رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران هشدار داد؛

عوارض نشستن طولانی مدت دانش آموزان کنکوری

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی مدت دانش آموزان در هنگام مطالعه هشدار داد.

کد مطلب: ۶۱۴۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران(۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران)، گفت: کنكور در راه است و دانش آموزان سختكوش ساعات متمادی از شبانه روز را مشغول مطالعه هستند. رقابتی كه دقيقه ها نيز برای آن ارزشمند بوده و سرنوشت حرفه ايشان را در آينده تحت تاثير قرار مي دهد.

وی افزود: از آنجا كه هر وضعيتي به صورت طولاني مدت و بدون حركت مي تواند با خسته كردن عضلات و ايجاد كشش مداوم رباط ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسيب های جدي و گاهي پايدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه خصوصا به صورت طولاني نيازمند توجه بيشتر است.

رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: نشستن طولانی مدت در حالی كه سر به سمت پايين و جلو خم مي شود ، سبب كوتاهي عضلات جلوي گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبيعي خارج مي كند.

محسنی بندپی تاکید کرد: وقتی قوس طبيعی گردن از بين می رود و فشار بر روی ديسک ها و رباط ها افزايش مي يابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ريشه های عصبي درد بازوها و دست ها ظاهر مي شود و خواب رفتگي و گزگز و مورمور را در دست ها ايجاد مي كند.

وی افزود: بروز گره های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت اين عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از ديگر عوارض اين قبیل نشستن های غلط و طولانی مدت است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: فقرات كمر خصوصا در ناحيه مهره های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعيت ۹۰ درجه و تحمل وزن تنه بسيار آسيب پذير بوده و مستعد بيرون زدگي ديسک بين مهره ای و درگيری عصب سياتيک است.

محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی خصوصا با كمی چرخش تنه و يا اعمال وزن غيرقرينه بر طرفين لگن هم چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ايجاد مي كند كه اختلاف طول پاها و درد ناحيه بالای باسن را در پی خواهد داشت. مهره های پشتی به علت وضعيت خميده طولانی مدت می توانند دچار تغيير شكل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعيت تنفسی فرد را دچار اختلال كند.

وی همچنين افزود: قوز پشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و يا اسپاسم عضلات بين دنده ای می شود كه بسيار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.

رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، گفت: از ديگر وضعيت های پرخطر برای مطالعه روی شكم خوابيدن است. در اين وضعيت تنه با ستون كردن آرنج ها بالا قرار می گيرد و يا دست ها زير چانه واقع می شوند. اين وضعيت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال كرده و با سايش غضروف مفصلی سبب آرتروز و يا قفل شدن اين مفاصل می شود.

محسنی بندپی افزود: به دانش آموزان توصيه می شود هر ١٥ تا ٢٠ دقيقه وضعيت مطالعه خود را تغيير دهند. همچنین، هنگام مطالعه، كتاب يا رايانه در مقابل سر و چشم ها قرار گيرد تا سر خم نشود. تمرين هاي ايزومتريک و كششی را با مشاوره فيزيوتراپی آموزش ديده و هر ٤ تا ٥ ساعت مطالعه آنها را انجام دهند. در هر روز ٣٠ تا ٤٥ دقيقه شنای آرام و يا پياده روی را در برنامه خود بگنجانند تا از بروز آسيب های بدنی در امان باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار