پیام وزیر و معاون پرورشی آموزش و پرورش به مناسبت روز امور تربیتی

بطحایی: همه‌ مربیان و معلمان مسئولیّت هدایت دانش‌آموزان را بر دوش می‌کشند

کاظمی: امور تربیتی فرصتی تاریخی برای نقش‌آفرینی فعال فرهنگی و تربیتی به دست آورده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌ و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه به مناسبت 8 اسفندماه، سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی، پیامی صادر کردند.

کد مطلب: ۸۰۲۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: همه‌ مربیان و معلمان مسئولیّت هدایت دانش‌آموزان را بر دوش می‌کشند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی به مناسبت 8 اسفندماه، سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی، پیامی صادر کرد.

متن این پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با درود به روح پاک و ملکوتی امام راحل (ره) و شهیدان رجایی و باهنر، بنیان‌گذاران نهاد مقدس امور تربیتی و با سلام به مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و رئیس‌جمهور محترم و درود بر تمامی فرهنگیان عزیز سراسر کشور.

وزارت آموزش‌ و پرورش به‌عنوان متولی اصلی تعلیم وتربیت رسمی و عمومی امر حساس و خطیر تربیت کودکان ونوجوانان کشور را بر عهده دارد. مرور رهنمود های گهربار حضرت امام راحل (ره) حکایت از جایگاه والای آموزش‌ و پرورش دارد. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نیز همواره بر نقش بی‌بدیل آموزش‌ و پرورش در تربیت نسل جوان اشاره‌ کرده‌اند و مساله ­تربیت را مساله ­دائمی و همیشگی نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد فرموده‌اند.

بدین منظور در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی به دست معماران چیره‌دستی همچون شهیدان رجایی وباهنر طراحی بنیان‌گذاری شد.

این نهاد، به‌عنوان جریانی فرهنگی، فعّالیت‌های تربیتی، سیاسی، دینی و هنری گسترده‌ای را در مدارس پایه‌ریزی کرد و در شرایط دشوار و مراحل متلاطم و متغیر پس از انقلاب به ایفای نقش مهم و تأثیرگذار خود پرداخت.

بی‌تردید ارائه­ فراگیر خدمات تربیتی و فرهنگی به فرزندان عزیز کشور به‌منظور تربیت شهروندان مؤمن، کارآمد، خلاّق و وفادار به ارزش‌های دینی وملی، نیازمند فعّالیت‌های همه‌جانبه و گسترده در عرصه‌های علمی وفرهنگی است. از این‌رو شایسته است تمامی مجریان ودست‌اندرکاران نظام تعلیم وتربیت با بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌ها، مهارت‌ها وصلاحیت‌های حرفه‌ای وتجربیات خویش به ایفای نقش ومسئولیت اصلی خود بپردازند و امکان تحقّق اهداف آموزشی وتربیتی سند تحوّل بنیادین آموزش‌ و پرورش را برای دستیابی هر چه بیشتر به آرمان‌های اسلامی فراهم آورند. تردیدی نیست که همه‌ مربیان و معلمان بازوانی کارآمد و بی‌بدیل‌اند که مسئولیّت هدایت دانش‌آموزان را بر دوش می‌کشند. در چنین فضایی لازم است یکایک فرهنگیان خود را «مربی امور تربیتی» و «مسئول تربیت صحیح دانش آموزان» بدانند تا فرزندان پهن‌دشت ایران‌زمین، با عنایت خداوند متعال و آموزش‌های این مربیان، خود را برای حضور در جامعه­ دانش‌بنیان با هویت اسلامی - ایرانی مهیا نمایند.

بر این اساس لازم است یکایک فرهنگیان عزیز با تأکید بر مبانی متقن تعلیم وتربیت دینی وبا استناد به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نقشه جامع علمی کشور، قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی، سیاست‌های کارآمد دولت تدبیر وامید و برنامه‌های تحول‌آفرین و اثربخش وزارت آموزش‌وپرورش، زمینه­ لازم برای ترسیم و تبیین جایگاه «تربیت» و«امور تربیتی»و بزرگداشت باشکوه سال‌روز تأسیسنهاد مقدس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی را فراهم آورند و ایران اسلامی را در این هفته، تبدیل به قلبی تپنده برای تربیت نمایند.

امید است باتکیه‌ بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظّم رهبری مدظلّه‌العالی در زمینه‌ پرورش و فرهنگ و نیز با تکیه بر خرد جمعی وتلاش‌های مستمر نیروهای متخصص، فهیم وفکور در آموزش‌وپرورش از سویی وحمایت‌های اندیشمندانه وهمه جانبه­ تمامی اصحاب اندیشه و قلم از سویی دیگر، به اهداف درخور توجّهی درحوزه­ پرورشی وفرهنگی دست‌ یابیم.

کاظمی: امور تربیتی شجره طیبه‌ای است که در آموزش‌ و پرورش ایران اسلامی روییده است

همچنین پیام تبریک علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با درود به روح پاک و ملکوتی امام راحل (ره) و شهیدان رجایی و باهنر، بنیان‌گذاران نهاد مقدس امور تربیتیو با سلام و تحیات به مقام معظم رهبری مدظله‌العالی ورئیس‌جمهور محترم.در سالروز 8 اسفند، روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی؛تأسیس این نهاد انقلابی و ارزشمند را گرامی داشته و با تبریک این روز مقدس، برای مجموع همکاران نظام تعلیم و تربیت، به‌ویژه دست‌اندرکاران پرتلاش و دلسوز امور پرورشی مدارس کشور آرزوی سلامتی و توفیق می‌نمایم.

امور تربیتی شجره طیبه‌ای است که به پشتوانه اندیشه‌های رفیع و انسان‌ساز امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و همت خالصانه شهیدان رجایی و باهنر، در آموزش‌وپرورش ایران اسلامی رویید و برکات معنوی آن،جان‌ودل میلیون‌ها دانش‌آموز را شور و شعور بخشید، بر این اساس «هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی 8 اسفند» فرصت مناسبی است تا آموزش‌ و پرورش بتواند ضمن ایجاد فضای بحث و تبادل‌ نظر برای آسیب‌شناسی وضعیت موجود، ‌راهکارهای بهبود و ارتقای امور تربیتی را مورد بررسی قرار دهد

با عنایت به جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در بسترسازی لازم برای رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه، بزرگداشت، تجلیل و قدردانی از تلاش گران و فعالان عرصه امور تربیتی به‌عنوان یکی از ساز وکارهای اصلی و بنیادین در تحقق این هدف دروزارت آموزش ‌و پرورش، می‌تواند سبب تعمیق فرهنگ تربیت اسلامی و مؤلفه‌های آن در مدارس گردد.

این نهاد مقدس که اکنون بیش از سه دهه از تأسیس آن می‌گذرد، در پرتو رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و کوشش‌های دولت تدبیر و امید، فرصتی تاریخی برای نقش‌آفرینی فعال فرهنگی و تربیتی به دست آورده است تا از طریق هم‌افزایی و با خلاقیت و نوآوری، مفاهیم بلند تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر تحول راهبردی را در قالب نهادینه کردن فضائل اخلاقی، قانون‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌گستری، وفاق ملی و نهادینه کردن فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و قرآنی را برای دانش آموزان فراهم آورد و نقش بی‌بدیل خود را در تحقق ساحت‌های پرورشی و فرهنگی در نظام آموزش‌ و پرورش کشور ایران اسلامی ایفاد نماید.

برای تمامی دست اندکاران تعلیم و تربیت، خاصه متولیان امور پرورشی و جامعه فرهنگی کشور، آرزوی توفیق در دست‌یابی به عرصه‌های نوین دانش‌افزایی و پیشرفت های پژوهشی در حوزه تربیتی را از خداوند منان مسألت می‌نمایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار