هفدهمین جشن سینما، حاشیه ها، شادی ها و تلخی ها

خبرگزاری پانا: شامگاه گذشته عمارت مسعودیه میزبان سینماگرانی بود که با حاضر شدن روی سن کمی خودمانی تر درد و دل های همیشگی شان را با مدیران درمیان گذاشتند.

کد مطلب: ۳۹۶۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ جشن روز سینما دیشب 20 شهریور ماه در عمارت مسعودیه بهارستان برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن را احسان کرمی بر عهده داشت، همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما با یاد کردن از زنده یاد ایرج کریمی منتقد و کارگردان سینما گفت: متاسفانه یکی از خبرگزاری ها که همیشه شیطنت می کند قبل از شروع جشن خبری را مبنی بر حذف یکی از فیلم ها توسط هیات داوران از لیست برگزیدگان منتشر کرد اما من چه به آن هایی که تندیس می گیرند و چه آن هایی که نه اطمینان می دهم که از آرا حفظ و صیانت شده است و اگر ادعایی باشد ما حتما اعاده حیثیت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در جهان امروز سینما امری اجتناب ناپذیر است. ابزاری برای تمجید کارآمدی یا تقبیح ناکارآمدی دولت نیست. همچنین ابزاری برای انتقال دغدغه های مردم هم نیست. بلکه سینما توصیف هنرمندانه جهان هستی است.
کارگردان «طلا و مس» افزود: متاسفانه نگاه سطحی و شعاری جایگاه سینما را در حد صفحه حوادث روزنامه تقلیل داده است و تکرار شوخی های مبتذل سینما را به موجودی معلول تبدیل کرده و این یعنی توهین به شعور مخاطب.
وی همچنین بیان کرد: مشکل سینما نه پول است و نه محتوا. بلکه سینما آرامش می خواهد و عرصه تاخت و تاز سیاستمداران نیست لطفا دعوا نکنید اینجا محله فرهنگ است!
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، احمد مسجد جامعی، محسن پیرهادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و حیدری جانشین نیروی زمینی ارتش، خانواده های شهیدان صیاد شیرازی، شیرودی، موسی نامجو، حسن طهرانی مقدم، نورانی، اندرزگو، یزدانی از مهمانان ویژه این مراسم بودند.
هفدهمین جشن خانه سینما مثل سال های قبل حاشیه ها و اتفاقات جالب توجهی هم داشت:
شرکت گردشگری سمگا جایزه برگزیدگان را به مبلغ 24 میلیون تومان تقبل کرده بود که هزینه سفر به آفریقای جنوبی با یک همراه را دربر می گرفت. جایزه ای که در نوع خود عجیب به نظر می رسید!
تولد 105 سالگی استاد پرویز شاهین خو بازیگر پیشکسوت سینما در این مراسم برگزار شد که به اشتباه از سوی احسان کرمی مجری مراسم 100 سالگی عنوان شد. شاهین خود با حضور روی سن از علاقه اش به سینما گفت و چند بیتی مهمانان را با ترانه خوانی همراه کرد و به رقص آمد!
همین موضوع بهانه شوخی های بعدی را به مجری داد. احسان کرمی ساعت 22 با خوشامدگویی به وزیر گفت: آقای جنتی جایتان تا حالا در مراسم خالی بود. به ویژه یک جشن تولد داشتیم که شما حتما در روزهای آتی درباره اش جوابگو هستید!
کرمی همچنین خطاب به شاهین خو به کنایه گفت: شما کمپوت چی دوست دارید؟! برای مازیار میری سال های قبل کمپوت می آوردند.
در این مراسم جایگاه مناسبی به نامزدها اختصاص داده نشده بود و همین باعث می شد تا آن ها هنگام برنده شدن دیر روی سن حاضر شوند.
نقص فنی یکی از حاشیه های دیگر این مراسم بود که چند باری در کیفیت برگزاری آن اختلال ایجاد کرد. اما فرشته طائر پور که برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی سن آمده بود، بابت برگزاری جشن تشکر کرد و گفت: آقای میری تنها شما می توانید با وجود نقص فنی های موجود چنین جشنی برگزار کنید!
مهمانان در ابتدای مراسم به دعوت مجری با همراهان خود عکس سلفی انداختند. فاطمه معتمدآریا آغازگر این حرکت بود.
رامبد جوان هم با انتقاد از شیوه برگزاری جشن گفت:" آخه این چه جشنیه که میشه خونه نشست و اون رو تعریفش کرد؟! نمی دانم نفر دومی که برای اهدای جایزه میاد روی سن چه نقشی داره دقیقا. منم برای این که حوصله ام سر نره بازی با سکوت انجام می دم."
کریتسف رضاعی که جایزه بهترین آهنگسازی فیلم را از آن خود کرد، در مراسم حضور نداشت و بابک کریمی جایزه او را به نمایندگی دریافت کرد. وی در پیامی همکاری با شهرام مکری در فیلم ماهی و گربه را از هیجان انگیزترین تجربه هایش عنوان کرده بود.
پانته آ پناهی ها برگزیده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز گفت: تقاضا می کنم اگر می شود کمکی کرد که راه سینما باز شود، آن را از سینما دریغ نکنید.
پگاه آهنگرانی هم که جایزه او را اهدا می کرد، گفت: امیدوارم خانه سینما قدر من را بیشتر بداند. زیرا اسپانسر آن محصولاتی به نام پگاه است.
مریلا زارعی برگزیده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن نیز بیان کرد: این چهارمین تندیس من از خانه سینما بعد از سربازهای جمعه، دو زن و درباره الی است اما از بقیه ارزشمند تر است.ز یرا به پسشتوانه الفت هایی است که در ایران زندگی می کنند. خوشحالم که الفت شیار 143 از نگاه ها گذشت و بر قلب ها نشست. وی همچنین دل نوشته یک مادر شهید را در مراسم خواند.
شمس لنگرودی که جایزه بهترین فیلمنامه را اهدا می کرد به دعوت فرهاد توحیدی حاضران را با یک غزل خوانی همراه کرد.
«چند متر مکعب عشق» با هفت جایزه بهترین فیلم سال خانه سینما شناخته شد. نوید محمودی با دریافت تندیس بهترین فیلم از اصغر فرهادی گفت: سال 75 به رخشان بنی اعتماد زنگ زدم و گفتم من دستیار تهیه تلویزیون هستم و می خواهم وارد سینما شوم. من را راهنمایی کنید و ایشان آدرس خانه شان را به من دادند تا بروم و با ایشان مشورت کنم. امروز من به عنوان یک مهاجر افغان مقیم ایران در این جمع حاضرم. عاشق سینما هستم و خشوحالم جایزه ام را از اصغر فرهادی می گیرم. برای من زمین مرز ندارد.
ناصر تقوایی که به دعوت مسعود کیمیایی روی سن آمد، گفت: این تشریفات خوب است اما بهتر است جدی تر به مقوله سینما بپردازیم. سینما در ایران جای شعر را گرفته است. امیدوارم قدرش را بیشتر بدانیم و فیلم های بهتری بسازیم.
کیمیایی نیز عنوان کرد: من ترجیح می دهم حرف نزنم. زیرا پر از گلایه ام و گله را هم می گذارم برای نسل بعد از خودم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار