5 فیلم خارجی در آخرین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - بخش بین‌الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در پنجمین و آخرین روز گشایش، اکران ۵ اثر دیگر از مغولستان، بنگلادش، ازبکستان، محصول مشترک ترکیه - ایران و محصول مشترک یونان -بنگلادش را در برنامه اکران دارد.

کد مطلب: ۱۴۴۷۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
5 فیلم  خارجی در آخرین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر

بخش بین الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از ۱۷ بهمن ماه کار خود را با اکران ۵ اثر در هر روز به صورت نوبت‌های فشرده در خانه جشنواره آغاز کرد. آثار ابن بخش در سه بخش «سینمای سعادت»، «جلوه گاه شرق» و «جشنواره جشنواره ها» به نمایش درمی‌آید.

۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره چهل و دوم شامل سینمای سعادت و جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی - اسلامی) شدند که از این میان اکران ها برای ۲۵ فیلم در ۵ روز درنظر گرفته شد.

علاوه بر ایران کشورهای آمریکا، میانمار، مالزی، فرانسه، هند، ترکیه، ایتالیا، یمن، برزیل، روسیه، مولداوی، لیتوانی، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، مکزیک، آلبانی، چین، بریتانیا، ایرلندشمالی، عراق، کره، بلغارستان، رومانی، لوکزامبورگ، کرواسی، هلند، سوئد، اندونزی، بلژیک، سوئیس، کانادا، یونان، استرالیا، کنگو، آفریقای جنوبی، صربستان، لهستان، دانمارک، کاستاریکا، اسلوونی، استرالیا، لتونی، شیلی، بوسنی و هرزگوین، نروژ، لبنان، ژاپن، هنگ گنگ، مغولستان، مراکش، فیلیپین، پرتغال، سنگاپور، تایوان، چک، بنگلادش، سنگال، مالی، اسلواکی، ایسلند، مالت، زیمبابوه، استونی، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، کلمبیا، فنلاند، مقدونیه، سریلانکا، تایلند، مجارستان، مونته‌نگرو، پاناما، بورکینافاسو، قزاقستان، بولیوی، ارمنستان، تونس، نامیبیا، قبرس، مصر، ونزوئلا، فلسطین و سوریه آثار خود را برای حضور در بخش بین الملل این دوره ثبت کردند.

امروز همزمان با پنجمین و آخرین روز اکران آثار این بخش نیز ۵ اثر برای نمایش در نظر گرفته شده است.

«رویای خواب زمستانی» از مغولستان

«رویای خواب زمستانی» ساخته ذوالجارگل پوروداش محصول ۲۰۲۳ مغولستان داستان یک پسر نوجوان فقیر اما مغرور از ایالت اولز را روایت می کند که تصمیم می گیرد در یک مسابقه فیزیک برای دریافت بورسیه تحصیلی برنده شود، اما مادر بی سوادش در روستا شغلی پیدا می کند و او را با خواهر و برادرش در وسط زمستان رها می کند.

تایوان بت الکساندر، توگولدور باتسایخان و سوخی لودونچولون از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند که ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در خانه جشنواره اکران می شود.

«فاطیما» از بنگلادش

فیلم سینمایی «فاطیما» اثر محمد معین الدین حسن از بنگلادش محصول ۲۰۲۳ است که ساعت ۱۴ تا ۱۶ در خانه جشنواره اکران می شود.

حسن محمد معین الدین دانشیار دانشگاه آسیایی بنگلادش است.

مدت زمان این اثر سینمایی ۱۰۳ دقیقه است.

«عبدالله اریپف» از ازبکستان

«عبدالله اریپف» اثر مظفرخان ارکینوف از ازبکستان اثر دیگری است که در روز آخر جشنواره روی پرده می رود.

عبدالله اوریپوف (ازبکی: Abdulla Oripov, Abdulla Oripov؛ ۲۱ مارس ۱۹۴۱ - ۵ نوامبر ۲۰۱۶) شاعر، مترجم ادبی و سیاستمدار ازبک بود.

او بیشتر به عنوان نویسنده اشعار سرود دولتی ازبکستان شناخته می شود. اوریپوف علاوه بر سرودن شعر خود، آثار بسیاری از شاعران مشهور خارجی مانند الکساندر پوشکین، دانته آلیگیری، نظامی گنجوی و تاراس شوچنکو را به زبان ازبکی ترجمه کرد.

اوریپوف در طول زندگی خود جوایز زیادی دریافت کرد. او در سال ۱۹۸۹ شاعر ملی اتحاد جماهیر شوروی ازبکستان شد. در سال ۱۹۹۸، عنوان قهرمان ازبکستان، بالاترین عنوان افتخاری که ازبکستان می تواند به یک شهروند اعطا کند، به او اعطا شد.

این اثر ۱۲۰ دقیقه ای محصول ۲۰۲۳ در ساعت ۱۶ تا ۱۸ اکران می شود.

«درخت خاموش» از ترکیه و ایران

«درخت خاموش» داستان یک معلم ادبیات شهری کوچک و یک نویسنده شگفت‌انگیز است که با درماندگی سعی می‌کند گذشته‌اش را حفظ کند: ازدواج ویرانگر، مادر پیر بیمار، درخت گردوی در حال پوسیدگی و خاطره پدرش که خود را از درخت حلق آویز کرده است. او به جای ادامه دادن به زندگی و به دست گرفتن کنترل، منفعلانه ضربات آن را می پذیرد و فقط به کندوکاو در گذشته علاقه مند است، تا اینکه کشف او را مجبور می کند با ضعف خود مقابله کند و به این سؤال پاسخ دهد: آیا بیکار بایستد در حالی که شاهد انجام بدی است.

زندگی ویران شده او زمانی بدتر می شود که متوجه می شود همسرش رابطه نامشروع دارد و او را ترک می کند. در حالی که تلاش می کند مانند زندگی از شر جهنم خلاص شود، با نامزد بهترین دوستش که بسیار شبیه دوست دختر سابق خودش است ملاقات می کند. با کمال تعجب، درخت خشک شده نیز شروع به جوانه زدن می کند. چند روز بعد پلیس جسد سوخته یک زن را پیدا می کند و او دستگیر و متهم به قتل می شود.

سردار اورچین، سجین اکباسگولا و علی مرته جوزکن در این اثر ایفای نقش کرده اند.

«درخت خاموش» اثر فیصال سویسال محصول ۲۰۲۱ با مدت زمان ۱۱۸ دقیقه در ساعت ۱۸ تا ۲۰ اکران می شود.

«آفرین در عصر سیلاب» از یونان و بنگلادش

«آفرین در عصر سیلاب» ساخته آنجلوس رالیس محصول مشترک یونان و بنگلادش در سال ۲۰۲۳ تولید شده است.

این اثر ۹۱ دقیقه ای از ساعت ۲۰ تا ۲۲ در خانه جشنواره نمایش داده می شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در بیابان متروک جزایر ناپدید شده در امتداد رودخانه برهماپوترا، عفرین یتیم ۱۲ ساله به بلوغ می رسد. هنگامی که بارندگی های شدید و سیل آب جزیره عفرین را ویران می کند، او از تسلیم شدن در برابر جزر و مد مرگبار آن امتناع می کند. عفرین خود را با یک قایق چوبی به سمت کلان شهر پر ازدحام داکا پارو می زند تا در میان میلیون ها پناهنده آب و هوایی، پدرش را بیابد. عفرین که مجبور به بزرگ شدن سریع است، باید با اسرار دنیای در حال غرق شدن روبرو شود.

آفرین خانم، بانا اکتر بانا اکتر و فیروزا بیگم در این اثر ایفای نقش کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار