جمعه خبر؛ ازنمایش اتحاد مسکو با تهران در شورای امنیت تا پیشنهاد برای امنیت منطقه

تهران (پانا) - تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

کد مطلب: ۸۰۲۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ ازنمایش اتحاد مسکو با تهران در شورای امنیت تا پیشنهاد برای امنیت منطقه

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 5 بهمن تا یازدهم اسفند شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای همراه با تصویب آتش بس 30 روزه در سوریه و شکست طرح ضد ایرانی بریتانیا در مورد یمن در شورای امنیت با وتوی روسیه و سفر رئیس جمهوری به هرمزگان.

روحانی خطاب به پژوهشگران: کمک کنید مشکلات کم آبی،آلودگی و زلزله را حل کنیم

حسن روحانی روز شنبه 5 اسفندماه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، ضمن تقدیر از 13 طرح برگزیده فرصت را مغتنم دانست و موضوع علم و مبارزه با مشکلات زیست محیطی را به هم آمیخت و گفت: «ما در بودجه سال 97 تبصره‌هایی را پیش بینی کرده‌ایم تا آلودگی را کاهش دهیم و هر طرح و پژوهشی که بتواند آلودگی را کم کند و هوای سالم به ریه‌های مردم برساند ریز گردها را کاهش دهد‌، مسئله کم آبی را بهبود بخشد اولویت ماست و باید موردتوجه قرار گیرد.»

وی گفت: «ما با مشکل کم آبی و بی‌آبی مواجه هستیم امسال بارندگی کشور نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است و این یعنی ما در زمینه آب مشکل داریم و اساساً در خشک‌سالی هستیم شما پژوهشگران باید با علم و دانش و فناوری خود در این زمینه ما را کمک کنید.»

روحانی ادامه داد: «کشور ما با مشکل زلزله مواجه است باید دید آیا روشی وجود دارد که ما قبل از وقوع زلزله آن را تشخیص دهیم، شاید اکنون وجود نداشته باشد اما مطمئنم در آینده به چنین چیزی دست پیدا می‌کنیم.»

جلسه فوق العاده شورای نگهبان برای بررسی بودجه 97

پس از اتمام بررسی و تصویب لایحه بودجه 97 در مجلس روز پنج شنبه 3 اسفند ماه عباسعلی کدخدایی ، سخنگوی شورای نگهبان شامگاه روز شنبه 5 اسفندماه در کانال تلگرامی خود نوشت: یکشنبه ششم اسفند، شورای نگهبان برای رسیدگی به لایحه بودجه سال 97 جلسه فوق العاده دارد.

تکلیف زنان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌شود

قاسم میرزایی نکو ، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آخرین مباحث مطرح شده در خصوص مبحث رجل سیاسی اظهار کرد: «نشست مشترکی بین مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای نگهبان به منظور نهایی کردن مصادیق رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.»

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درباره زمان برگزاری این نشست مشترک نیز گفت: «تا این لحظه زمان دقیقی در نظر گرفته نشده است اما در آینده نزدیک این اتفاق انجام می‌شود.»

انتقاد جهانگیری از عدم گفت‌و گوی دولت با گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس‌جمهوری صبح روز دوشنبه 7 اسفند ماه در آیین نکوداشت هشتادمین سال تأسیس کتابخانه ملی ایران فشاری که این روزها بر ملت ایران وارد می‌‌شود را ناشی از بی توجهی به گفت‌و‌گو عنوان کرد و نسبت به عملکرد دولت در گفت‌و‌گو با با عقبه و بدنه اجتماعی خود و نیز گروه‌های سیاسی از اصولگرا و اصلاح‌طلب گرفته تا نخبگان عرصه‌های مختلف، انتقاد کرد.

تصوبب قطعنامه آتش بس 30 روزه در سوریه

قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در سوریه با رأی مثبت تمام اعضای شورای امنیت تصویب شد. همچنین از طرف‌ها خواسته شده است که شرایط را برای انتقال فوری مجروحان و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که به کمک نیاز دارند، فراهم کنند. در این قطعنامه، داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل متحد قرار دارند از آتش‌بس مستثنا شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه برای دومین بار رای‌گیری درباره نسخه اصلاح‌شده پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس انسانی در سوریه به‌ویژه در غوطه شرقی به مدت 30 روز را به تاخیر انداخت.

حسین شیخ الاسلام ، سفیر اسبق ایران در سوریه به پانا گفت: آتش بس 30 روزه در سوریه گامی مثبت در تحقق آتش‌بس دائمی در این کشور است اما غربی‌ها از خشونت، آدم‌کشی و تروریسم به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند تا بتوانند اهداف خود را در سوریه دنبال کنند.

سرلشکر محمد باقری ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نیز روز یکشنبه 6 اسفنددر حاشیه همایش علوم و معارف دفاع مقدس در جمع خبرنگاران درباره قطعنامه آتش‌بس 30 روزه در حومه دمشق با یادآوری شلیک 1200 خمپاره به دمشق، بر پایبندی ایران و سوریه به قطعنامه آتش‌بس در این کشور تاکید کرد.

سفر ظریف به منطقه بالکان و اروپای شرقی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از روز دوشنبه 7 اسفند ماه به منظور تبادل نظر و گفت‌وگو با مقام‌های کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی به منطقه بالکان و اروپای شرقی سفر کرد.

به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه یک هیات بلند پایه سیاسی و همچنین یک هیات اقتصادی متشکل از تعدادی از بنگاه‌‌‌ها و کارآفرینان اقتصادی از بخش‌‌های خصوصی و دولتی وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می‌‌کنند.

ظریف در این سفر که در زمان تهیه این گزارش هنوز به پایان نرسیده است با مقام های کشورها دیدار و در همایش های تشکیل شده سخنرانی کرد. دیدار با روسای جمهوری و وزرای امور خارجه و همچنین نشست های اقتصادی از برنامه های اصلی ظریف در این سفر بوده است.

واکنش مولاوردی نسبت به برخورد نیروی انتظامی با یکی از دستگیرشدگان «دختران خیابان انقلاب»

شهیندخت مولاوردی ، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در ارتباط با اخباری مبنی بر ضرب و شتم دستگیر شدگان جریان موسوم به «دختران خیابان انقلاب» گفت: «رعایت قانون و حقوق شهروندی برای کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند نیز الزامی است. ضرورت دارد تا ضابطین و پلیس آموزش دیده باشند و این موضوع را از طریق وزیر کشور پیگیری کردم.»

شکست بریتانیا در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی حوثی‌های یمن که شامل انتقاد از نقش ایران بود با وتوی روسیه دوشنبه شب 7 اسفندماه در جلسه شورای امنیت تصویب نشد و شورای امنیت در نهایت پیش‌نویس روسیه را به تصویب رساند که در آن به ایران اشاره نشده است.

سید عباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان شکست آمریکا برای تنظیم قطعنامه‌ای علیه یمن که نام ایران در آن وجود داشته باشد را نشانه‌ای از انزوای بین‌المللی ایالات متحده دانست.

حمید بعیدی‌نژاد ، سفیر ایران در لندن در کانال تلگرامی خود در واکنش به اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا در جریان تصویب قطعنامه پیرامون یمن که در آن نام ایران نیز برده شده بود، وتو این قطعنامه توسط روسیه را شکست کاملی برای ایالات متحده و نماینده این کشور در سازمان ملل متحد دانست.

بهرام قاسمی ،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عملکرد ایالات متحده امریکا و انگلستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد را اقدامی در راستای مشروعیت بخشی به متجاوزان به یمن عنوان کرد.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در بلغارستان با اشاره به جلسه اخیر شورای امنیت آن را یک نمایش زشت برای حمایت از تجاوزگری دانست.

سفر روحانی به هرمزگان؛ پیشنهاد روحانی به کشورهای منطقه برای تشکیل اتحادیه گردشگری و تجاری

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در راس هیاتی بلند پایه متشکل از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری برای سفری دو روزه روز 9 اسفند ماه وارد شهر بندعباس شد. روحانی در بدو ورود خود به استان هرمزگان در استادیوم تختی بندرعباس با مردم استان هرمزگان به صورت مستقیم صحبت کرد. در سفر رئیس جمهوری به این استان، 30 پروژه دولتی با اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

رئیس جمهوری در جمع مردم هرمزگان ایران را کشور امن منطقه و امنیت‌ساز برای منطقه و جهان دانست و به تمام کشورهایی که در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس این آبراه مهم حضور دارند پیشنهاد داد در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح خواهانه این ملت در فکر یک تشکیل اتحادیه بزرگ در این منطقه برای تجارت و گردشگری و برای انواع صنایع و انرژی در این منطقه باشند.

روحانی پس از پایان سفر دو روزه خود در استان هرمزگان روز پنج شنبه 10 اسفندماه بندرعباس را به مقصد تهران ترک کرد.

دیدار رهبر انقلاب با وزیر امور اوقاف سوریه و هیات همراه

حضرت آیت الله خامنه‌ای ظهر روز پنج‌شنبه 10 اسفند ماه در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام، پیروزی را از آنِ ملت‌های مؤمن و مجاهد خواندند و با تأکید بر لزوم پافشاری بر مشترکات اسلامی، گفتند: امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار