رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت وگو با پانا:

به محدودیت‌های ارزی دولت واقفیم/درخواست ارز مبادلاتی برای واردات برخی کالاها

خبرگزاری پانا : رییس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی به محدودیت های ارزی دولت واقفند، اظهارکرد: اتحادیه لوازم خانگی خواستار رفع محدودیت واردات برخی از کالاهای خانگی و واردات مواد اولیه تولید برخی از لوازم خانگی در گروه های هشت کالایی و استفاده از ارز مبادلاتی است.

کد مطلب: ۲۰۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد طحان پور در گفت وگوبا خبرنگاراقتصادی پانا با بیان اینکه مسایل و مشکل های بخش تولید و توزیع لوزام خانگی به اطلاع مسوولان و دست اندرکاران وزارت صنایع و معادن رسیده است، گفت: فعالان اقتصادی به محدودیت های ارزی دولت واقفند اما این بخش نیز با مشکل ها و موانعی مواجه است که در صورت حل نشدن آن هر دو بخش تولید و مصرف لوازم خانگی آسیب خواهند دید.

وی با اشاره به تمایل بخش تولید به کنترل و محدودیت های وارداتی اظهارکرد: برخی از تولیدات داخلی کیفیت لازم را برای رقابت با مشابه خارجی ندارند، اما در برخی از محصولات تولیدات داخلی با کیفیتی برابر تولیدات خارجی و قیمتی به مراتب پایین تر انجام می شود که در این تولیدات اتحادیه خواستار کنترل و محدودیت های وارداتی است .

رییس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد: چرخ خیاطی ،انواع آبگرمکن ،اجاق گاز ،پکیج ،کولر ،بخاری ،بستنی ساز،ساندویچ میکر،هواپز و برخی دیگر از کالاها از جمله محصول هایی هستند که تولید داخلی کیفی دارند و در این کالاها تولیدکنندگان و اتحادیه خواستار کنترل واردات است اما در تولیداتی مانند یخچال،فریزر و یخچال فریزر تا رنج 20فوت و لباسشویی تا 7کیلو باید واردات با ارز مبادلاتی انجام شود.

طحان پور خاطرنشان کرد: یخچال فریزرهای بالای 20فوت، ظرفشویی و بسیاری از کالاهای حجیمی که مصرف کننده خاص در کشور دارند میتوانند با کنترل واردات یا عدم استفاده از ارز مبادلاتی مواجه باشند اما کالاهایی که مصرف کننده عام دارند باید ضمن عدم کنترل واردات امکان استفاده از ارز اتاق مبادلات ارزی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی در گروه دهم اولویت های ارزی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر واردات هیچ یک از کالاهای خانگی امکان استفاده از ارز اتاق ارزی را ندارند و درخواست اتحادیه لوازم خانگی این است که به برخی از کالاهای لوازم خانگی ارز اتاق ارزی تخصیص یابد.

طحان پور با بیان اینکه دولت باید به نیاز مصرفی جامعه توجه داشته باشد و نمی توان همه لوازم خانگی را کالای لوکس دانست ،اظهارکرد: در مورد لوازم صوتی و تصویری با توجه به اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه تولید این لوازم وارداتی است باید تا سایز 47اینچ آن ارز مبادلاتی تخصیص یابد.

رییس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: برخی از لوازم خانگی مصرف عام جامعه نیست و براساس مذاکرات انجام شده قول مساعدی برای تخصیص ارز مبادلاتی به تولید و و اردات مواد اولیه برخی از کالاهای خانگی داده شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار