مسئول سازمان دانشآموزی ناحیه یک شهرستان بهارستان:
هدف اصلى فعالیتهاى اردوگاهى، تقویت روحیه مشارکتجویى است
بهارستان یک(پانا)- مسئول سازمان دانشآموزی ناحیه یک شهرستان بهارستان، هدف اصلى فعالیتهاى اردوگاهى را، تقویت روحیه مشارکتجویى و آمادهسازى نسل جوان براى پذیرش نقشهاى حساس در آینده جامعه دانست.
محمدرضا قاسمی ضمن اشاره به فرایند انتخابات شوراى دانشآموزى اذعان کرد: شورای دانشآموزی با هدف مشارکتجویى و تقویت روحیه مسئولیتﭘذیری دانشآموزان، ابتدا در سطح مدارس آغاز میگردد و پس از مشخص شدن اعضاى منتخب در مدارس، رقابت در سطح منطقه تداوم یافته و انتخابات شوراى دانشآموزى منطقه برگزار میشود. در این مرحله از میان برگزیدگان مناطق نمایندگانى شایسته جهت حضور در سطح استان انتخاب میشوند و در نهایت منتخبان استانى با راهیابى به مجلس شوراى دانشآموزى کشور، ساختار این نهاد صنفى و مشورتى را تکمیل کرده و به عنوان صداى جامعه دانشآموزى، در تصمیم گیرىهاى کلان حوزه تعلیم و تربیت مشارکت میکنند.
وی در رابطه با تبین نقش ساختاری و وظایف نظارتی انجمنهای دوازدهگانه شورا در جهت پیگیری مطالبات و بهبود زیست آموزشی دانشآموزان شرح داد: شوراى دانشآموزى با هدف نظاممند ساختن فعالیتهاى دانشآموزان، در قالب انجمنهاى دوازدهگانه فعالیت میکند. این انجمنها که حوزههاى متنوعى از جمله تربیت بدنى، امور ورزشى، فرهنگی و هنرى را دربر میگیرند همچنین ارکان اجرایی شورا را در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی محسوب میشوند. علاوه بر فعالیتهاى تخصصى، پیگیرى مطالبات و مسائل دانشآموزان در سطوح مختلف، از اصلىترین وظایف این انجمنها است، اعضاى این تشکل در بازههاى زمانى مشخص، تمامى امور مرتبط با زیست دانشآموزی همانند چالشهاى درون مدرسهها و مسائل کلان آموزشى را مورد رصد قرار داده است.
وی در ادامه در خصوص نقش تشکیل پیشتازان در تربیت اجتماعی و مهارتی دانشآموزان چنین گفت: سازمان دانشآموزى در قالب تشکل تخصصى پیشتازان، بسترى را براى تربیت اجتماعى و مهارتى دانشآموزان فراهم آورده است، اعضاى این تشکیلات که تحت عنوان پیشتاز فعالیت میکنند، با تکیه بر منشهاى دوازدهگانه، مهارتهاى زندگى در شرایط سخت و همکارى گروهى را فرا میگیرند. این دانشآموزان در طول سال تحصیلى با حضور در اردوهاى آموزشی و تربیتى متنوع ویژگیهاى شخصیتى برجسته نظیر مسئولیتپذیری، خوداتکایى و نظم تشکیلاتى را کسب میکنند، هدف اصلى این فعالیتهاى اردوگاهى، تقویت روحیه مشارکتجویى و آمادهسازى نسل جوان براى پذیرش نقشهاى حساس در آینده جامعه میباشد.
قاسمی در رابطه با اصول بنیادین ساختار تشکیلاتی و مهارتهای عملی در تشکل پیشتازان گفت: سازمان دانشآموزی در تشکیلات پیشتازان فعالیتهاى خود را بر پایه شعار بنیادین همدلى، همفکرى و همیارى استوار کرده است، این سه واژه، محور اصلى تمامى برنامههاى تربیتى و مهارتى این تشکل محسوب می شوند. از نظر ساختار تشکیلاتى، کوچکترین واحد اجرایى در پیشتازان، تیم نام دارد که از ۶ یا ٧ دانش آموز تشکیل می شود؛ این تیمها در مجموعه هاى بزرگتر سازماندهى شده و گروههایى تا سقف ٧ نفر را تشکیل مىدهند اعضاى این گروهها در طول دورههاى آموزشی، مهارت هاى تخصصى و متنوعى را فرا میگیرند که از مهمترین آنها میتوان به نظام جمع و گرهزنی اشاره کرد، این مهارتها با هدف تقویت روحیه همکارى و آمادگى براى زندگى در شرایط سخت به دانشآموزان آموزش داده میشود.
مسئول سازمان دانشآموزی ناحیه یک بهارستان در رابطه با چشمانداز و نقشه راه دستیابی به مدرسه تمام تشکیلاتی بیان کرد: هدف نهایى از برگزارى این جوامع، دستیابى به الگوى مدرسه تمام تشکیلاتى است مدرسهاى که در آن تمامى ارکان و دانشآموزان با نشانها، نمادها و محتواى مهارتى تشکیلات پیشتازان آشنایى کامل داشته باشند و در این طرح تلاش بر این است که دانشآموزان بتوانند با بهرهگیرى از آموزش ابزارهای تشکیلاتی فعالیتهاى مهارتى و تربیتى را به صورت عملیاتى در محیط مدرسه اجرا کند تحقق این امر مستلزم آن است که فضاى آموزشی به گونهاى پویا طراحى شود تا هر دانشآموز با فراگیرى اصول پیشتازان، نقش مؤثرى در پیشبرد اهداف گروهى و اجتماعى مدرسه ایفا نماید.
ارسال دیدگاه