توزیع ۶۰۰ بسته از داروی برند بیماران سی.اف از فردا

کمبود داروی بیهوشی به طور کامل رفع شده است

تهران (پانا) - رییس سازمان غذا و دارو از اضافه شدن ۱۷ قلم داروی جدید و ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی به سبد دارویی کشور در یک سال گذشته، خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۴۴۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
توزیع ۶۰۰ بسته از داروی برند بیماران سی.اف از فردا

به گزارش وبدا، سید حیدر محمدی، در نشست خبری بیان دستاوردهای حوزه سلامت در آستانه فرارسیدن "دهه فجر"، گفت: کارنامه کاری حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیانگر آن است که هرسال در حوزه سلامت به خصوص تولید کالاهای سلامت محور، افتخارات زیادی کسب کرده و دستاورد هرسال را در مناسبت های ویژه مانند دهه فجر اعلام می کنیم.

وی افزود: اخیرا نمایشگاه سلامت بنیان برگزار شد و با توجه به کثرت برنامه ها در دهه فجر، دوسال است که رونمایی از محصولات جدید را در این نمایشگاه اطلاع رسانی می کنیم؛ به نحوی که در مقایسه با سال گذشته، در سال جاری، تعداد زیادی اقلام دارویی به سبد دارویی کشور اضافه شد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستاوردهای نمایشگاه سلامت ‌بنیان محدود به ارائه داروی جدید نمی‌ شود، گفت: همچنین، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، فرآورده‌ های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش بنیان به سبد محصولات غذایی و دارویی کشور اضافه شدند.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته، ۱۷ قلم داروی جدید، ۳۳ قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی و ۸ قلم محصولات طب سنتی تولید و به سبد دارویی مان اضافه شد.

وی گفت: تفاوت محصولات جدید این است که این محصولات با تکنولوژی بالا و فناورانه هستند و عمدتا توسط شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور تولید و عرضه می شوند که بی ارتباط با حمایت های خوب دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان نیست.

محمدی، بر حمایت های همه جانبه دولت از شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور، تاکید کرد و افزود: حمایت از شرکت ‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم مطلوب بوده است، اما تولید کار راحتی نبوده و فرآیند پیچیده ای است که نیازمند افزایش حمایت هاست.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردهای حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: دو شرکت دانش‌ بنیان دست به تولید دستگاه سی ‌تی‌ اسکن ۱۶ اسلایسی زده ‌اند. همچنین، تعداد شرکت ‌های تولید کننده دستگاه دیالیز نیز افزایش یافته به نحوی که دو شرکت در جهت تولید این دستگاه گام برداشته‌ اند.

وی گفت: ما در دوران پاندمی کرونا با مشکلاتی مواجه بودیم؛ شرایط به نحوی بود که شرکت‌ های تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور از ارائه این دستگاه به ما خودداری می‌ کردند، اما برخی از شرکت ‌های دانش‌ بنیان نسبت به تولید دستگاه ونتیلاتور و بیهوشی اقدام کردند. دستگاه‌ های ونتیلاتور تولید شده توسط این شرکت‌ های دانش ‌بنیان به صورت ثابت و سیّار است.

محمدی خاطرنشان کرد: دستگاه شتاب‌ دهنده خطی، تلسکوپ جراحی، دستگاه احیاکننده ریوی و دستگاه اندازه گیری هموگلوبین از دیگر محصولات تولیدی است.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک شرکت دانش ‌بنیان نسبت به تولید سمعک اقدام کرده است، افزود: این محصول تولید شده و مراحل تجاری‌ سازی را سپری می کند.

وی درخصوص وضعیت دارو، گفت: در گذشته، حوزه تولید دارو با مشکلات فراوانی مواجه بود، در حال حاضر توانسته‌ ایم مشکلات مربوط به داروی بیماران سرطانی را حل کنیم. همچنین توانسته‌ ایم کمبود دارو در حوزه داروی بیهوشی را برطرف کنیم، برخی از شرکت‌ های دانش‌ بنیان نسبت به تولید داروی بیهوشی اقدام کرده ‌اند که به محض تجاری سازی، اعلام و رونمایی خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: با همت شرکت ‌های دانش ‌بنیان، مشکلات دارو در زمینه برخی داروهای سرطان و همچنین بیهوشی برطرف شده است، برای مثال، داروی تزریقی اتوپوزاید تولید شد و وارد بازار شد، داروی ضد سرطان سیتارابین نیز تولید شده و قرار است وارد بازار شود. داروی سیکلوفسفامید نیز تا پایان سال تولید و وارد بازار دارویی کشور خواهد شد. این داروها سال ها در لیست کمبودهای دارویی بوده و کشورهای خارجی به دلیل تحریم ها به سختی این داروها را به ما تحویل می دادند.

وی تصریح کرد: با حمایت تامین کنندگان تعداد کمبودهای دارویی کاهش یافته، کمبودها عمدتا حیاتی و از داروهای اساسی نیستند، به عنوان مثال، داروهای وارفارین و متی مازول از جمله کمبودها بود که رفع شد، باقی اقلام عمدتا امکان جایگزینی با داروهای تولید داخل را دارد.

وی افزود: داروهای جدیدی وارد فهرست دارویی کشور شده که با تکنولوژی بالا یا مکانیزم اثرجدید تولید شده اند و به محض تولید، اطلاع رسانی می ‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص تولید واکسن، ادامه داد: واکسن های پنج گانه، واکسن تب زرد، واکسن های روتاویروس و پنوموکوک، از جمله واکسن هایی است که به زودی در کشور تولید شده و در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار خواهند گرفت.

وی، رونمایی از داشبوردهای پایش و رصد زنجیره سلامت را از جمله اقدامات مهم حوزه غذا و دارو عنوان کرد و گفت: یکی از محورهای ایجاد امنیت در تمام کشورها در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، ایجاد ذخایر استراتژیک است که در بسیاری از محصولات این ذخایر ایجاد شده است.

محمدی با بیان اینکه تمامی محصولات کشاورزی، آرایشی و بهداشتی وارداتی باید از وزارت بهداشت گواهی سلامت دریافت کنند، گفت: در راستای برنامه جوانی جمعیت، کنترل بیشتری بر توزیع و تجویز داروهای سقط جنین صورت گرفته و تولید داروهای ناباروری نیز روز به روز افزایش می یابد.

وی در ادامه درخصوص داروی برند بیماران سی اف، گفت: برخی از مردم ممکن است داروی تولید داخل به آنها نسازد و برخی اصرار به مصرف داروی برند خارجی دارند.

وی ادامه داد: اگر نیاز به مصرف داروی خارجی نباشد، برحسب قوانین الزام داریم از تولید کننده داخلی حمایت کنیم، مگراینکه داروی داخلی به برخی بیماران نسازد که به صورت محدود واردات را انجام می دهیم.

وی گفت: بیماران سی.اف داروهای مختلفی استفاده می کنند که برخی از آنها توسط تولید کننده داخلی تولید می شود. داروی پانکراتین که مورد بحث ما است، دو تولیدکننده داخلی دارد که برخی بیماران می گویند نوع داخلی آن به ما نمی سازد و ما نیز مکلف به تامین آن بودیم و به صورت محدود تامین کردیم. اما به طورکلی، تامین داروی برند این بیماران مشکلی جهانی است و مجبور هستیم همان تعداد دارویی که تولیدکننده خارجی تحویل می دهد، به بیماران ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: برخی خانواده ها فقط برند یک کشور خاص را مطالبه می کنند و داروی سایر کشورها را نمی پذیرند که این موضوع، دست ما را می بندد. درکل، ما از کشورهای دیگر که تولیدکننده این دارو بودند، سفارش دادیم و طبق آخرین گزارش، ۶۰۰ بسته از داروی برند، فردا در داروخانه ‌های دولتی توزیع می‌ شود. شنبه نیز حدود ۸۰۰ بسته واردات داریم که توزیع می ‌شود و حدود ۴۰۰ هزار عدد دو هفته دیگر و در اسفندماه نیز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد وارد می ‌شود. در مجموع واردات به صورت روتین انجام شده و می‌ شود.

محمدی عنوان کرد: داروی برند این بیماران در دنیا با کمبود مواجه بوده و محدودیت در تامین به همین دلیل است.

افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور

رییس سازمان غذا و دارو همچنین از افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: این پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیتر، قابلیت تولید فاکتورهای خونی که ارزبری بالایی برای کشور دارد را مهیا می‌ کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار