41 هنرآموز و استادکار جدید، اول مهر وارد هنرستان‌های مازندران می‌شوند

بابلسر (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در کشور حدود 17 هزار و 300 نفر از طریق ماده 28 جذب خواهند شد که سه هزار و 200 هنرآموز و استادکارند و سهم مازندران 41 نفر شامل 25 هنرآموز مرد و 16 هنرآموز زن است.

کد مطلب: ۸۱۷۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
41 هنرآموز و استادکار جدید، اول مهر وارد هنرستان‌های مازندران می‌شوند

سید محسن حسینی‌مقدم در گرهمایی استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها که در دانشگاه فرهنگیان بابلسر برگزار شد، با تأکید بر لزوم دستیبابی به سهم 50 درصدی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش در پایان برنامه ششم توسعه اظهار کرد: این امر نیاز به زیرساخت دارد که اگر تأمین نشود، دستیابی به این سهم تعیین شده نیز امکان نخواهد نداشت.

او به رتبه سوم آموزش و پرورش مازندران با هدایت 40/6 درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اشاره کرد و گفت: مازندران در بسیاری از شاخص‌ها جزو استان‌های برتر و پیشرو است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سهم 36 درصدی فعلی در هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها افزود: با توجه به اینکه باید به سهم 38 درصد برسیم به میزان دو درصد عقب هستیم اما مهم برای ما افزایش این سهم همراه با کیفیت است.

حسینی‌مقدم بر متوازن‌سازی رشته‌ای در هنرستان‌ها تأکید و تصریح کرد: از آنجایی که هر یک از رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای، یک حرفه است که مجموعه‌ای از مشاغل را در بر می‌گیرد، نمی‌توان این شاخه را با شاخه کاردانش مقایسه کرد.

او با اشاره به 41 رشته موجود در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای ادامه داد: در حال حاضر 650 تا 700 هنرجوی فنی‌و‌حرفه‌ای در دو شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش داریم که نزدیک به 60 تا 70 درصد آن در سه رشته حسابداری، کامپیوتر و نقشه‌کشی معماری در حال تحصیل هستند و متوازن‌سازی رشته‌ای به این معناست که ضرورت ندارد که هنرستان‌های برای افرایش جمعیت دانش‌آموزی خود یک رشته کامپیوتر یا حسابداری را راه‌انداری کنند بلکه باید چنین رشته‌هایی که متخصص زیاد دارد به هنرستان‌های غیردولتی بسپاریم و رشته‌های سنگین‌تر را به هنرستان‌های دولتی بیاوریم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره بر متناسب‌سازی آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای با نیازهای جامعه بر حذف رشته‌هایی که بازار کار و متقاضی ندراند، تأکید کرد.

حسینی‌مقدم در بخش دیگر از سخنان خود سهم کمی توسعه، نیروی انسانی، فضای کلاسی و کارگاهی و تجهیزات را از الزامات استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها اعلام و بیان کرد: برای استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها حدود 16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادکار نیاز داریم.

او افزود: امسال در کشور حدود 17 هزار و 300 نفر از طریق ماده 28 جذب خواهند شد که سه هزار و 200 هنرآموز و استادکارند و سهم مازندران 41 نفر شامل 25 هنرآموز مرد و 16 هنرآموز زن است در حالی که مازندران به 52 هنرآموز و استادکار نیاز دارد.

حسینی‌مقدم به فارغ‌التحصیلی 500 نفر از دانشگاه شهید رجایی اشاره کرد و گفت: به این معنا که در بهترین حالت در اول مهر حدود سه هزار و 700 نیرو وارد هنرستان‌ها خواهند شد.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش راه‌حل‌های پیشنهادی برای تأمین کمبود نیروی انسانی هنرستان‌ها را چنین برشمرد: افزایش ساعت حق‌التدریس برای بازنشستگان و تأخیر بازنشستگی همکاران، تغییر کاربری برخی دبیرستان‌ها به هنرستان و حضور هنرجویان برخی رشته‌ها از شنبه تا چهارشنبه و برخی از یکشنبه تا پنجشنبه تا بدین ترتیب نیاز به شش روز کارگاهی تأمین شود.

حسینی‌مقدم با اشاره به اینکه با استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها و اینکه هنرجویان مانند دانش‌آموزان دیپلم یازده ساله می‌گیرند، می‌توانند در کنکور 98 شرکت کنند، تصریح کرد: در پی این هستیم که سابقه تحصیلی برای هنرجویان تأثیر قطعی داشته باشد و از طرفی یک زیرگروه فنی مهارتی ایجاد شود و هنرجویان مانند سایر دانش‌آموزان در زیرگروه مخصوص به خود شرکت کنند و یا ا ینکه در پیشنهاد سوم ما مانند سابق با دانش‌آموزان گروه ریاضی در کنکور شرکت کنند اما یک سری سوالات در سطح هنرستان‌ها باشد.

گردهمایی استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌ها، با حضور معاونان آموزش متوسطه و کارشناسان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش شهرستان‌ها و مناطق، اعضای هسته مدیران هنرستان‌ها و سرگروه‌های درسی شاخه‌های تحصیلی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش مازندران امروز در دانشگاه فرهنگیان بابلسر برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار