پایگاه صادرات محصولات کشاورزی در منطقه آزاد انزلی ایجاد می شود

خبرگزاری پانا:مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست تخصصی بازرگانان و صادرکنندگان کشور از تأسیس شرکت مدیریت صادرات، مرکز تجارت محصولات ارگانیک و پایگاه صادرات محصولات کشاورزی در این منطقه خبر داد.

کد مطلب: ۲۰۶۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، رضا مسرور گفت: زیرساخت های ضروری تا نیمه دوم سال آماده بهره برداری خواهد شد و آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری در خصوص شتاب در روند ایجاد مراکز پیشن هادی اعلام می کنیم.

وی با بیان این که موفقیت در صادرات و تجارت بین المللی از طریق ایجاد چنین مجموعه هایی امکان پذیر است، آمادگی کامل سازمان متبوع خود را برای حمایت از صادرکنندگان و بازرگانان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: باهمکاری دبیرخانه شورایعالی ایرانیان خارج از کشور درحال شناسایی فعالان اقتصادی ایرانی فعال در کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز برای همکاری دوجانبه درخصوص افزایش مراودات تجاری با بازارهای مصرف و تولید آن کشورها هستیم .

مسرور با اشاره به این که اکنون همگرایی بسیار خوبی برای رفع مسائل و مشکلات صادرکنندگان و تجار وجود دارد خواستار بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی برای عملیاتی کردن توانمندیهای صادراتی استان گیلان شد.

وی هدف اصلی برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای عملی کردن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اعلام و خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این سازمان، عملیاتی کردن مزایا و معافیت های قانونی برای سرمایه گذاران و خلق مزیتهای جدید برای فعالان اقتصادی و بخصوص صادرکنندگان است .

مسرور با بیان اینکه پیرو سیاست های اقتصاد مقاومتی وظایف و نقش مناطق آزاد در توسعه صادرات کشور افزایش یافته، درخصوص پیشنهاد ایجاد کریدور جدید ترانزیتی مابین ایران و چین گفت: این کریدور شامل مسیر چین، بندر اکتائو در کشور قزاقستان و بندرانزلی خواهد بود .

به گفته وی این مسیر نسبت به مسیر تجاری موجود میان دو کشور از نظر زمانی و هزینه تمام شده حمل و نقل کالای کمتری را شامل می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: این کریدور به رئیس جمهور و معاون اول رییس جمهوری، سفیر کشور چین در ایران ارائه شده و امسال علاوه بر سفیر قزاقستان در ایران، در قالب نشست سالیانه اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر مسیر جدید تجاری ایران و چین به سفرای ایران در این کشورها و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مزایای جدیدی برای جذب سرمایه گذار در این منطقه ایجاد شده افزود: امکان ثبت شرکت در یک روز کاری، اجرای مصوبه کالای همراه مسافر، امکان سنجی 32 فرصت سرمایه گذاری ، کاهش عوارض ورودی و تسهیلات جدید درنظر گرفته شده برای تجار و بازرگانان از اقدامات صورت گرفته برای رونق فضای کسب و کار در این منطقه است.

منطقه آزاد انزلی به موجب قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب دوم شهریور 1382 ایجاد شد. سال 1383 به استناد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی، اساسنامه سازمان تائید و با تعیین محدوده در تاریخ هشتم خرداد 1384 فعالیت سازمان منطقه آزاد انزلی در مساحتی حدود سه هزار و 200 هکتار در سه بخش مجزا شامل محدوده بندری، شهرک صنعتی و ناحیه اطراف آن و محدوده تجاری آغاز شد.

نزدیکی به بازارکشورهای CIS، آسیای میانه و قفقاز یا جمعیتی نزدیک بر400 میلیون نفر ، دسترسی آسان به اروپا ، گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت (LC) جهت بازرگانان منطقه ، صدور مجوز فعالیت در کوتاه ترین زمان ممکن ، وجود مجتمع های تجاری ، نمایشگاهی، برخورداری از معافیت های مالیاتی، امکان ورود ماشین آلات ، قطعات و مواد اولیه جهت صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی و بهره مندی از مزیت قانون ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی، مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص ، عدم نیاز به صدور روادید (ویزا) جهت ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی مجاز منطقه ،مقررات اخذ عوارض خاص منطقه آزاد انزلی و معافیت از عوارض معمول کشور ،مقررات ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی خاص و آسان منطقه آزاد انزلی ،صدور مجوزه بهره برداری و مجوز فعالیت در کمترین زمان از جمله مزایای این منطقه است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار