شهرام خوارزمی داور جشنواره پویانمایی تهران:

جشنواره پویانمایی با رویکرد درست می‌تواند برای فیلمسازان انگیزه‌بخش باشد

تهران (پانا) - شهرام خوارزمی معتقد است جشنواره پویانمایی تهران با داشتن رویکرد درست برای فیلم‌سازان انگیزه‌بخش خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۵۹۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره پویانمایی با رویکرد درست می‌تواند برای فیلمسازان انگیزه‌بخش باشد

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرام خوارزمی عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد: امسال آثار خوبی را در جشنواره پویانمایی شاهد بودیم که این آثار را به لحاظ کیفی می‌توان در دو دسته آثار شاخص و آثار درجه دو تقسیم‌بندی کرد که البته با توجه به سطح کیفی انیمیشن‌های راه‌یافته به این رویداد می‌توان گفت که آثار درجه دو هم از کیفیت خوبی برخوردار بودند و مشخص بود که گروه‌های فیلم‌سازی برای تولید اثرشان زحمت کشیده‌اند.

عضو هیات داوران مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران خاطرنشان کرد: سطح کیفی آثار بالا بود اما برخی فیلم‌ها که شاید در زمینه‌های خاصی تولید شده‌اند در گروه‌بندی‌های درستی شرکت نکرده‌اند و اگر در گروه مناسبی شرکت می‌کردند اتفاق‌های بهتری برای آن‌ها رخ می‌داد.

این کارگردان و طراح انیمیشن درباره تنوع آثار سیزدهمین جشنواره پویانمایی گفت: خوشبختانه شاهد تنوع در بین آثار بودیم ولی تعداد آثار سه بعدی کمتر از حد انتظار ما بود و در بخش سریالی و تلویزیونی هم معمولاً یک نوع تکنیک غالب بود که احتمالاً دلیل این مساله به روند تولید و هزینه مربوط شود و شاید همین شرایط باعث شود که در این بخش رقابت کمتر باشد، اما در بخش فیلم کوتاه فیلم‌سازان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده بودند. به‌طور کل در نگاهی به همه بخش‌ها همان‌طور که گفتم تعداد آثار سه بعدی کمتر از حد انتظار بود و به شخصه انتظار داشتم تعداد آثار ساخته شده در این تکنیک بیشتر باشد.

وی درباره سطح کیفی فیلم‌نامه آثار راه یافته به سیزدهمین جشنواره پویانمایی اظهار کرد: در حوزه فیلم‌نامه و موضوع می‌توان بیشتر آثار راه یافته به جشنواره را در یک سطح ارزیابی کرد ولی در بین این آثار برخی فیلم‌ها واقعاً کیفیت بالایی داشتند و باید بگویم چند اثر بودند که فیلم‌نامه‌های جذاب، خلاقانه و خوبی داشتند و باقی فیلم‌نامه‌ها در یک سطح بودند.

خوارزمی درباره نقش جشنواره پویانمایی در رشد و شکوفایی این سینما در ایران گفت: جشنواره پویانمایی یک رویداد بسیار باسابقه است و امروز به یکی از رویدادهای فرهنگی هنری مهم کشورمان تبدیل شده و در بین فیلم‌سازان هم صاحب اعتبار شده است. اینکه هر سال شاهد هستیم فیلم‌سازان بسیاری سعی دارند در این جشنواره حضور داشته باشند نشان از این است که جشنواره توانسته تأثیرگذار باشد.

این مدرس انیمیشن افزود: نوع نگاه جشنواره به سینمای انیمیشن، از مسائل بسیار حائز اهمیتی است که می‌تواند برای سینمای انیمیشن ما تعیین مسیر کند. فیلم‌سازان انتظار دارند که در این رویداد داوری عادلانه و مناسبی صورت بگیرد و جشنواره می‌تواند با رویکردی که دارد به فیلم‌سازان جوانتر نشان دهد که چه چیزی برای او در اولویت است و به نوعی آن‌ها را به در نظر گرفتن این اولویت‌ها در ساخت آثار بعدی‌شان تشویق کند که مطمئناً به همین شکل می‌تواند در سینمای انیمیشن ایران تأثیرگذار باشد.

وی افزود: اگر جشنواره رویکرد درستی نداشته باشد و داوری‌ها منطقی و درست صورت نگیرد قطعاً فیلم‌سازان به خصوص فیلم‌سازان جوان را دلسرد می‌کند به همین دلیل مطمئناً رویکرد جشنواره نسبت به آثار انیمیشن مساله بسیار مهمی است و نباید این رویکرد به نوعی باشد که به جای روحیه‌ و انگیزه بخشیدن به فیلم‌سازان موجب دلسردی آن‌ها شود. اگر انتخاب آثار به درستی صورت بگیرد مطمئناً فیلم‌سازان از آثار منتخب این جشنواره ایده می‌گیرند و به آنچه که برای جشنواره اهمیت دارد توجه می‌کنند و خواهیم دید که سیاست‌های جشنواره در آثار تولید شده در کشورمان انعکاس پیدا می‌کند.

این کارگردان با اشاره به سطح کیفی بالای آثار کوتاه گفت: همواره در جشنواره‌ها بخش فیلم‌های کوتاه رقابتی‌ترین بخش است و در این بخش فیلم‌های حرفه‌ای‌تری وجود دارد که در این دوره از جشنواره پویانمایی هم شاهد آثار خوبی در بین فیلم‌های کوتاه هستیم. در این بخش فیلم‌سازان خوبی حضور دارند و باید بگویم که انتخاب آثار هم واقعاً کار سختی است که البته این به معنای ضعیف بودن فیلم‌های دیگر بخش‌های جشنواره نیست و در بخش‌های دیگر هم آثار خوبی وجود دارد که اطمینان دارم در روزهای جشنواره مورد توجه قرار خواهند گرفت.

خوارزمی در پایان درباره وضعیت سینمای انیمیشن ایران در مقایسه با دیگر کشورها تصریح کرد: مقایسه سینمای انیمیشن ایران با کشورهایی که در این عرصه به پیشرفت چشم‌گیری رسیده‌اند مقایسه ساده‌ای نیست و نمی‌توان با قیاس محصولات به نتیجه دقیقی رسید. فیلم‌های انیمیشن ایران در دنیا دیده می‌شوند اما ما برای رسیدن به صنعت انیمیشن مسیری طولانی در پیش داریم و فاصله زیادی با دنیا وجود دارد. موفقیت در عرصه صنعت به مباحثی غیر از کیفیت و تکنولوژی هم مربوط است و ما با وجود پیشرفت در تکنولوژی هنوز به صنعت انیمیشن دست پیدا نکرده‌ایم.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار