معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد:

آغاز فاز اول واکسیناسیون تب برفکی در استان مرکزی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت گاوی و گوسفندی این استان خبر داد.

کد مطلب: ۴۹۵۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، دکتر محمد فتاحی زرندی اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌سازد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور به منظور مقابله با این بیماری اجرای همزمان فازهای سراسری واکسیناسیون تب برفکی در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: زمان اجرای فاز اول تب برفکی در جمعیت دامهای سبک و سنگین در استان از 25 اردیبهشت ماه به مدت 40 روز به اجرا در آمده است.

فتاحی ابراز داشت: به منظور اجرای کامل فاز اول طرح واکسیناسیون تب برفکی اداره کل دامپزشکی استان با بسیج امکانات و نیروهای خود در بخش دولتی و خصوصی اقدام به ساماندهی اکیپ های عملیاتی کرده که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 100 هزار راس دام سنگین و تعداد 500 هزار دام سبک طی این عملیات تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

وی گفت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد درصد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضد عفونی توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: به دامداران توصیه می شود در زمان اجرای عملیات مایه کوبی تب برفکی از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و همچنین تردد پرسنل و ماشین‌آلات بین واحدها خودداری کرده و ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دامی خود اقدام نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار