توجه به تربیت و تهذیب دانش آموز مهم تر از تمرکز بر تعلیم و آموزش است

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بازدید از دبیرستان مشکوه ناحیه هفت مشهد گفت: در مدل تعیین شده در سند تحول ، توجه به مدل تربیتی اجتماعی حاکم است به این معنا که تربیت دانش آموزان و تهذیب آنان مهم تر و اولویت دارتر از تعلیم و آموزش آنان می باشد

کد مطلب: ۴۷۲۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ازخراسان رضوی، سید جواد حسینی در بازدید از دبیرستان دخترانه دوره اول متوسطه مشکوه ناحیه هفت مشهد ضمن بیان اینکه در حال حاضر تمام فعالیت های آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین است اظهار کرد: دو نکته مهم در این سند وجود دارد که نکته اول تقسیم دوره های نظام تعلیم و تربیت به دو دوره ابتدایی و متوسطه و نکته دوم تغییر مدل حاکم بر تعلیم و تربیت از مدلی صرفا آموزشی و دانش آموزی به مدلی کنش آموزی است.
وی ادامه داد: در مدل تعیین شده در سند تحول ، توجه به مدل تربیتی اجتماعی حاکم است به این معنا که تربیت دانش آموزان و تهذیب آنان مهم تر و اولویت دارتر از تعلیم و آموزش آنان می باشد و به عبارت دیگر دانش آموزی مهم اما کنش آموزی مهم تر است.
وی با بیان اینکه تحصیل یکی از موارد بی بدلیل حتی در قرآن کریم شمرده شده است اما تهذیب و پرورش ا بر آن ارجحیت دارد خاطر نشان کرد: نظام تعلیم و تربیت از یک مدل آموزش زده به یک مدل تربیتی اجتماعی تغییر جهت داده است که تعلیم و آموزش هم در آن نقش دارد.
وی در خصوص اهداف دو دوره ابتدای اول و ابتدایی دوم گفت: در سند تحول بنیادین برای هر مقطع تحصیلی اهدافی تعیین شده است و این اهداف در دوره اول ابتدایی افزایش مهارت های اولیه از قبیل خواندن و نوشتن و در دوره ابتدایی دوم هدف تربیتی هویت یابی می باشد؛ یعنی در این دوره هویت دینی و انقلاب، وطنی، خانوادگی، علمی، محلی، زبانی، فرهنگی و سیاسی به صورت تدریجی در وجود دانش آموزان پدیدار می شود، چرا که بی هویتی یکی از علت های اساسی آسیب های اجتماعی در سنین بالاتر است.
حسینی در ادامه به اهداف دو دوره اول و دوم متوسطه اشاره داشت و گفت: این اهداف در دوره متوسطه اول جامعه پذیری ست و دانش آموزان باید با هنجارها و ارزش های جامعه آشنا شود چرا که این دوره دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است و هدف اساسی تربیت در دوره متوسطه دوم استقلال طلبی و تقویت روحیه اتکا به نفس است و باید دانش آموزان را به باور توانستن برساند.
وی تصریح کرد: در این دوره تحصیلی باید به دانش آموزان این اعتماد را بدهیم که توانایی این را دارند که عالم و انسان بزرگی بشوند.
این مقام مسئول یکی دیگر از چرخش های مطرح شده در سند تحول را تعلیم و تربیت تمام ساحتی خواند و حرکت مجموعه مدارس مشکوه را در همین راستا عنوان و بیان کرد: در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تک ساحتی منسوخ شده و شش ساحت تربیت دینی اخلاقی، اجتماعی سیاسی، علمی و فناوری، تربیت بدنی و سلامت، حرفه ای و اقتصادی، هنری و زیبا شناختی را جایگزین آن کرده است.
حسینی اظهار داشت: تربیت دینی به مراتب مهم تر از تعلیم دینی است چرا که دین آهنگ زندگی بوده و اگر در زندگی آهنگ نداشته باشیم رفتارمان هماهنگ نمیشود و این امر منجر به رفتار ناهمگون در جامعه شده و این اشخاص دارای نظام شخصیتی از هم گسسته خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار