گزارش پانا از تصمیم وزارت صنعت به محدود کردن واردات خودرو:

افزایش قیمت تا 20 درصد خودروهای وارداتی در شرایط رکود

ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است تصمیمی که به نظرمی رسد به دلیل حجم بالای واردات خودرو در ماههای ابتدایی سال باشد و آنگونه که فعالان و کارشناسان بخش خودرو می گویند این تصمیم افزایش قیمت تا 20 درصدی خودروهای وارداتی را به دنبال دارد .

کد مطلب: ۶۵۹۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا وزارت صنعت اعلام کرده است که سامانه ثبت سفارش جهت بررسی آمار و ایرادات درون سیستمی از دسترس خارج شده اما به نظر می رسد میزان بالای واردات خودرو مهمترین دلیل برای این تصمیم باشد .

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران به تازه گی در نامه ای؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.

خوانساری در این نامه آورده است در چارچوب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و با توجه به تاکیدات وزیر صنعت در مورد تعامل هرچه بیشتر میان بخش خصوصی و دولت از وزیر صنعت خواست مانع از اقدامات ناگهانی و دفعتی در این وزارتخانه مهم اقتصادی شود.

به گفته رئیس اتاق تهران تغییرات بدون برنامه قبلی در روندهای اقتصادی موجب سلب اطمینان از بخش خصوصی برای انجام تصمیم‌گیری‌های بلندمدت می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دیدگاه آقای شریعتمداری بر محور تعامل میان بخش خصوصی و دولت در جهت تسهیل و بهبود فضای کسب و کار استوار است و در نشست اتاق بازرگانی تهران نیز تاکید کرد که فضای روابط میان دو بخش با همکاری و تعامل بیشتر باید هم راستا با نیازهای توسعه‌ای کشور پیش رود. متاسفانه پیش از حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت اقدامی صورت گرفته که می‌تواند مخل فضای کسب و کار و منشا تلاطم در بازار شود که به معنای دقیق در خلاف جهت این دیدگاه قرار دارد. به همین جهت در نامه‌ای درخواست شد در این مورد تجدیدنظر صورت گیرد.

افزایش قیمت 20 درصدی خودروهای وارداتی به دنبال ممنوعیت ثبت سفارش

در این میان حسین اردوخانی عضو اتحادیه نمایشگاه داران در گفت گو با خبرنگار پانا ،عنوان کرد: ثبت سفارش تمامی خودروهای وارداتی متوقف شده و این موضوع باعث شده تا خودروهای خارجی افزایش قیمتی تا 20 درصد را تجربه کنند .

وی با اشاره به رکود حاکم بر معاملات خودرو، اظهار کرد: عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی تاثیری بر قیمت و بازار خودروهای داخلی ندارد و معاملات خودروهای داخلی نیز شرایط مناسبی ندارد .

عضو اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به مالیات سنگین وضع شده برای نمایشگاه داران ، تصریح کرد: ظاهرا قیمت بالای خودروهایی که در نمایشگاه ها وجود دارد ملاک تعیین مالیات برای این واحدها شده و ارزش افزوده نیز موجب بی رمقی بازار شده است .

وی عنوان کرد: در شرایطی که تقاضای خرید خودروهای خارجی در بازار وجود دارد ممنوعیت واردات و ثبت سفارش به معنای آن است خودروهای موجود افزایش قیمتی بالا را تجربه می کنند و درشرایط انحصار صنعت خودرو معنای ممنوعیت واردات مشخص نیست .

اردوخانی به فشارهایی که واردکنندگان خودرو می توانند به تصمیم سازان اقتصادی وارد کنند اشاره کرد و افزود: در همه جای دنیا وارد کنندگان چه در کشورهای مبدا و چه کشورهای ثالثی که خودرو از آنها وارد می شود منافعی دارند که می توانند حتی تصمیم های درست اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند و به نظر نمی رسد که ممنوعیت ثبت سفارش کالا تصمیم ادامه داری باشد .

افزایش قیمت در شرایط رکود بازار به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش

وی خاطرنشان کرد: هر گونه اعمال محدودیت شرایط رقابتی در کشور را با اشکال مواجه می کند و تورم در شرایط رکودی بازار خودرو مهمترین نتیجه ای است که عدم ثبت سفارش خودرو به دنبال خواهد داشت .

عضو اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل عنوان کرد:اگر قیمت خودرو ناشی از عدم ثبت سفارش افزایش یابد امکان کاهش مجدد آن وجود ندارد و تجربه نشان داده که هر کالایی که افزایش قیمت داشته باشد مجددا کاهش نخواهد یافت .

براساس این گزارش ثبت سفارش نه تنها برای افراد و شرکت‌های متفرقه، بلکه برای نمایندگان رسمی خودروسازان نیز بسته شده است.

این سایت که تنها راه ارسال درخواست رسمی برای واردات خودرو به داخل کشور محسوب می‌شود، بیش از دو ماه است که بسته شده و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت خودرو را ندارد. البته دی ماه سال گذشته هم سایت ثبت سفارش بسته بود اما در آن زمان لیست خودروهای مجاز برای ورود نیز از روی سایت برداشته شد تا این موضوع مشخص شود که سایت جهت به‌روزرسانی خودروهای مجاز از دسترس خارج شده است. اما در حال حاضر لیست خودروهای مجاز همچنان روی سایت قرار دارد.

به نظر می رسد علت اصلی این تصمیم وزارت صنعت، افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی به کشور طی ۳ ماه نخست سال جاری است؛ به نحوی که در این مدت ۳۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده که نشان‌دهنده رشد ۱۳۵ درصدی واردات خودرو است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار