در گفت و گو با پانا مطرح شد؛

صعود به قله‌های علمی؛ گام بلند جمهوری اسلامی ایران

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه علمی و آموزشی گفت تغییرات و تحولات چشمگیر علمی که پس از انقلاب رخ داده است رسیدن به قله‌های پیشرفت ایران را محقق کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۶۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
صعود به قله‌های علمی؛ گام بلند جمهوری اسلامی ایران

غلام‌رضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درخصوص پیشرفت‌های علمی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: «اگر مقایسه تدبینی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در زمینه اقدامات آموزشی و علمی کشور داشته باشیم، تفاوت کاملا مشهود، ملموس و قابل درک است. پیش از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمی و پژوهشی، ایران جایگاه چندانی در میان محافل جهانی و بین‌المللی و حتی در محافل منطقه‌ای نداشت.»

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با اشاره به ایجاد فرهنگ «ما می‌توانیم» پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا این فرهنگ «ما می‌توانیم» به عنوان یک فرهنگ پیشرو جهت و جایگاه خود را پیدا کرد. به دنبال آن شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای علمی و پژوهشی جوانان در سراسر کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. در بخش‌های مختلف همچون هوافضا، انرژی هسته‌ای و اتمی پیشرفت چشمگیری در ایران داشتیم.»

منتظری با اشاره به دیگر بخش‌های کشور که در زمینه علمی پیشرفت داشتند، افزود: «در واقع در تمام بخش‌های مرتبط با بهداشت و درمان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری رخ داده است. همچنین بخش نگارش مقالات معتبر مختلف علمی در حوزه سلول‌های بنیادین و دانش‌بنیان‌ها یکی از پیشرفت‌های علمی است که پس از انقلاب شاهد آن بودیم.»

وی با اشاره به دستاوردهای جهانی تحولات علمی در ایران اظهار کرد: «تغییرات و تحولات چشمگیر علمی که پس از انقلاب شاهد آن بودیم، سبب شد تا در بعضی حوزه‌ها رتبه‌های برتر جهانی را کسب کنیم. موفق شدیم رتبه یک تا پنج جهانی را در حوزه‌های مختلف کسب کنیم. تغییرات و ارزیابی‌هایی که شکل گرفت در حوزه علمی بسیار موثر بود و تغییری موفق در جهان داشتیم.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولاتی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است، شروع کار است بر تداوم اقدامات در مسیر پیشرفت کشور تاکید کرد و گفت: «معتقدم اقدامات علمی که بعد از انقلاب در دوره جمهوری اسلامی داشتیم یک شروع است. در بخش‌های دفاعی و پدافند کارهای خیره کننده‌ای شکل گرفته است. در آغاز انقلاب و در بازه زمانی هشت سال جنگ نحمیلی ایران و عراق نیازمند کالای دفاعی و وابسته بودیم. امروز به لطف خداوند ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور مستقل است و نیازهای خود را به وسیله دانشمندان بومی تامین می‌کند.»

منتظری با اشاره بر خودکفایی کشور که به همت جوانان با توسعه دانش‌بنیان‌ها اتفاق افتاده گفت: «به واسطه پیشرفت‌هایی که جوانان به ویژه در حوزه دانش‌بنیان داشتند بستر و زمینه‌های خودکفایی کشور فراهم شده است. البته نباید به این دستاوردهای علمی قانع شد. اگر به این میزان پیشرفت قانع شویم سرآغاز توقف در پیشرفت و ترقی خواهد بود.»

وی امکان رسیدن به قله را قابل دسترسی برشمرد و بیان کرد: «باید به برخی پیشرفت‌ها که در جهان شکل گرفته نگاه کرد تا کشور را به قله‌ها نزدیک‌تر کنیم. این مساله که به قله‌های پیشرفت برسیم با توجه به پیشینه درخشان جوانان ایران شدنی است. می‌توانیم به پشتوانه قدرت و توان علمی جوانان کشور گوی سبقت را در بسیاری از زمینه‌های علمی برباییم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار