شکست بریتانیا در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

قطعنامه روسیه بدون اشاره به ایران تصویب شد

تهران (پانا) - قطعنامه پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی حوثی‌های یمن که شامل انتقاد از نقش ایران بود با وتوی روسیه تصویب نشد و شورای امنیت در نهایت پیش‌نویس روسیه را به تصویب رساند که در آن به ایران اشاره نشده است.

کد مطلب: ۸۰۲۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
شکست بریتانیا در پیشبرد قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

به گزارش بی‌بی‌سی، نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا پیش‌نویس قطعنامه‎ای را تهیه کرده بودند که قصد داشت ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر، ایران را به خاطر ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی‌ها محکوم کند.

بریتانیا بعدا با اصلاح این پیش‌نویس فقط به نگرانی از رفتار ایران اشاره کرد ولی روسیه در جریان رای‌گیری روز دوشنبه این پیش‌نویس را وتو کرد.

پیش‌نویس بریتانیا ۱۱ رای آورد اما با وتوی روسیه تصویب نشد. روسیه و بولیوی به آن رای منفی دادند. رای قزاقستان و چین ممتنع بود.

اعضای شورای امنیت سپس پیش‌نویس روسیه را به رأی گذاشتند که با ۱۵ رای موافق تصویب شد.

قطعنامه‌های پیشنهادی روسیه و بریتانیا هر دو در پی تمدید ممنوعیت ارسال سلاح برای رهبران حوثی ها و «کسانی است که به نمایندگی یا دستور آنها عمل می‌کنند.»

این قطعنامه‌ها همچنین می‌تواند به تحریم افراد یا نهادهایی که صلح و ثبات یمن را تهدید یا ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را مختل می‌کنند در فهرست سیاه قرار دهد.

روسیه هفته پیش گفت شورای امنیت نباید ایران را در قطعنامه تجدید تحریم‌های یمن محکوم کند.

عصبانیت آمریکا از تصویب نشدن قطعنامه انگیس

به گزارش پانا، در پی تصویب قطعنامه روسیه و وتوی قطعنامه انگلیس، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد موضع‌گیری کرد.

کلی کری، نماینده آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل متحد در این باره اظهاراتی بی‌اساس مطرح کرد و مدعی شد: امروز روسیه اکثریت این شورا را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از طریق پشتیبانی از متن انگلیس کرده است. این حقیقت دارد که در واقع، وتوی حقوقی روسیه تنها برای حفاظت از تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و گسترش نفوذ بدخواهانه آن است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، وی با بیان این که نتیجه رأی‌گیری امروز در شورای امنیت عمیقاً مأیوس‌کننده بود، ادامه داد: ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه انگلیس امروز تلاش‌های جمعی ما برای ترویج صلح در یمن را از بین برده است. همه کشورهای عضو مسئول این شکست جدی نیستند اما همه ما باید با عواقب آن مواجه شویم: ادامه درگیری و رنج در یمن و احتمال جنگ گسترده در منطقه.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار