تغییرات آموزشی وابسته به تفکر و عمل معلمان است

ساری (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران با تأکید بر نقش معلمان در تحولات نظام آموزشی گفت: «تغییرات آموزشی به تفکر و عمل معلمان بستگی دارد.»

کد مطلب: ۸۱۲۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تغییرات آموزشی وابسته به تفکر و عمل معلمان است

اسفندیار نظری امروز در نشست مشترک مدیران متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه یک و دو شهرستان ساری که به منظور استقرار پایه دوازدهم برگزار شد، گفت: «تحول یا تغییر بنیادین نظام های آموزشی موضوعی پیچیده، پویا، سازگارشونده و پیچیده است.»

او تأکید کرد که تغییر و تحول منوط به کتاب درسی نیست و افزود: «تغییر و تحول، ساختاری اصولی است که در برگیرنده تغییرات در برنامه درسی، سیستم، ساختار آموزشی، معلم و دیگر موارد است.»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تغییر و تحول بنیادین در زمان‌ها و مکان‌های مختلف شکل می‌گیرد خاطر نشان کرد: «اگر تحول در نظام‌های آموزشی منطبق با شرایط، نیازها، علایق، توانمندی‌ها، منابع، محدویت‌های یادگیرندگان و دانش موضوعی باشد به اثربخشی پایدار می‌رسد.»

نظری محقق شدن هرگونه برنامه آموزشی را نیازمند مشارکت معلمان، مدیران، دانش‌آموزان، اولیاء، افراد متخصص، نمایندگان مجلس و دیگر موارد دانست و یادآور شد: «معلمان بازیگران اصلی تغییر یا تحول نظام‌های آموزشی هستند چرا که تغییر آموزشی به تفکر و عمل معلمان وابسته است.»

او با اشاره به نقش اثربخش معلمان عنوان کرد: «تغییر برنامه درسی بدون در نظر گرفتن نقش بنیادین و فعال و بها دادن به معلمان محکوم به شکست است.»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به محتوای درسی و تأکید بر بررسی روش‌های آموزشی اذعان داشت: «دریافت دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مثبت منجر به حذف احساس فرسودگی شغلی در بین معلمان می‌شود.»

نظری کنجکاوی مفهومی را از جمله ویژگی‌های مهارت رهبری مدیران موفق ذکر کرد و ادامه داد: «تفکر انتقادی اگر با ایده‌پردازی مثبت همراه باشد منجر به حل پکپارچه مسائل می شود.»

معاون متوسطه فروتنی را لازمه شخصیتی مدیران موفق برشمرد و بیان داشت: «با کنترل هیجانات و احساسات در برابر موفقیت ها و شکست ها بها دادن به همدلی و مشارکت سازنده پله های ترقی را طی کنیم.»

این مسئول سازماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، آموزش کتب جدید التألیف و برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی و کنکور را از جمله ملزومات استقرار پایه دوازدهم برشمرد و تصریح کرد: «دوره آموزشی در شاخه نظری ۳۵ ساعت در هفته است.»

نظری با ذکر این نکته که فرآیند پایه دوازدهم از تیرماه شروع می‌شود، گفت: «برگزاری کلاس‌های توجیهی و مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم امری ضروری است که بخشی از مشکلات پیش رو را کاهش می‌دهد.»

او با اشاره به تشکیل شبکه همیار مدیران ناحیه یک و دو ساری در راستای برنامه تعالی مدیریت تاکید کرد: «با تدوین برنامه هفتگی مناسب، اهمیت دادن به آزمایشگاه و کارگاه‌های مدارس محیطی را برای دانش آموزان مهیا کنیم تا با فکری امن به تحصیل بپردازند.»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هدایت تحصیلی را امری سرنوشت‌ساز برای دانش‌آموزان لحاظ کرد و یادآور شد: «با تشکیل کارگروه ویژه بررسی ثبت‌نام دانش‌آموزان در همه‌ی مدارس، هدف اصلی باید کمک به بهبود شرایط آموزشی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار