تحلیل لوموند از شکاف میان اروپا و آمریکایی درباره ایران

تهران (پانا) - روزنامه فرانسوی لوموند در مقاله‌ای درباره ناآرامی های اخیر در ایران تحلیلی از وضعیت برجام و تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از این موقعیت در ایجاد اخلال در پایبندی اروپا به توافق هسته ای ارائه کرده است.

کد مطلب: ۶۹۹۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش کانال تلگرامی سفارت ایران در فرانسه، لوموند در مقاله به نوشته سردبیر این نشریه نوشته است که ناآرامی‌های اخیر ایران غربی ها را در موضعی دشوار قرار داده است «به این معنا که توافق هسته ای ایران که خود غربی ها نیز امضا‌کننده آن هستند منبعی غیر مستقیم برای این اعتراض های داخلی در ایران است و توافق هسته‌ای می تواند یکی از قربانیان بزرگ این ماجرا باشد.»

در ادامه این مقاله آمده است:‌ «توافق منعقد شده در14 ژوییه 2015 بین ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان، توقف برخی از فعالیت های ایران را در ازای برداشته شدن تحریم هایی که رژیم ایران را زیر ضربات خود قرار داده بود، پیش بینی کرده است. امضای این توافق، که مورد حمایت جناح اصلاح‌طلب به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری میانه رو ایران بود و امیدهای فراوانی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خارجی و همچنین چشم اندازی از برداشته شدن تحریم ها را به‌وجود آورده بود، در مردم ایران نیز انتظارات فراوانی برای بهبود اوضاع اقتصادی بوجود آورد.»

اما به نوشته سردبیر لوموند «این انتظارات، تقریبا محقق نشده اند و سخت گیری های ترامپ، بلند پروازی های اروپایی ها برای بازگشت به ایران را فلج کرده است.
این موضوع بقدری پیچیده است که غربی ها در باره ایران کاملا متفرق هستند ( اختلاف نظر دارند). ترامپ بی آنکه ترسی از تشدید این آتش داشته باشد آشکارا و به دفعات مکرر، تظاهرکنندگان ایرانی را به آغاز جنبش تشویق کرده است. کاخ سفید در بیان این حمایت از تظاهرکنندگان، فرصت دیگری را می‌بیند که طی آن نظرات ترامپ از باراک اوباما متمایز جلوه کند.»

در ادامه این مقاله آمده است: «این تفاوت واکنش های در نزد غربی ها، در پس زمینه واقعی خود، یک مخالفت صریح از آینده توافق هسته ای ایران را در خود دارند. آقای ترامپ، خصومت خود در برابر ایران و متن توافق را مخفی نمی کند در حالیکه اروپایی ها به حفظ آن علاقه‌مند هستند. رئیس جمهور آمریکا که تا پای عدم تایید توافق پیش رفته است، یک تصمیم نیم بند در این خصوص گرفته و شخصا از تایید متن توافق هسته ای سر باز زده است ولی مسئولیت تصمیم گیری در این باره را به کنگره و اصلاح عبارات مربوط به این تصمیم گیری واگذار کرده است.»

سردبیر لوموند تصریح کرد است:‌ «البته اوضاع از آن زمان به بعد متحول شده است زیرا اوضاع کنونی برای واشنگتن حساس است. بین 11 تا 17 ژانویه (21 تا 27 دی) دونالد ترامپ با سر رسید مهلت تصمیم گیری در باره سرنوشت توافق هسته ای ایران مواجه است و باید بار دیگر تصمیم بگیرد که آیا توافق و برداشته شدن تحریم‌ها از روی تهران را تایید می کند یا نه ؟ یا فقط رسما آنرا رد می کند؟»

در ادامه مقاله این نشریه فرانسوی درباره موضع پاریس چنین تحلیل شده است:‌ «در فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری که علاقمند است امسال سفری به ایران داشته باشد، میان چند چیز گرفتار شده است:
• دفاع از توافق هسته ای
• ناراحتی هایی که از نقش ایران در بی ثباتی منطقه ای دارد
• حفظ دیالوگ با رئیس جمهور روحانی که ضمنا تماسی تلفنی هم در غروب روز سه شنبه با او داشت،
• احتیاط در باره جنبشی که می تواند در خون فرو غلتد.
لذا ماکرون از روحانی خواسته است که «آرامش و خویشتن‌داری» خود را حفظ کند و از ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه نیز خواسته است که سفر خود به تهران را که قرار بود روز جمعه (15 دی ماه) انجام شود، به تعویق بیندازد. این تصمیم عاقلانه‌ای است که با «تحریک‌آفرینی‌ها»ی واشنگتن همسو نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار