نگاهی به فیلم‌های هشتمین روز جشنواره فیلم فجر

از باغ کیانوش تا آبی روشن و ظهور یک ببعی قهرمان در جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - در هشتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر 4 فیلم سینمایی «باغ کیانوش »، « آبی روشن» ، «نوروز» و «انیمیشن ببعی قهرمان » در خانه رسانه به روی چرده نقره‌ای می‌رود.

کد مطلب: ۱۴۴۷۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
از باغ کیانوش تا آبی روشن  و ظهور یک ببعی قهرمان در جشنواره فیلم فجر

در هشتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر 4 فیلم سینمایی « باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد، فیلم سینمایی آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری، فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و « انیمیشن ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفار زادگان و میثم حسینی به روی پرده نقره‌ای می‌رود.

در روز هشتم برگزاری جشنواره فیلم فجر فیلم‌های بخش بین‌الملل و کوتاه نیز در سالن‌های جانبی برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش در سانس نخست فیلم سینمایی «باغ کیانوش» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران می‌شود. کانون پرورشی امسال با دو اثر «ظاهر» و «باغ کیانوش» در جشنواره فیلم فجر حاضر است.

یک اثر اقتباسی در جشنواره فجر

فیلم‌نامه فیلم باغ کیانوش اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشرشده است.

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می‌زند.

سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصه‌اش شخصیت‌های کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان دارند. بازیگرانی که برخی از آن‌ها را می‌توان استعدادهای تازه در سینما دانست و برخی دیگر پیش‌ازاین در آثار سینمایی تجربه ایفای نقش داشته‌اند.

شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدی فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.
عوامل این فیلم عبارت‌اند ازتهیه کننده: محمدجواد موحد، نویسنده و کارگردان: رضا کشاورز حداد، مجری طرح: محمد گودرزی، مشاور کارگردان: حسین دارابی، مشاور نویسنده: احسان ثقفی، مدیر فیلم‌برداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه: بابک کریمی‌طاری، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سیاوش رمضانلو، تدوین: سیاوش کردجان، موسیقی: بامداد افشار، طراح لباس: مجید لیلاجی، مدیر تولید: محمداسماعیل کلبی‌آبادی، طراح و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد عبدی، انیمیشن: میلاد محمدی، عکاس: سعید کریمی و حسن شجاعی.

«آبی روشن» حواجه پاشا از خبرنگاران دلبری می‌کند

دومین فیلمی که در روز هشتم جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره فجر به روی پرده نقره‌ای می‌رود فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا است. بابک لطفی خواجه پاشا دومین ساخته سینمایی‌اش را هم به جشنواره فیلم فجر فرستاده است تا در دو سال متوالی یکی از کارگردان‌های حاضر در این رویداد باشد. آبی روشن فیلمی اجتماعی است که در شهر تبریز می‌گذرد.
فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سید محمدحسین میری پس از فیلم‌برداری در شهرهای خلخال، تالش، نیشابور، مشهد و تهران فیلم‌برداری شده است.


مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.
«آبی روشن» اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلم‌نامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.
بابک خواجه پاشا پیش‌ازاین با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شده است.

علی نصیریان با «نوروز» در جشنواره فجر

سومین فیلمی که عصر امروز در برج میلاد به نمایش گذاشته می‌شود فیلم نوروز ساخته‌ سهیل موفق است که با موضوع تاریخجه‌ عید نوروز در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر 1402 شرکت می‌کند..
فیلم «نوروز» با محوریت نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته شده است. همچنین در خلاصه داستان فیلم اینطور آمده است که نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه شده و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود.


علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این فیلم نقش اصلی را بازی می‌کند. او بارها برای نقش‌آفرینی‌هایش نامزد دریافت جوایز معتبر شد. علی نصیریان در سال 1401 برای فیلم «بهارنارنج» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره بین‌المللی فجر شد.
شبنم مقدمی یکی دیگر از بازیگران این فیلم است. مقدمی از هنرمندان پرکار و موفق سینما و تلویزیون ایران است. علاوه بر این او سابقه درخشانی در عرصه تئاتر، صداپیشگی، رادیو و فعالیت‌های اجتماعی دارد. این بازیگر بارها نامزد و برنده جوایز معتبر شده است. او در جشنواره‌های فیلم فجر سال‌های مختلف برای بازی در فیلم‌های «امروز»، «قصه‌های من و دوچرخه بابام»، «آباجان» و «خجالت نکش» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین بازیگر نقش اصلی زن شده است.
مهدی هاشمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون ایران یکی دیگر از هنرپیشه‌های فیلم «نوروز» است. هاشمی هم از چهره‌های شناخته‌شده و محبوبی است که در فیلم‌ها و سریال‌ها و تئاترهای مهمی نقش‌آفرینی کرده. این بازیگر بارها نامزد و برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر شده است. از نمونه‌های آن می‌توان به فیلم‌های «آقا یوسف» و «آلزایمر» اشاره کرد که برای هر دوی آن‌ها سیمرغ بلورین برد.
افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان از دیگر بازیگران فیلم «نوروز» به شمار می‌روند.

ببعی قهرمان در جشنواره فجر
آخرین فیلمی که امشب در سالن رسانه به نمایش گذاشته می‌شود انیمیشن ببعی قهرمان است. این انیمیشن به کارگردانی مشترک حسین صفار زادگان و میثم حسینی ساخته شده و محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده آن است. ببعی قهرمان جدیدترین محصول سازمان سینمایی اوج به حساب می‌آید که امسال دو فیلم دیگر هم در جشنواره فجر دارد. فیلم آبی روشن و پرویز خان نیز از محصولات اوج است.

در خلاصه داستان انیمیشن ببعی قهرمان آمده: «ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند…»


از عوامل این فیلم می توان به نویسنده: مقداد اخوان، تهیه کننده: محمد مهدی مشکوری، کارگردان: حسین صفار زادگان - میثم حسینی، مدیر تولید: مسعود محمدی - سمیرا پیشانیدار، کامپوزیت: محمد کریمی، سرپرست نور: سعید گرمابدری، توسعه بصری: علی متصدی، کارگردان هنری: میکائیل براتی، طراح کارکتر: محمد خیراندیش - شفیع آهی اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار