در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

رویازی چگونه شکل گرفت

رویازی یک جشنواره یا رویداد تزیینی نیست / مهم‌ترین هدف رویازی کمک به صنعت و شفاف‌سازی اقتصاد انیمیشن ایران است

تهران (پانا) - دبیر علمی رویداد رویازی می گوید محصولات انیمیشنی این پتانسیل را دارند که نقش مهمی ‏را در فرهنگ‌‏سازی در جامعه، آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان و شکل‏‌گیری شخصیت و هویت آنان ایفا کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رویازی چگونه شکل گرفت

این روزها انیمیشن به یکی از حلقه‌های مهم فروش فیلم در سینماهای کشور تبدیل شده است و در ماههای اخیر انیمیشن‌های بسیاری به روی پرده نقره‌ای رفته اند که می‌توان به پسر دلفینی ، لوپتو، و انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» به تهیه‌کنندگی سید محمدحسین علمدار و کارگردانی سید احمد علمدار در سینماهای سراسر کشور هستیم.

بسیاری از کارشناسان سینما عنوان می‌کنند که هزینه و زمان ساخت انیمیشن به شدت بالا است و باید بخش خصوصی در کنار دستگاه‌های دولتی همکاری داشته باشند تا اثر موفقی ساخته شود.

«مسافری از گانورا» نیز یکی از اینگونه انیمیشن‌ها است که توسط حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره و بخش خصوصی ساخته شده است.این فیلم اولین اثر بلند سینمایی است که در رویداد «رویازی» موفق به جذب سرمایه‌گذار شده است.

با «آسیه باقری» دبیر علمی رویداد رویازی و دبیر شورای راهبری پروژه مسافری از گانورا گفت‌وگویی داشتیم که در مطلب ذیل می خوانید.

ایده رویازی از کجا آمد؟ اهداف اولیه و کلان این رویداد چه بود؟

مرکز انیمیشن حوزه هنری در سال‌های گذشته، با مطالعه نمونه‌‌های جهانی پیچینگ (ارائه طرح پخته) و تجربه کشورهای صاحب صنعت انیمیشن، تلاش کرد ادبیات ارائه حرفه‌ای طرح را وارد حوزه فرهنگ کشور کند و بعد در گفتگو با صاحب‌نظران داخلی، بر اساس ادبیات ترجمه شده این حوزه و نیازهای عملی ایران، ادبیات جدیدی را خلق کند که ماحصل این فرایند، رویداد رویازی شده است.مهم‌ترین اهداف رویازی، عدالت در توزیع سرمایه برای تولید انیمیشن، حضور فعالانه تولیدکنندگان انیمیشن در سراسر ایران با شعار راهبردی فراتهران، تداوم سیاست شفافیت اقتصاد انیمیشن، تجاری‌سازی مدل‌های کسب‌وکار صنایع خلاق در اقتصاد کشور و ایجاد چرخه تولید صنعتی در حوزه انیمیشن است.

اولین دوره رویداد رویازی چه زمانی آغاز شد؟

اولین دوره رویداد «رویازی» به‌عنوان اولین پرتاب (پیچ) انیمیشن در ایران سال 1397 به همت دو مجموعه حوزه هنری انقلاب اسلامی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری و هم‌زمان با دوسالانه انیمیشن در تهران برگزار شد.
با تمام مشکلاتی اعم از تأمین اعتبار و زیرساخت‌های موردنیاز، رویازی2 آذرماه سال 1398 برگزار شد و استقبال از آن نشان می‌داد که ادامه دادن چنین رویکردی در قبال انیمیشن امروز ایران حتماً موردنیاز است. سال ۱۳۹۹، تغییرات در مدیریت حوزه هنری و تشدید پاندمی کرونا و شرایط ناشی از آن سبب شد تا رویداد رویازی برگزار نشود. رویازی سوم؛ علی‌رغم استمرار پاندمی ویروس کرونا و با حمایت مدیران در آبان‌ماه 1400 برگزار شد. در سال 1401 باتجربه برگزاری رویداد رویازی در شرایط کرونا، برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای سال آغاز شد. 12 آبان‌ماه 1401 رویازی4 با پرتاب 12 طرح نهایی در حضور سرمایه‌گذاران رویازی4 نیز برگزار شد.

سرمایه‌گذارها چه شرایطی برای حضور در این رویداد داشتند؟

رویازی دو بال دارد. یکی تولیدکنندگان و دیگری سفارش‌دهندگان و سرمایه‌گذاران. با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در رویازی تلاش شد که بخش تولیدکننده به‌درستی در این مسیر قرار گیرد و آموزش‌های لازم را ببیند. اما برای همراه‌کردن صاحبان سرمایه و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری در هنر - صنعت انیمیشن نیاز به برگزاری جلسات متعدد بود و هست که شاید بتوان این بخش را مهم‌ترین چالش رویازی قلمداد کرد.
محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذارها در این عرصه وجود ندارد. محصولات انیمیشنی این پتانسیل را دارند که نقش مهمی ‏را در فرهنگ‌‏سازی در جامعه، آموزش‌وپرورش کودکان و نوجوانان و شکل‏‌گیری شخصیت و هویت آنان ایفا کنند. شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در صنایع مختلف می‌توانند با اهداف ویژه‌ای در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند.

چند اثر در این رویداد موفق بوده‌اند؟

تا کنون هشت طرح از میان طرح‌های حاضر در رویدادهای رویازی توانسته‌اند با جذب سرمایه‌گذار در این رویداد به مرحله تولید برسند که عبارتند از: سینمایی مسافری از گانورا (با نام قبلی مسافری از دایتیا) (خراسان رضوی)، سریال چل پله زیر زمین (با نام قبلی موزه انقراض) (قزوین)، سینمایی رویاشهر (اصفهان)، سریال بافنده بهار (با نام قبلی گره‌گشا) (خراسان جنوبی)، سریال بادآباد (تهران)، سریال خواب دزد (تهران)، سریال شازده (زنجان) و سینمایی بیرلیک (اردبیل).


چه مشکلات و کمبودهایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب وجود دارد؟

در برگزاری این چند دوره رویداد رویازی با چالش‌های بسیاری همراه بودیم. اگر بخواهیم به طور سرفصل‌وار به مهمترین آنها بنگریم می‌توان به این شکل از آنها نام برد:
چالش دعوت از سرمایه‌گذاران و مدیران فرهنگی جهت حضور در رویداد، اعم از اینکه اهمیت چنین رویدادی را درک کنند و یا آن را به منزله یک جشنواره یا رویداد صرفاً تزیینی نپندارند و چالش دعوت از کسانی که با اختیار کامل سرمایه‌گذاری در این دوره شرکت کنند.
کمبود تجربه حضور در رویداد پرتاب برای تولیدکنندگان انیمیشن و نبود زمان کافی برای آموزش فنی ارائه‌کنندگان در روز رویداد.
ضعف در پرداخت دراماتیک آثار حاضر در رویداد.

ورود و موفقیت مسافری از گانورا چطور شکل گرفت؟

تولیدکنندگان «مسافری از گانورا» در اولین دوره رویداد رویازی توانستند با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و جلب حمایت حوزه هنری، قرارداد مشارکت سه‌گانه‌ای را در تولید انیمیشن شکل دهند. در این پروژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزۀ انیمیشن، به‌عنوان صنایع خلاق ورود کرده‌اند.

راهبری رویداد رویازی در پروژه مسافری از گانورا چگونه بود؟

رویداد رویازی صرفا بسترساز این مشارکت بوده است. در ادامه سازمان سینمایی سوره عهده‌دار راهبری پروژه بوده است. همچنین این سازمان، طراحی مدل مشارکت و تنظیم قرارداد، کنترل پروژه تولید فیلم سینمایی مسافری از گانورا، برنامه‌ریزی برندینگ، تجاری‌سازی، تبلیغات و فروش داخلی و خارجی را نیز بر عهده داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار