بازارچه های دانش آموزی، جایی برای آموزش عملی کسب و کار

برپایی بازارچه های دانش آموزی در سراسر استان گلستان مکان موثری برای آموزش کسب و کار دانش آموزان و تربیت اقتصادی آنان بر طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است .

کد مطلب: ۸۰۴۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بازارچه های دانش آموزی، جایی برای آموزش عملی کسب و کار

به گزارش پانا از استان گلستان، آموزش و پرورش استان گلستان در جهت عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی د رحوزه آموزش های عملی اقدام به برپایی بازارچه دانش آموزی در هر شهرستان کرده است .

14 شهرستان آثار دانش آموزان خود را در زمینه های صنایع چوب، مواد غذایی، سفال، هنرهای دستی و ابتکارات در معرض دید علاقه مندان و خانواده قرار داده است .

بیش از 98 درصد آثار و دست ساخته های این نمایشگاه ها بوسیله دانش آموزان ساخته شده است و تنها 2 درصد آنها به شرکت ها خصوص تعلق گرفته است .

دراین بازارچه ها دانش آموزان محصولات خود را با برند های مختلف و مخصوص خود و به شیوه های مختلف تبلیغاتی بفروش می رسانند .

آشنایی با شیوه تبلیغات و برخورد با مشتری

"محمد حسین حسینی" یکی از غرفه داران است که محصولات چوبی خود را به معرض نمایش گذاشته است و می گوید: هر مدرسه یک غرفه دارد و دست ساخته های بچه های خود را به نمایش می گذارد .

او می افزاید: در درس کار و فناوری باید به صورت عملی مواردی را انجام دهیم و ما هم این رشته را انتخاب کردیم و محصولات را خودمان ساخته وبه معرض نمایش قرار دادیم .

حسینی ادامه می دهد: در اینجا با شیوه برخورد با مشتری و چگونگی تبلیغات نیز با دیدن و پرسش از غرفه داران دیگر آشنا شدیم. حتی می توانیم با این راه به کسب در آمد خوب برسیم .

هرکس در هر جایگاهی می تواند موثر باسد و با تخصص خود در آمد زایی کند

یک غرفه دار مدرسه دخترانه که مشغول حساب و کتاب با مشتری خود است، می گوید: حضور در این نمایشگاه تجربه بسیار مهمی در زندگی او خواهد بود چرا برای محصولی خود با کمک دوستانش ساخته است قیمت گذاری کرده و دستمزد آن را دریافت خواهندکرد .

او می گوید: اگر بخشی از در آمدمان را هم به مدرسه بدهیم باز هم آموزش می بینیم که برای عرضه محصول باید تابع قوانین باشیم .

این دانش آموز هنرمند ادامه می دهد: لذت بخش تر این است که از محصولاتت تعریف می کنند ودر جایی هم برای بهتر کردن محصولات پیشنهادتی هم ارائه می کنند .

او در خاتمه می گوید: در اینجا یاد میگیریم که هرکس در هر جایگاهی می تواند موثربوده و با تخصص خود در آمد زایی کند.مهم این است که به توان خود باور داشته باشیم .

ارتقای هوش اجتماعی و اعتماد به نفس نوجوان

اما میری معلم کار و فن آوری دبیرستان مائده گرگان نیز با ابراز رضایت از کتاب کار و فناوری به خبرنگار می گوید: نیازمند بروزرسانی کتب درسی بودیم تا اینکه با تالیف کتبی همچون کار و فناوری و سواد رسانه ای و ..تا حدودی به سمت برطرف کردن نیازها پیش رفته اند.

این معلم گلستانی می گوید: حرفه های که دانش آموزان در کلاس ها یاد می گیرند علاوه بر اینکه در زندگی شخصی آنان به کار می آید می توانند در جامعه و اقتصاد خانواده نیز نقش آفرین باشند .

او با تاکید بر افزایش اعتماد به نفس نوجوان ، می افزاید : اینکه یک نقشی را به دانش آموز بعنوان عنصری موثر و خلاق می دهیم باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود و هوش اجتماعی او را نیز تقویت می کند .

گسترش فرهنگ تولیدو ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموز

"محمد رضا وطنی" مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در بازدید از غرفه های دانش آموزی گرگان در گفتگو با خبرنگار کلاس بیست؛ می گوید: طرح بازارچه های دانش آموزی از سه سال گذشته در قالب درس کار و فناوری در مدارس آغاز شده و امسال به صورت نمایشگاهی شهرستانی برنامه ریزی شده است .

او می افزاید : حدود 30 هزار دانش آموز در این بازارچه ها محصولات و دست ساخته های خود را خود را عرضه کرده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه میدهد: هدف از ایجاد بازارچه ها، گسترش فرهنگ تولیدو ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموز است .در این بازارچه ها دانش آموز با تولید یک کالا خود را برای جامعه عنصری مفید می داند این هدف نهایی و روح بازارچه ها است .

او ادامه می دهد: دانش آموز آموزش می بیند که چطور بازار فروش برای محصولات خود پیدا کند وآنها را با مقرارات دینی در معرض خرید و فروش قرار دهد.

وطنی می گوید: طرح هر دانش آموز یک مهارت سال گذشته آغاز کردیم و مورد استقبال وزارت قرار گرفت و امسال با عنوان«ایران مهارت » در کشور آغاز شده است .

این مقام مسئول می گوید: طبق برنامه ریزی ها سهمیه استان 10 درصد مدارس متوسطه دوره اول است اما ما می خواهیم 60 دصد دبیرستانهای خود را تحت پوشش این طرح قرار دهیم و در این راه به کمک خانواده نیازمندیم .

90 درصد فارغ التحصلان هنرستان ها دارای شغل هستند

او با بیان اینکه 90 درصد فارغ التحصلان هنرستان ها دارای شغل هستند، ادامه می دهد: متاسفانه در رشته های نظری حتی در بالاترین سطوح تحصیلی نیز فارغ التحصیلان بیکار فراوانی وجود دارد بنابراین باید در دوران مدرسه به سمت رشته های مهارتی سوق دهیم .

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در خاتمه می افزاید: تا پایان برنامه ششم و با همت همگانی در آموزش و پرورش و کمک خانواداها 50 درصد نوجوانان را به سمت رشته های مهراتی سوق دهیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار