ویس کرمی در گفت‌و‌گو با پانا:

وضعیت آموزشی کشور قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست

اگر روند و سیاست رژیم پهلوی ادامه پیدا می‌کرد، به نقطه کنونی نمی‌رسیدیم

تهران (پانا) - نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه وضعیت آموزشی کشور قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست، گفت اگر روند، سرعت و سیاستی که رژیم پهلوی داشت، ادامه پیدا می‌کرد ما هیچ‌گاه به نقطه کنونی نمی‌رسیدیم.

کد مطلب: ۱۴۴۶۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت آموزشی کشور قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست

اعظم پویان- مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با پانا ضمن گرامیداشت دهه فجر به دستاوردهای آموزشی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 70 درصد جمعیت روستایی بی‌سواد بودند. در این شرایط انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ سطح بی‌سوادی مردم ایران در دوره قبل از انقلاب اسلامی به‌حدی بود که یکی از اولویت‌های امام خمینی (ره) فرمان احداث نهضت سواد آموزی بود. هدف اصلی حضرت امام خمینی از راه‌اندازی نهضت سوادآموزی، گسترش حداقل سواد در سراسر کشور بود.»

وی افزود: «در حوزه سواد آموزی قبل از انقلاب تعداد افراد بی سواد سنین ۹ تا ۴۹ سال کشور ۵۲ درصد بود و فقط ۳۰ درصد زنان جامعه دارای سواد بودند. همچنین در دوران پهلوی ظرفیت دانشگا‌ه‌ها نیز بسیار محدود بود و اکثر پزشکان از کشورهای ضعیف چون هند، پاکستان و بنگلادش بودند. به لحاظ فنی و مهندسی نیز قدرت عمرانی و نیروی متخصص بسیار پایین بود.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری در موضوع نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه مطرح شد، گفت: «در برنامه هفتم توسعه، بازنگری اساسنامه نهضت سوادآموزی مدنظر قرار گرفت. تصویب بندی در برنامه هفتم شروع موجب ایجاد نگاهی توسعه‌ای به سواد خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «میلیون‌ها دانشجو داریم. دانشگاه‌های ما ظرفیت خالی آموزشی دارند. در آموزش پزشکی امروز ما از کشورهای سرآمد منطقه هستیم و صادرات پزشک هم از دستاوردهای ماست. نکته حائز اهمیت این است که آموزش دیده‌های پزشکی ما در سایر کشورها نیز اعتبار دارند.»

ویس کرمی اضافه کرد: «امروز مساله ما کم سوادی یا نبود سواد در کشور نیست بلکه تحصیل‌کرده‌های فراوانی داریم که جویای کار هستند و این مشکل باید با تدبیر حل شود.»

باید قدردان نخبگان باشیم

نماینده مردم خرم آباد در مجلس بیان کرد: «یک مقایسه ساده سرانگشتی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که وضعیت آموزش کشور قابل مقایسه با ابتدای انقلاب نیست. این پیشرفت صرف گذشت زمان نیست. روند، سرعت و سیاستی که رژیم پهلوی داشت اگر ادامه پیدا می‌کرد ما هیچ گاه به نقطه کنونی نمی‌رسیدیم.»

وی خاطرنشان کرد: «آموزش به صورت جدی به لحاظ کمی و کیفی تحول پیدا کرده است و امروز در میان دانشمندان برتر دنیا نام ایرانیان زیادی دیده می‌شود. همچنین در شرکت‌های دانش بنیان کشور گرچه نیاز به تلاش بیشتری داریم اما در دانش‌های هوا فضا، نانو، شبیه سازی و هسته ای در مرزهای دانش هستیم.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: «وقتی ما می‌توانیم غنی‌سازی اورانیوم را در هر اندازه‌ای که اراده کنیم، انجام دهیم یعنی بیش از 20 رشته علمی ما در مرز دانش قرار دارد. پرتاب ماهواره نیز نشان دهنده وضعیت مطلوب علم و دانش در کشور است. باید مراقبت کنیم و قدردان نخبگان باشیم و از آنها محافظت کنیم تا میوه رسیده آماده‌ای که با ثروت این کشور آماده شده است، راحت به دست دشمنان نیافتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار