دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه موفقیان یک ناحیه یک بهارستان:

ایمان ضعیف، راهی برای غرق شدن در قانون‌‌شکنی است

بهارستان یک (پانا)- دبیر مطالعات اجتماعی، انکار و ضعف ایمان را راهی برای غرق شدن در قانون‌‌شکنی دانست. 

کد مطلب: ۱۴۳۵۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ایمان ضعیف، راهی برای غرق شدن در قانون‌‌شکنی است

اکرم نصیری، دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه موفقیان یک در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد: «در دوره نوجوانی به علت تغییرات هورمونی، بلوغ و فشارهای اجتماعی، نوجوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی مختلف قرار می‌گیرند. این آسیب‌ها شامل افسردگی، استفاده از مواد مخدر و کاهش عزت‌ نفس‌ است؛ زیرا این دوره سن تبعیت و تاثیرپذیری از همسالان است. نوجوان به صورت احساسی و هیجانی هنجار‌ها و ارزش‌های جامعه را هنجار‌های غالب بین همسالان تعریف می کند که در خیلی از موارد این الگوها در تضاد و تقابل با ارزش‌های موجود در جامعه است. رفتار‌های هیجانی و علاقه‌مندی به متفاوت بودن در نوجوان، باعث بروز رفتارهایی در تضاد با ارزش‌های مشخص در جامعه می‌شود.»

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در افزایش این آسیب‌ها در نوجوانان بیان کرد: «آنچه در طول سالیان اخیر و بخصوص در دوران کوتاه پس از کرونا و استفاده از فضای مجازی به سبب آموزش‌های مجازی در دوران تحصیلی به روشنی قابل مشاهده است استفاده بی‌حدومرز و بدون مدیریت صحیح از فضای مجازی در بین نوجوانان است که تاثیرات آن در سال‌های بعد در بستر جامعه خود را نشان خواهد داد که مهمترین آنها اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، اعتیاد به اینترنت، توقف رشد مغز و یادگیری و تضعیف فرهنگ‌ها و باورهای جامعه است؛ بسیاری از جامعه شناسان، مدیریت صحیح فضای مجازی را باعث رشد خودباوری، کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی و الهام‌بخشی از نقش افراد موفق در فضای رسانه می‌دانند.»

این دبیر توانمند در خصوص نقش نوجوان و والدین در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فشارهای روحی بیان کرد:«در محیط خانه و خانواده تبعیض، اعمال خشونت و سختگیری‌های افراطی می‌تواند عامل موثر در بروز رفتار‌های ناهنجار و انحرافات اخلاقی نوجوان باشد. اغلب در چنین خانواده‌هایی نوجوانان بخصوص دختران به علت کمبود حس عاطفی و طرد شدن از طرف خانواده به صورت رویگردانی از مقررات اجتماعی رفتار می‌کنند؛ در یک دیدگاه واقع بینانه و اصولی می‌توان افزایش جرایم را نتیجه سستی در اعتقادات مذهبی دانست؛ جالب اینکه ثابت شده است ایمان و اعتقاد باعث رشد تعالی، اما انکار و ضعف ایمان، راهی برای غرق شدن در قانون شکنی است.»

نصیری در راستای آسیب‌های اجتماعی کودکان کار ادامه داد: «کودک کار یک پدیده جهانی است که انواع و اشکال مختلفی دارد اما بر اساس تعریف سازمان جهانی، کار کودک به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که به سلامت جسم، روح و روان کودک آسیب وارد کرده و حق آموزش و تحصیل را از وی سلب می‌کند که مهمترین دلایل آن فقر، طلاق و اعتیاد سرپرست کودک است؛ متاسفانه زباله‌گردی بدترین جلوه کار کودکان است و آینده این کودکان در هاله‌ایی از ابهام و به دور از شرایط امیدوارکننده است که در بعضی مواقع به اعتیاد و جرایم اجتماعی می‌انجامد.»

نصیری در رابطه با راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس عنوان کرد: «بعد از خانواده مدارس مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقش در شکل‌گیری شخصیت و هویت‌بخشی به نوجوان را دارد. در واقع این معلمان هستند که باید بکوشند تا موجودی بی‌تجربه را به سرمد ترقی و کمال برسانند و در راه ریشه‌کن کردن صفات ناپسند که از هر بیماری خطرناک‌تر است از جان و دل مایه بگذراند؛ در این میان ایجاد خودباوری و شناخت استعداد‌ها و ضعف‌های نوجوان بسیار حیاتی می‌باشد که در‌نهایت در قالب هویت کسب شده در نوجوان بروز پیدا می‌کند؛ برای رسیدن به آرمان‌های اجتماعی در تربیت نسلی سازنده و قوی، همکاری و همفکری نهاد خانواده و اولیا مدرسه امری گریزناپذیر است.»

دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه موفقیان یک همچنین افزود: «در تمام نظام‌های وسیع و مطرح کنونی خانواده نقش کلیدی در نوجوانان قبل از تعلیم و تربیت رسمی دارد. همانگونه که در دین اسلام نقش خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد موجود در جامعه است و با مدرنیته شدن و آموزش‌های مختلف که در شکل‌گیری شخصیت نوجوان نقش دارند همچنان نقش خانواده غیرقابل انکار و بسیار جدی است، از این رو کارکرد‌های مثبت خانواده تامین آرامش و تعادل، حفظ پاکدامنی و تامین محلی برای ابراز دوستی و محبت فرد است.»

وی با اشاره به نقش اداره آموزش و پرورش در تربیت این نسل شرح داد: «اداره آموزش و پرورش در سال‌های اخیر در تربیت این نسل موفق بوده‌ است؛ چالش‌های بزرگی را در این باره ایجاد می‌کند که صاحب‌نظران معتقدند در بسیاری از جوامع مدرن آموزش و تربیت شهروند را باید تنها در مدارس جست‌وجو کرد؛ برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست و مناسب باید از سوی مسئولان به صورت جدی و دقیق مورد بررسی و اقدام قرار گیرد که مهمترین ابزار آن توجه ویژه به تجهیز معلمان به سلاح علم، اخلاق، ایمان و ایجاد امنیت روانی و فرهنگی در بین جامعه فرهنگیان است.»

اکرم نصیری در پایان تصریح کرد: «خانواده اخلاق‌مند و مذهبی باعث رشد کمال و تعالی فرزندان است و چنانچه والدین گرفتار ضعف اخلاق و ایمان باشند در تباهی و کج‌روی فرزندان نقشی موثر خواهند داشت؛ برای ساختن یک باغ زیبا باغبان باید ابزار و علم لازم را داشته باشد برای تربیت نسل آینده نیز توجه ویژه به نیروی انسانی در جامعه ما امری غیرقابل انکار است.»

دانش‌آموز خبرنگار: یسنا عزیززاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار