نجفی خبر داد

برنامه شهرداری تهران برای خرید 2 هزار واگن مترو

تهران (پانا) - شهردار تهران از برنامه شهرداری برای خرید دو هزار واگن جدید مترو خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۳۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمد علی نجفی با حضور در برنامه تلویزیونی « تهران ۲۰» با اشاره به سختی کار در شهرداری تهران، گفت: هر کاری سختی‌های خودش را دارد، اما کار در شهرداری دارای دو حسن و مزیت است؛ یکی اینکه کاری که انجام می‌شود مستقیما توسط مردم درک و لمس می‌شود و یک کار زودبازده است؛ علاوه بر این کار در شهرداری بسیار متنوع بوده و شکل‌های مختلف کار وجود دارد، به نحوی که هر روز باید ۱۰ - ۱۲ نوع کار مختلف در شهرداری انجام دهیم، در نتیجه انسان خسته نمی‌شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به مشکلات و معضلات موجود در شهر تهران، تاکید کرد: تهران علی رغم چالش‌های جدی، از ظرفیت‌های زیادی هم برخوردار است؛ تهران واقعا یکی از زیباترین شهرهای دنیا است که در کوهپایه قرار گرفته و در جنوبش چنین جلگه و دشت زیبایی قرار دارد. از این رو باید بیشتر روی ظرفیت‌های تهران تمرکز کرد.

به گفته نجفی مهم‌ترین مسئله تهران آن است که مردم احساس کنند شهر به آنها تعلق دارد و به خاطر این احساس تعلق، احساس کنند نسبت به شهر مسئول هستند تا جریان عمومی مشارکت در تهران شکل گیرد.

وی از «تحقق مشارکت واقعی مردم در اداره شهر» به عنوان مهم‌ترین برنامه مدیریت شهری یاد کرد و گفت: بدون این مشارکت، قوی‌ترین شهردار و بزرگ‌ترین تشکیلات شهرداری نیز نمی‌تواند شهر تهران را به شهری برای زندگی و شهر انسان محور تبدیل کند که آسایش و آرامش در آن حاکم باشد.

شهردار تهران خطاب به شهروندان پایتخت نشین، عنوان کرد: شهروندان بدانند آنچه ما انجام می دهیم، به نیابت از آنها و از جیب آن ها است، بنابر این باید شهرداری را از آن خود بدانند و نسبت به آن نظارت و حساسیت داشته باشند تا با کمک آن ها، کارها بهتر پیش برود.

نجفی در ادامه با تاکید بر ضرورت کاهش امکان خطا در اداره شهر، گفت: انسان در شهرداری بر خلاف بسیاری از دستگاه هایی که فعالیت های آن پشت پستویی و صندوق خانه ای است، اجازه خطا کردن ندارد. وقتی حساسیت، نگاه مستمر و نظارت دائمی مردم بر ما وجود دارد، همه تلاش می کنند تا وظیفه خود را بهتر انجام دهند که این نگاه را مثبت تر کنند.

وی ارزیابی وضعیت فعلی شهرداری را یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری دانست و گفت: از اردیبهشت ماه که شورای جدید از مردم رای گرفتند، با این ترکیب شورا مشخص بود که مدیریت شهرداری در سطح بالا و میانی تغییر پیدا خواهد کرد، از این رو حدود چهار ماه کار شهرداری خیلی سست شده بود و برخی از تصمیم گیری‌ها انجام نشده بود.

نجفی با بیان اینکه «شهرداری باید در جهت هم افزایی با بسیاری از ارگان ها عمل کند تا مدیریت شهری به واقع تحقق پیدا کند»، گفت: متاسفانه در کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد، به همین دلیل من مبحثی را مطرح کردم که به سراغ مدیریت هماهنگ شهری برویم. در این راستا هماهنگی‌های خوبی با وزارت کار و امور اجتماعی درباره مسایلی همچون ناهنجاری های اجتماعی و مسئله کودکان کار، سازمان حفاظت از محیط زیست درباره مسئله آلودگی هوا، حل مشکل پارک پردیسان و مسایل محیط زیستی تهران و همچنین با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و همچنین صورت گرفت.

شهردار تهران از برنامه‌ریزی برای آینده به عنوان محور سوم برنامه‌های مدیریت جدید شهری پایتخت نام برد و گفت: یکی از مسایل اصلی ما برای برنامه‌ریزی در سال‌های آینده تامین منابع مالی شهرداری خواهد بود.

وی آغاز جلسات غیررسمی شورای شهر پس از انتخابات شوراها را اقدامی هوشمندانه توصیف و ابراز کرد: به نظرم جلسات غیر رسمی شورای شهر به خود شورا خیلی کمک کرد تا بسیاری از مسایلی که باید از شهریور به بعد انجام می شد را پیشاپیش انجام دادند، همچنین این جلسات غیررسمی به من کمک کرد تا جهت گیری کلی شورا دست من بیاید و بر آن اساس، برنامه خود را تنظیم کردم.

شهردار تهران به موضوع تدوین برنامه سوم شهرداری تهران اشاره و اظهار کرد: شهرداری تهران تاکنون دو برنامه داشته که هر دو دارای نقاط قوت و ضعفی است؛ برنامه پنج ساله دوم هم اکنون در دست اجرا قرار دارد و سال آینده، سال آخر اجرای این برنامه خواهد بود. از روز اولی که بنده مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفتم نیز مطالعه بر روی برنامه سوم شهرداری را شروع کردیم.

وی گفت: وقتی من در سال ۷۶ به سازمان برنامه و بودجه رفتم، برنامه سوم توسعه دولت را من نوشتم و به تصویب مجلس رسید، حالا هم تنظیم برنامه سوم شهرداری بر عهده من است که این را به فال نیک می‌گیرم.

به گفته نجفی فعالیت‌های رسمی تدوین برنامه سوم شهرداری تهران از روز پنج شنبه آغاز می‌شود و این برنامه تا آخر خردادماه سال آینده برای بررسی و تصویب در اختیار شورای شهر تهران قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران در ادامه به ایرادات موجود در اجرای طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که بارگذاری در شهر تهران از نظر ساختمان های مسکونی و به خصوص ساختمان های تجاری و برخی ساخت و سازها متناسب با طرح تفصیلی پیش نرفته است؛ در حال حاضر تهران ساختمان های زیادی بیش از طرح تفصیلی دارد، در نتیجه شاهد هستید که پاساژها و مغازهای خالی زیادی وجود دارد و اگر به فروش و یا اجاره رفته نیز صاحبان آنها از نبود فروش گلایه دارند.

وی به ایرادات موجود در جانمایی ساختمان‌های تجاری و نبود پیوست ترافیکی نیز اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه مجموعه بزرگ کوروش در بزرگراه ستاری و یا مجموعه ارگ تجریش در ابتدای خیابان سعدآباد در کنار مراکز متعدد دیگر دارای مشکلات ترافیکی هستند؛ به همین جهت می‌توان عنوان کرد درباره طرح تفصیلی خوب عمل نشده است، اما در برنامه سوم باید حتما به طرح جامع و طرح تفصیلی به صورت خیلی دقیق‌تری بپردازیم و مهم‌تر از آن اجرای این طرح‌ها خواهد بود.

نجفی در پاسخ به سوالی در زمینه کاهش درآمدهای پایدار شهر تهران، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت درآمد‌های پایدار حرکت کنیم؛ چراکه غیر ممکن است بتوانیم از طریق فروش تراکم و آینده فروشی درآمد کسب کنیم. مگر چقدر می‌توانیم مراکز تجاری جدید و برج‌هایی در معابر کم عرض در تهران بسازیم و از این محل درآمد کسب کنیم؟

به گفته شهردار تهران هم اکنون درآمدهای پایدار شهری ۲۱ درصد از آمدهای شهرداری را تشکیل داده و ۷۹ درصد درآمدها ناپایدار است، این در حالی است که در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای بودجه سال آینده شهرداری تهران سهم درآمدهای پایدار به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

شهردار تهران به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: متاسفانه براساس مصوبه سال ۹۵ مجلس امسال سهم تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده حدود دو هزار میلیاردتومان کاهش پیدا کرده است، اگر بتوانیم این موضوع را در سال ۹۷ جبران کنیم، زمینه برای یک حرکت جدی برای بهبود وضعیت شهروندان شکل می‌گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت زیاد خودروها است و بخش زیادی از ترافیک نیز به دلیل عدم توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: مهم ترین بخش هزینه و برنامه ما توسعه حمل و نقل عمومی است و در این مسیر اولویت را نیز به حمل و نقل ریلی داده‌ایم. هم اکنون حدود هزار و ۳۰۰ واگن مترو در شهر تهران داریم که حدود یک سوم از آن در دست تعمیر است اما این تعداد واگن‌های مترو برای شهر تهران بسیار کم است.

وی از برنامه شهرداری تهران برای خرید دو هزار واگن جدید مترو خبر داد و گفت: هم اکنون خرید ۶۳۰ واگن در دست بررسی است که برای آن مناقصه بین المللی برگزار کنیم، قرار بود شرکت های بین المللی تا آخر آبان ماه در این مناقصه شرکت کنند اما تا آخر دی ماه وقت خواستند. از این رو امیدواریم تکلیف این ۶۳۰ واگن تا آخر دی ماه مشخص شود البته باید در نظر داشت که واگن ها بعد از مناقصه بلافاصله تحویل نمی شود اما کار آن شروع خواهد شد. در کنار آن حدود یک میلیارد یورو سهمیه فاینانس داریم که می توانیم حدود هزار واگن را بعد از انجام این مناقصه خریداری کنیم.

نجفی تاکید کرد: همه واگن‌های مورد نیاز را نمی‌توان در کارخانه واگن‌سازی تهران تامین کرد چرا که واگن‌سازی تهران بیشتر در زمینه اورهال و تعمیرات فعالیت می‌کند و نمی‌تواند از نقطه صفر تا صد یک واگن را بسازد. در مناقصه بین‌المللی نیز شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی به صورت مشترک بخشی کار را در داخلی و بخشی در خارج انجام می‌دهند. در این زمینه بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته حدود ۷۰ درصد کار باید توسط شرکت‌های خارجی و حدود ۳۰ درصد نیز توسط شرکت‌های واگن‌سازی داخلی انجام شود.

شهردار تهران به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و کمبود اتوبوس‌های درون شهری نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۶ هزار و ۱۵۰ دستگاه داریم که متاسفانه تعداد زیادی از آن‌ها بالای ۱۰ سال عمر دارند و باید از رده خارج می‌شدند که این موضوع هم با مصوبه دولت و هم با قانون هوای پاک مجلس مغایرت دارد چرا که بر اساس قانون نباید اتوبوس‌های بیش از ۱۰ سال در تهران فعالیت داشته باشند.

وی از نیاز شهر تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: امیدوار هستیم طی دو سال آینده بتوانیم تعداد اتوبوس‌های شهر تهران را به ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه برسانیم و اتوبوس‌های نو را وارد سیستم کنیم؛ در این زمینه نیز قراردادی با یک شرکت مجارستانی منعقد کرده ایم و امیدواریم این هم به نتیجه برسد.

نجفی در ادامه به موضوع سهم شهرداری ها در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور، گفت: در بخشی از لایحه بودجه پیش بینی شده است که کلانشهرها بتوانند ۸ هزار میلیارد اوراق مشارکت بفروشند که نیمی از این رقم مربوط به حمل و نقل ریلی است، در این زمینه پیش بینی می کنم حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت حمل و نقل ریلی برای تهران و هزار و ۵۰۰ میلیارد برای بقیه کلانشهرها خواهد بود. همچنین حدود دو میلیارد دلار برداشت از صندوق ملی برای موضوع ساماندهی پسماند، آلودگی هوا و محیط زیست پیش بینی شده است که کلانشهرها می توانند از بخش عمده ای از این رقم استفاده کنند. در کنار آن خوشبختانه در موضوع نوسازی بافت فرسوده و مسایل دیگر شهرهای بزرگ نیز در لایحه دولت پیش بینی شده است.

شهردار تهران ادامه داد: در موضوع مالیات بر ارزش افزوده قانونی در برنامه ششم توسعه تصویب شده است که ۷۰ درصد این مالیات سهم شهرها و ۳۰ درصد سهم روستا ها است؛ این قانون در خیلی از استان ها ممکن است عادلانه باشد اما در تهران قطعا عادلانه نیست چرا که جمعیت روستایی در تهران شش درصد است و ما می خواهیم ۳۰ درصد درآمد را برای شش درصد هزینه کنیم.

وی گفت: ما می‌گوییم در تهران نسبت مالیات بر ارزش افزوده به نسبت جمعیت باشد، به این ترتیب اگر ۶ درصد جمعیت روستایی است، به همان میزان ۶ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به آن بخش تخصیص پیدا کند. این موضوع را هم درمجمع نمایندگان تهران، هم در شورای شهر و هم در جمع نمایندگان غیر تهرانی مطرح کردیم چرا که با این وضعیت حق شهروندان تهرانی بر اساس عدالت طلبی و اصل عدالت ضایع می‌شود.

وی تهران را پیشانی و تابلو کشور دانست و گفت: همان طور که فرانسه را با پاریس و اتریش را با وین می شناسند، ایران را نیز با تهران می شناسند. کسی که وارد تهران می شود در واقع سیستم مدیریت در تهران به او القا می کند که سیستم کل کشور چگونه است؛ به اضافه اینکه تهران برای همه شهرهای کشور الگو است و هر کار خوب یا بدی در تهران انجام دهیم، برای کل کشور الگو می شود. از این رو باید به تهران توجه زیادی صورت گیرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب مدیران در شهرداری، ابراز کرد: من تلاش خودم را کردم که مدیران را بر مبنای اصول شایسته سالاری، تخصص گرایی و علم گرایی انتخاب کنم؛ من تا کنون هشت معاون را انتخاب کرده ام که از این هشت نفر، شش نفر دارای دکترای تخصصی در همان رشته در کنار سابقه اجرایی هستند.

وی افزود: معاون منابع انسانی و معاون شهرسازی و معماری دارای دکترای تخصصی در این دو رشته هستند، یکی دیگر از معاونان مدرک فوق لیسانس تخصصی در رشته خودش در حوزه اقتصاد شهری دارد نفر هشتم نیز تجربه وسیع و طولانی در بخش های مختلف شهرداری تهران دارد که به عنوان معاون امور مناطق انتخاب شده است.

نجفی از انتخاب ۱۰۰ نفر مدیر جدید در مدت تصدی خود در شهرداری تهران خبر داد و گفت: از این میزان ۲۰ درصد مدیران دارای مدرک دکترا و ۳۰ درصد آن ها جوان هستند. البته در زمینه بانوان مقداری عقب هستیم و تا کنون هشت درصد مدیرانی که انتخاب کردم خانم ها هستند. در شهرداری ۸۵۰ مدیر داریم که معاونت منابع انسانی روی آنها کنترل دارند، به اضافه هزار نفر مدیر که در سطوح مختلف فعالیت می کنند.

نجفی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود در برنامه «تهران ۲۰» به موضوع توسعه متروی پایتخت اشاره و تصریح کرد: باید از سه منبع برای توسعه سریع مترو استفاده کنیم چرا که فرصت زیادی نداریم و وضعیت آلودگی هوا برای ما فرصتی باقی نگذاشته است. یک منبع از منابع خود شهرداری است که در این زمینه اولویت را در سال ۹۶ و ۹۷ به حمل و نقل ریلی داده ایم. دومین منبع دولت است که دول تطبق قانون باید حداقل ۵۰ درصد هزینه های ساخت مترو و ۵۰ درصد یارانه بلیط مترو را تقبل کند.

وی گفت: شهرداری تهران در بودجه سال آینده حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد برای توسعه مترو در نظر گرفته است اما منابع دولت شناور است و در برداشت از صندوق توسعه ملی، مواد مختلفی گذاشته شده که حمل و نقل ریلی را نیز شامل می شود.

شهردار تهران ادامه داد: امیدواریم دولت هم سال آینده دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه حمل و نقل ریلی پیداخت کند، همچنین دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از اوراق مشارکت استفاده خواهیم کرد. به این ترتیب با تحقق این مبلغ حدود دو میلیارد دلار تحولی در زمینه خطوط مترو اتفاق می افتد.

نجفی به برنامه های توسعه ای مترو تهران اشاره کرد و گفت: خط ۷ که به دلیل ایمن سازی تعطیل شده بود تا پایان سال آماده سازی خواهد شد؛ البته درباره خط هفت دوستان گفتند آماده سازی این خط تا آخر اردیبهشت صورت می گیرد اما من گفتم این کار تا آخر سال انجام شود. علت کندی در ایمن سازی نیز آن است که ما باید مقداری تجهیزات شامل تجهیزات سیگنالینگ که بسیار مهم است را خریداری کنیم، چرا که این خط اصلا تجهیزات نداشته و همه کار مدیریت خط به صورت دستی انجام می شده که خیلی خطرناک است. امیدوار هستیم حداقل ۱۰ کیلومتر از خط شش مترو نیز تا آخر شهریور ۹۷ تا میدان امام حسین (ع) راه اندازی شود تا حرکتی در زمینه حمل و نقل ریلی در سال ۹۷ اتفاق بیفتد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های ضربتی مدیریت شهری، گفت: برای شهر تهران خیلی نمی شود طرح های ضربتی اعمال کرد؛ چراکه هر کاری همانند خرید اتوبوس و واگن مترو به منابع مالی جدی نیاز دارد، به نحوی که هر واگن مترو حدود یک میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

وی جلوگیری از مفاسد و اشکالات موجود در برنامه های قبلی را به عنوان یکی از کارهای جدی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: فروش تراکم از طریق هولگرام ها وضعیت بدی داشت که جلوی آن را گرفتیم. همچنین شوراهای معماری و شهرسازی مناطبق حتی بر خلاف طرح جامع و تفصیلی تصمیم می گرفتند و بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه در معابر کم عرض و فروشگاه های بزرگ بدون پارکینگ نیز تصمیمات این شورای مناطق بود که این تصمیمات را متوقف کردیم و گفتیم تصمیمات شوراهای معماری مناطق باید در معاونت شهرسازی و معماری بررسی شود.

نجفی در پایان درباره موضوع جدایی صالحی امیری از شهرداری تهران نیز خاطر نشان کرد: درباره موضوع آقای صالحی امیری امیدواریم ایشان در شهرداری بمانند؛ بحث این بود که آیا کمیته ملی المپیک شغل محسوب می شود یا خیر؟ من امروز با دکتر انصاری، معاون محترم رئیس جمهور در این زمینه بحث می کردم و ایشان گفتند که از نظر ما کمیته ملی المپیک به طور قطع شغل محسوب می شود. اما فکر می کنم ترجیح ایشان این باشد که در شهرداری بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار