پانا گزارش می دهد؛

یک رشته طناب، یک دل سیر نشاط

تبریز (پانا) - «طناب زنی» ورزشی مفرح و کم هزینه که سنت دیرینه ایرانی‌ها را حفظ کرده است و ناخودآگاه کودک، پیر و جوان را سرشوق و نشاط می‌آورد.

کد مطلب: ۱۴۳۳۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
یک رشته طناب، یک دل سیر نشاط

شادی و نشاط در حال حاضر بیشترین نیاز جامعه ماست و بدون تردید ورزش بهترین گزینه برای تزریق این مهم در جامعه است و در این بین ورزشی که با کمترین هزینه و بدون نیاز به مکان خاص قابل اجرا باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

با توجه به تجربه ای که در طول سال های تحصیل خود از رشته «طناب زنی» داشتم، به سراغ مربیان و مسئولان این رشته ورزشی رفتم تا نقشی هرچند کوچک در امیدآفرینی و نشاط بخشی به هموطنانم برداشته باشم.

دیدن حرکات رشته ورزشی طناب زنی، کودک، پیر و جوان را سرشوق و نشاط می‌آورد و با اندک تاملی می توان سنت دیرینه ایران را در آن یافت. همانند مرور لحظه های خاطره انگیز تاریخ قدیم ایران.

در پیدایش رشته طناب زنی بین محققان اختلاف نظر است. برخی معتقدند در یونان باستان آغاز شده برخی هم معتقدند از مصر و چین آغاز شده است. در سال ۱۹۸۰ سازمان بین‌المللی طناب‌زنی و انجمن طناب زنی کانادا تاسیس شد.

سمانه نایب کبیر مربی رشته طناب زنی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص رشته طناب‌زنی عنوان کرد: «۱۱ سال بعد از تاسیس سازمان بین المللی طناب‌زنی در سال ۱۹۹۱ میلادی، انجمن طناب‌زنی در فدراسیون جهانی طناب‌زنی آغاز شد. این اختلاف نظری که وجود دارد در قدوم کشور تاسیس شده است و ملاک این است که در حال حاضر میلیون ها نفر به این ورزش مهیج مشغول هستند.»

نایب کبیر، توسعه رشته ورزشی طناب زنی را این چنین توصیف کرد: «ورزش طناب‌زنی را می‌توانیم از یک دید مستقل و کامل نگاه کنیم که به هر فردی این امکان را می دهد که در هر جایی بدون پرداخت هزینه این ورزش را انجام دهد.»

وی تاکید کرد: «ورزش طناب زنی مکان و جایگاه خاصی لازم ندارد.»

نایب کبیر افزود: «با توجه به تحرکی که در کل بدن به وجود می آید سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و حدود ۱۳۰ کالری در ساعت می سوزاند و این مقدار بیشتر از دویدن است.»

وی خاطرنشان کرد: «رشته طناب زنی به استقامت قلبی، تنفسی، چابکی کمک می کند و تعادل را افزایش می دهد و بهبود می بخشد.»

این مربی ورزش طناب زنی گفت: «یکی از گام‌های مهمی که مسئولین کشور در راستای معرفی این ورزش برداشتند این است که در سال ۱۳۹۰ طرح طناب ورز در پایه چهارم اجرایی شد.»

وی بیان کرد: «همچنان در پایه چهارم طناب زنی اجرا می شود و دانش آموزان این پایه ملزم هستند که مهارت این رشته را بیاموزند.»

نایب کبیر از کمک خانواده طناب زنی به ورزشکاران گفت: «این رشته کمک خوبی به خانواده طناب زنی داده است که ورزشکاران مستعد را کشف کرده و در کانون‌های برون مدرسه‌ای فعال شوند و به مسابقات استانی و کشوری اعزام شوند.»

فرامرز رحیب رئیس ورزش همگانی استان آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با پانا گفت: «رسالت ورزش همگانی برای فعالیت‌هایی که بتوانیم برای عموم مردم و جامعه ورزش کم هزینه ای فراهم کنیم، سوق دارد.»

وی در ادامه گفت: «رشته طناب زنی زیرمجموعه رشته‌های همگانی کمیته طناب‌زنی برگزار می‌شود و عموما می‌توان گفت ورزش طناب زنی به صورت حرکات موزون انجام می‌شود و با‌ تکنیک ها و روش های مختلفی آموزش داده می شود.»

ناصر تقی زاده مسئول کمیته طناب‌زنی نیز در گفت‌وگو با پانا گفت: «رشته ورزشی طناب‌زنی محدودیت سنی خاصی ندارد و عموم مردم می‌توانند در این رشته فعالیت کنند.»

تقی زاده تاکید کرد: «سالن ها و باشگاه های خاصی در استان برای رشته طناب‌زنی اختصاص داده نشده است.»

وی گفت: «طناب زنی ورزشی است که می‌توان در فضای آزاد هم فعالیت کرد مگر اینکه برای مسابقات قهرمانی بتوانیم باشگاهی را آماده کنیم.»

تقی زاده در توصیف مربیان این چنین بیان کرد: «مربیان استان و ناحیه در درجه اول و درجه دوم در این رشته فعالیت دارند و به مربیگری این رشته به خوبی مسلط هستند.»

وی توضیح داد: «رشته طناب‌زنی در دو ماده جاگینگ سرعتی و در ماده نمایشی با حرکات موزون و رقص پا انجام می‌شود. رقص پا در ماده نمایشی یک سنت دیرینه ایرانی ها را نشان می‌دهد که ما به عنوان مسئول این کمیته باید این سنت دیرینه ایرانی ها را نگه داریم.»

وی همچنین گفت: «طناب‌زنی در دو ماده مختلف با حرکات Ts و cl، knو مولتیپل ها، دبل اندر، دابل امدادی و حرکات دیگری انجام می‌شود. ماده نمایشی هم در دو بخش انجام می شود.»

دانش آموز خبرنگاران:اسرا بابائی،سنا بهروز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار