کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

ضرورت ایجاد فضای اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاران و تولید بیشتر

تهران(پانا)- کارشناس اقتصادی بیان کرد باید فضای اطمینان بخش برای سرمایه گذاران ایجاد شود تا تولید در کشور رشد کند. کسری بودجه درنتیجه کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه های دولت اتفاق می‌افتد و دولت را مجبور به چاپ پول می کند که باعث تورم در کشور می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۴۲۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد فضای اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاران و تولید بیشتر

میثم‌رادپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یک عامل اساسی در طول تاریخ برای افزایش قیمت ارز، تورم است. مناقشات و جریانات سیاسی مسائل موقتی هستند که به این عامل اضافه شده و آن را کمی ماندگارتر می‌کند.»

وی ادامه داد: «تورم بالا، مهم ترین عامل برای افزایش قیمت ارز در کشور است. در سال‌های اخیر کشور تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. در چهارماه گذشته به دلایلی از جمله فروش دو نیم میلیون بشکه نفت در بازار جهانی، ثبات به بازار ارز برگشت.»

رادپور تاکید کرد: «باید با توجه به نرخ‌های چند ده درصدی تورم در سال‌های اخیر، انتظار کاهش و ثبات ارز را در کشور نداشته باشیم. اتفاقاتی مثل ریسک‌های سیاسی باعث جابه جایی مقطعی شده ولی هنوز تعیین کننده نیست. مناقشه بین ایران و پاکستان باعث افزایش قیمت ارز شده و بدیهی است که ریسک‌های جدید باعث افزایش قیمت ارز می‌شود.»

این کارشناس افزود: «اما عامل دائمی‌تر و جدی‌تر به نام تورم وجود دارد که بازار را به سمت بالا هدایت می‌کند. احتمال برگشت قیمت ارز به 51 هزار تومان وجود دارد اما از اخرین زمانی که بازار ارز به یک نقطه ثابت رسیده زمان زیادی می‌گذرد و شانس ماندن در قیمت فعلی بیشتر است.»

رکود تورم مشکل اساسی در کشور است

رادپور بیان کرد: «شاخص اصلی اقتصاد کشور تورم، اشغال و تولید ناخالص داخلی است. واقعیت این است که این سه عامل به شدت مهم است. مشکل اصلی کشور فقط تورم نیست بلکه مشکل اساسی‌تر و مهم‌تر رکود تورم در کشور است. تورم افزایش سطح عمومی قیمت هاست اما چیزی که ما در کشور با آن مواجه هستیم، رکود است.»

وی ادامه داد: «با رکود هر فرد به میزان کمتری قدرت خرید دارد. آسیب‌ها و بلاها در کشور ناشی از تورم نیست بلکه برای رکود است زیرا اثر تورم انباشته‌شدن نیست ولی رکود به مرور زمان انباشته می‌شود. رکود زمانی اتفاق می‌افتد که تولید در کشور کم شده و اشتغال کاهش یابد. تورم در صورت وجود سال‌های متوالی انباشته نمی‌شود اما رکود انباشته می‌شود.»

این کارشناس گفت: «نظریه برابری قدرت خرید و برابری نرخ بهره در موزانه پرداخت‌ها می‌گوید چه میزان ذخایر ارزی شما افزایش پیدا کرده و همچنین همه مسائل در انتها پیرامون اشغال، تولید و میزان صادرات می‌چرخد.»

تورم شانس ثبات ارز را از بین می‌برد

رادپور افزود: «واقعیت این است که ما عاملی مهم‌تر از تورم نداریم که تا این میزان تایین‌کننده باشد. مسئله روشن این است که اگر 30 درصد تورم در کشور داشته و یک سال قیمت ارز تغییر نکند یعنی کالای خارجی ارزان شده است و این خود باعث تقاضا برای ارز و اقزایش قیمت ارز می‌شود. همچنین شانس ثبات ارز را تورم از بین برده و انباشته‌شدن عامل جدی و کابوس تورم شده که باعث سرمایه گذاری کمتر توسط نیروی کار است.»

اصلی‌ترین راهکار افزایش تولید است

وی اصلی‌ترین راهکار برای حل‌کردن زیربنایی این مشکل را افزایش تولید دانست و گفت: «اصلی‌ترین راهکار افزایش تولید است. باید سرمایه بلند‌مدت در کشور افزایش یابد. توسعه‌دهندگان زمین سرمایه‌های بزرگ و بلند‌مدت نیاز دارند باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را برای بلند‌مدت سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بیان کرد: «فضای اطمینان بخش برای سرمایه گذاران ایجاد شود تا تولید در کشور رشد کند. کسری بودجه عاملی است که درنتیجه کاهش تولید اتفاق می‌افتد و دولت را مجبور به چاپ پول می کند که همین عامل باعث تورم در کشور می‌شود. عوامل و مناقشات سیاسی کوتاه‌مدت و به نوعی گذرا هستند ولی تورم اثر سیستماتیک دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار