در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

هشدار در خصوص تولید سالانه یک میلیون کیسه پلاستیکی در ایران

یک کارشناس حوزه محیط زیست با اعلام اینکه سالانه یک میلیون تن کیسه پلاستیکی در ایران تولید می شود بر ضرورت وجود دستورالعمل استفاده از کیسه های پلاستیکی تأکید کرد.

کد مطلب: ۵۱۵۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد

ناهید محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، ضمن یادآوری روز 21 تیرماه و روز بدون نایلکس به مضرات استفاده از کیسه‌ های پلاستیکی در میان خانواده ها اشاره کرد و اظهارداشت: تمام کشورهای دنیا به مضرات کیسه های پلاستیکی پی برده اند و حتی در برخی کشورهای پیشرفته نیز استفاده از این کیسه ها ممنوع شده است اما متأسفانه در کشور ما همچنان آمار مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور بالاست.


این کارشناس حوزه محیط زیست شهری درخصوص ماندگاری پلاستیک در طبیعت گفت: پلاستیک در طبیعت حدود 300 تا 500 سال ماندگاری دارد که این موضوع تهدیدی جدی برای زمین به شمار می رود.


وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی برای عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی گفت: حذف کیسه های پلاستیکی به فرهنگسازی نیاز دارد که در این زمینه علاوه بر نهاد خانواده، نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش نقش پررنگی دارند. بنابراین آموزش های محیط زیستی باید به گونه ای باشد که منجر به تغییر باور افراد شود.


محمدزاده همچنین درباره دستورالعمل استفاده از پلاستیک در کشور نیز گفت: در حال حاضر خلأ وجود یک دستورالعمل یا قانون برای استفاده از کیسه های پلاستیکی در کشور احساس می شود که امیدواریم سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه های مربوطه بتوانند دستورالعملی را برای حذف تدریجی کیسه های پلاستیکی از چرخه مصرف ارائه کنند.


وی تصریح کرد: علاوه بر این باید تولید کنندگان پلاستیک در کشور ساماندهی شوند که در حال حاضر تولید کنندگان پلاستیک در کشور بدون هیچ ضابطه ای نسبت به تولید بیش از حد انواع پلاستیک اقدام می کنند.


این کارشناس مسایل محیط زیست در حوزه شهری همچنین با اشاره به بازیافت کیسه های پلاستیکی گفت: طبق آماری که وجود دارد در جهان تنها یک درصد کیسه های پلاستیکی بازیافت می شوند. از طرفی در کشور ما سالانه یک میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می شود که این یک فاجعه برای محیط زیست محسوب می شود و ما را با مشکلاتی جدی در آینده روبرو خواهد کرد.


محمدزاده در پایان یادآور شد: برای حذف تدریجی کیسه های پلاستیکی به تغییر رفتار در مصرف، ساماندهی تولید کیسه پلاستیکی و حمایت سازمان ها و فروشگاه ها نیاز داریم تا در نهایت ایران نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته به سمت کاهش مصرف کیسه پلاستیکی حرکت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار