هشتم مردادروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی

از دیدگاه سهروردی، آزادی آن گاه برای انسان حاصل می شود که به دنیا تعلق خاطر نداشته باشدو هر قدر این تعلق کمتر باشد، به همان اندازه آزادی انسان فزون ترخواهد بود.

کد مطلب: ۵۲۱۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ازشهرستانهای استان تهران ،شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی،معروف به شیخ اشراق،شیخ شهید وشیخ مقتول، چهره برجسته ای درحکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است.

او در سال 549 هـجری ،قمری درسهروردزنجان دیده به جهان گشودو اولین آموخته های او درسهرورد و سپس در مراغه نزد مجدالدین جیلی بود و در همان جا با فخررازی هم درس شدو سپس به اصفهان رفت و نزد ظهیرالدین فارسی،علم و منطق را آموخت و در همین شهر بود که با افکار ابن سینا آشنا شد.

سهروردی سفرهایش را به آناتولی و از آنجا به حلب سوریه ادامه دادودر حلب، مَلِک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی، شیفته شیخ شد و از او خواست که در آنجا اقامت گزیند و از آن رو، سهروردی درس و بحث خودرادرمدرسه حلاویه آغاز کردو درهمین مدرسه بود که شاگرد وفادارش شمس الدین شهرزوری به او پیوست

وی بعد از گذراندن سالیانی در راه اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی، در 36 یا 38 سالگی بر اثر سوء ظنی به قتل رسیدو جنازه شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال587 هـجری ،قمری از زندان بیرون آوردندوبدین ترتیب،سهروردی نیز سرانجامی همچون سقراط یافت و مزار او در شهر حلب مشهور است

برخی بر این باورند که روش اشراقی را ابن سینا بنیان نهاده، زیرا او در منطق المشرقین و سه فصل آخر اشارات و تنبیهات به این روش اشاره کرده ،ولی همه دوست داران فلسفه معتقدند سهروردی حکمت اشراق را به تکامل رسانده و سهروردی نه تنها به نیروی عقل و قیاس برهانی اکتفا نمی کند،بلکه سیر و سلوک قلبی را نیز لازمه این راه می داند.

شرح آثار و مکتوبات

آثار سهروردی را می توان به چهار بخش کلی تقسیم کرد:

کتاب های فلسفی به زبان عربی ،رساله های عرفانی که به زبان پارسی و عربی ترجمه ها و شروحی که او بر کتب پیشینیان،قرآن و احادیث نوشته ودعاها و مناجات نامه هایی که به زبان عربی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار