اجرای آیین نوروزخوانی در شهرها و روستاهای مازندران

ساری (مازندران) - نوروز خوانی گروه‌های مختلف موسیقی مازندرانی همزمان با روزهای میانی اسفند ماه در شهرهای مختلف مازندران اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۸۰۴۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای آیین نوروزخوانی در شهرها و روستاهای مازندران

نوروزخوانی گروه آوای تبری همزمان با روزهای میانی اسفند ماه در ساری اجرا شد.
سید جلال محمدی مسئول واحد موسیقی این نهاد گفت: 15 اسفند 96 مراسم نوروز خوانی به صورت نمادین در محوطه میدان ساعت، بازار روز و شهرک ارم ساری همراه با سفره هفت سین برگزار شد .
محمدی که خود سرپرست گروه موسیقی مازندرانی آوای تبری است و همه ساله این گروه نوروز خوان را همراهی می کند، در ادامه یادآور شد که هنرمندان گروه موسیقی آوای تبری به خوانندگی سید عباد محمدی و علی خیاطی به همراه سازهای سرنا، دهل، نقاره و دف به اجرای این آیین کهن پرداختند.

در سایر شهرها و روستاهای مازندران نیز هنرمندان نوروزخوان هرساله در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز طبق رسوم دیرنیه با پوشیدن لباس‌های سنتی مازندرانی و ساز آواز پیام آور شادی برای روستا و شهرنشینان فرهنگ‌دوست هستند.

در این آیین چند نفر در روستاها، از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر رفته و با خوانش اشعاری در مدح ائمه به ویژه امام علی (ع) و پیامبر (ص) و روایاتی از رسیدن بهار، نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همگان شادباش می‌گویند.

مردم روستا نیز از زن و مرد وپیر وجوان با شنیدن موسیقی و ترانه‌های محلی مازندرانی به استقبال نوروزخوانان می‌روند وبا دادن برنج، تخم مرغ، شیرینی محلی از آنان قدردانی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار