنند. صادرکنندگان به این دلیل نگران بازگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند که تولید آنها با ارز بازار آزاد انجام می‌شود اما هنگام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات باید با نرخ ارز 4200 تومانی با آنها محاسبه شود.

آرگون با اشاره به برگزاری جلسه‌های متعدد میان مسئولان دستگاههای اجرایی و بخش‌های مختلف تولیدی کشور، خاطرنشان کرد:‌ اختلاف بین قاچاق دلار و ارز تخصیصی توسط دولت بالاست و زمانی ارز تک نرخی می‌تواند تاثیر مثبت خود را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد که حاشیه و فاصله آن بالا نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار