سركنسول ایران در نخجوان:

همكاری ترانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان توسعه می یابد

منصور آیرم سركنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گفت: با راه اندازی كامل پایانه جدید مرزی پلدشت همكاری های تزانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان افزایش خواهد یافت .

کد مطلب: ۴۹۲۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا پایانه جدید مرزی پلدشت همزمان با شب عید مبعث حضرت رسول اكرم (ص) با حضور قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی، واصف طالب اف رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان، محسن پاك آئین سفیر جمهوری اسلامی ایران در باكو، منصور آیرم سركنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و تعدادی از مسئولین كشوری و استانی و میهمانان خارجی افتتاح شد.
سركنسول كشورمان در نخجوان در خصوص این پایانه گفت: با توجه به وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی، صنعتی، كشاورزی و بازرگانی در استان آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان و جمهوری خود مختار نخجوان، پایانه مرزی پلدشت به عنوان دروازه ورود آذربایجان غربی به جمهوری آذربایجان و یكی از چهار مرز گمركی ایران و جمهوری آذربایجان نقش مهمی در توسعه همكاری های اقتصادی و بازرگانی و به خصوص همكاری های تزانزیتی با جمهوری خود مختار نخجوان دارد.
وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال 91 در زمینی به مساحت 18 هكتار آغاز و با صرف هزینه ای 250 میلیارد ریالی به پایان رسید.
منصور آیرم اضافه كرد: فاز اول این پروژه افتتاح شد و طی آن ساختمان اداری، سالن تجاری و مسافری با امكانات مدرن مورد بهره برداری قرار گرفت و با تعریف رویه های مختلف گمركی در این پایانه ظرفیت خدمات رسانی این پایانه در آینده افزایش خواهد یافت و زمینه مناسبی برای گسترش همكاریهای تزانزیتی ایران و نخجوان فراهم می شود.
آیرم اظهار داشت: طرح ایجاد جاده تزانزیتی پلدشت- نخجوان - صدرك ( پایانه مرزی در نخجوان) برای اتصال مسیر ترانزیتی ایران به تركیه توسط مسئولین ذیربط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خود مختار نخجوان در حال بررسی است و در صورت ایجاد زیرساخت های فنی لازم امكان انتقال بخشی از تراقیك كامیون های حمل بار از گمرك بازرگان به مسیرصدرك- نخجوان و پلدشت فراهم خواهد شد كه می تواند نقش مهمی در توسعه همكاری های ترانزیتی و رشد و شكوفایی راه های مرزی این مسیر ایفا كند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو نیز از جمله ظرفیت های استان آذربایجان غربی محسوب می شود كه دارای 130 كیلومتر مرز مشترك با جمهوری خود مختار نخجوان است و با بهره برداری كامل از پایانه مرزی پلدشت امكانات زیادی برای توسعه همكاری های اقتصادی و بازرگانی دو جانبه فراهم خواهد شد.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان گفت: حضور واصف طالب اف رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان در راس هیاتی متشكل از مقامات عالیرتبه سیاسی، گمركی و مرزبانی این جمهوری نشانه مناسبات دوستانه و صمیمانه ایران و نخجوان و اهمیت این پایانه مرزی در روابط دو جانبه می باشد.
وی در پایان به اولویت های سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان برای توسعه همكاری های اقتصادی، تجاری و گردشگری، اشاره كرد و از سفر هیات فعالان اقتصادی و بازرگانی استان آذربایجان غربی به جمهوری خود مختار نخجوان برای بررسی راهكارهای توسعه همكاریهای اقتصادی خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار