54 درصد ایرانی‌ها عارضه پرفشاری خون دارند

خبرگزاری پانا: عضو تیم علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی با بیان اینکه 54 درصد ایرانی‌ها دچار عارضه پرفشاری خون هستند، گفت: ایران در بین 192 کشور از نظر ابتلا به عارضه پرفشاری خون، رتبه 67 را دارد.

کد مطلب: ۳۰۶۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اقلیم نعمتی افزود: پرفشاری خون شایع‌ترین علت سکته مغزی در ایران و سومین علت مرگ و میر است که با افزایش سن به بیش از 50 سال اهمیت آن نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این بیماری اغلب یا بدون علامت است یا علائم بالینی جزئی دارد و چنانچه پرفشاری خون کنترل نشود و تحت درمان قرار نگیرد از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های سیستم مغزی، سکته قلبی و نارسایی کلیه است.

این عضو تیم علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: یکی از مهم‌ترین درمان‌های توصیه شده در این بیماری تغییر سبک زندگی فرد است که کاهش میزان مصرف نمک در رژیم غذایی، کم کردن وزن بدن در افرادی که اضافه وزن دارند، قطع مصرف دخانیات، افزایش تحرک و فعالیت‌های ورزشی و حداقل 30 دقیقه ورزش در طول روز و استفاده نکردن از مشروبات الکلی از مهم‌ترین موارد است.

نعمتی گفت: زمانی که پزشک یا پرستار فشار خون را بیان می‌کنند اغلب 2 عدد عنوان می‌شود به طور مثال 90/140 یا همان 9/14 عدد نخست مربوط به شریان‌ها و زمانی که قلب منقبض یا به عبارتی در حال پمپاژ خون است و عدد دوم مربوط به فشار شریان‌ها در حالتی است که قلب در حالت استراحت و خونگیری است. به طور کلی فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و این از علائم اصلی حیات است.

وی با بیان اینکه پرفشاری خون فرد را در معرض خطر حملات سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های کلیه قرار می‌دهد، ادامه داد: در اکثر موارد هیچ علامتی ندارد اما این بیماری کاملا جدی است.

نعمتی یادآور شد: چنانچه به طور مداوم فشار خون بیش از 90/140 باشد باید دارو درمانی آغاز شود. در مواردی نظیر ابتلا به بیماری پلاک‌های چربی داخل عروق (آترواسکلروزیس)، سکته مغزی، قلبی و بیماری‌های منتشر عروق و بیماری‌های مزمن کلیوی باید درمان از فشارهای کمتر آغاز شود.

براساس این گزارش، نخستین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی از 20 تا 22 خرداد 94 در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود. این کنگره دارای امتیاز بازآموزی است و مهلت ارسال مقالات تا 10 اردیبهشت 94 تعیین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار