گزارش پانا از راهکارهای تربیت نیروی متخصص و تکنسین مورد نیاز بازار کار:

ضرورت ایجاد آموزشگاه‌های شغلی و مهارتی در کنار صنایع و بهره‌گیری آموزش و پرورش از آن‌ها

تهران (پانا) -مراکز آموزش جوار کارگاهی، مراکزی هستند که به‌ منظور گسترش آموزش‌های فنی و‎‌حرفه‌ای و تأمین نیروی کار ماهر مورد‌ نیاز صنایع، تأسیس و راه‌اندازی می‌شوند آنگونه که یک کارشناس اقتصادی می‌گوید اکنون کسب و کار، صنایع و مشاغلی در کشور وجود دارند که به نیروی کار جوان و متخصص نیاز دارند. این دسته از مشاغل می‌توانند در کنار خود آموزشگاه‌های شغلی و مهارتی راه‌اندازی کنند و متناسب با نیاز خود متخصص تربیت کنند. این مسیر از آموزش و پرورش درخواست شده و مسیری بسیار مناسب برای تربیت نیروی ماهر و متخصص است.

کد مطلب: ۱۴۳۱۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت  ایجاد آموزشگاه‌های شغلی و مهارتی در کنار صنایع و بهره‌گیری آموزش و پرورش از آن‌ها

مراکز جوارکارگاهی با سرمایه و مشارکت یک یا چند کارگاه یا موسسه تولیدیبه‌منظور آموزش کارکنان جدیدالاستخدام یا افزایش مهارت کارکنان شاغل، در محل کارخانه تشکیل می‌شود.

مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید است، ولی مرکز آموزش بین کارگاهی در بین دو واحد تولیدی، به‌منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‌شود. این مراکز تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند.و به گفته کارشناسان فرصتی است تا بتوان دانش‌آموزان را در مقطع متوسطه با استفاده از ظرفیت این کارگاه‌ها آموزش داده و بلافاصله وارد بازار کار کرد.

۲ هزار و ۲۰۰ مرکز جوار کارگاهی ایجاد شد

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازه‌گی از ارائه آموزش‌های مهارتی در ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز جوار کارگاه در سراسر کشور و تأثیر ملموس آن بر افزایش توان فنی و پایداری اشتغال در حوزه صنعت خبر داد.

به گفته او تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به‌صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، می‌گوید ما آموزش و ارتقای مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و تا ابتدای دولت سیزدهم ۵۴۷ مرکز جوار کارگاهی داشتیم اما حالا این رقم به ۲ هزار و ۲۰۰ واحد رسیده و امید ما این است که هر کارخانه یک مرکز جوار کارگاهی داشته باشد همچنین به دنبال کیفیت افزایی این مراکز نیز هستیم.

رشد 152 درصدی مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی

وی توسعه مهارت‌آموزی در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و بروزرسانی مهارت شاغلین را از اهداف برجسته این طرح برشمرد و افزود: بیش از ۶ میلیون و ۸۶۸ هزار نفر از اول مردادماه سال گذشته تا اول مرداد امسال آموزش‌های مهارتی را در مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی کسب کردند که در این زمینه رشد ۱۵۲ درصدی حاصل شده است.

حسینی‌نیا معقتد است آموزش هزینه نیست بلکه میانبری برای دستیابی به بهره‌وری بیشتر، است. به گفته او از تاریخ مذکور تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی در کشور به ارائه آموزش‌های متناسب با نیاز خط تولید و اصناف می‌پردازند که نسبت به زمان مشابه با رشد ۶۳۳ درصدی روبرو بوده‌ایم.

تاکید رئیس جمهور به آموزش و پرورش برای ایجاد هنرستان‌های همجوار با مشاغل

علی مروی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره ایجاد هنرستانهای تخصصی مربوط به رشته‌های شغلی مختلف و بهبود تجهیز مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های کشور، بیان کرد:‌ «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی‌های مناسبی در این زمینه دارد.در بازدیدی نیز که رئیس جمهور از وزارت آموزش و پرورش داشتند ایده‌هایی مطرح شد که به طور مثال هنرستان‌های همجوار با مشاغل ایجاد شوند.»

آموزش و پرورش فرصتی مناسب برای تربیت نیروی ماهر و متخصص در بازار کار

وی درباره ضرورت ایجاد آموزشگاه‌های شغلی و مهارتی در کنار صنایع، افزود: «اکنون کسب و کار، صنایع و مشاغلی در کشور وجود دارند که به نیروی کار جوان و متخصص نیاز دارند. این دسته از مشاغل می‌توانند در کنار خود آموزشگاه‌های شغلی و مهارتی راه‌اندازی کنند و متناسب با نیاز خود متخصص تربیت کنند. این مسیر از آموزش و پرورش درخواست شده و مسیری بسیار مناسب برای تربیت نیروی ماهر و متخصص است.»

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ «همچنین اصلاحاتی در نظام مهارتی مورد نیاز است تا در سیستم فنی و حرفه‌ای تغییراتی ایجاد شود که به همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و کار نیازمند است تا نظام فنی و حرفه‌ای به گونه‌ای سوق داده شود که مهارت‌های پایه که جذب کسب و کار شوند را تسهیل کند.»

ضعف نظام مهارت در تربیت نیروی متخصص

وی تاکید کرد:‌ «نظام مهارتی تاکنون به درستی پیش نرفته و کشور با کمبود نیروی کار متخصص و توانمند و تکنسینی مواجه است.»

مروی در پاسخ به این پرسش که چه زیرساخت‌های فنی، تکنولوژی و فناورانه‌ای برای آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان مورد نیاز است، تصریح کرد:‌ «تلاش می‌شود تا از ظرفیت‌های وزارت اقتصاد و مجموعه‌هایی که مرتبط با وزارت اقتصاد هستند و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی حداکثر استفاده صورت گیرد. ضمن آنکه مجموعه‌هایی مانند سازمان بورس را که در اصل کار آنها مالی است استفاده کرد.همچنین از ظرفیت خیرین و شرکت‌هایی که در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود قصد کمک دارند نیز استفاده خواهد شد.»

وی بیان کرد:‌ «تاکنون این اقدام که گروه یا نهادی به عنوان دغدغه یا مسئولیت خود بازیگران مختلف در عرصه سواد مالی را دور هم جمع کند وجود نداشته است.این اقدام موجبات همکاری و تعامل و هم‌افزایی بین مجموعه‌های مختلف در بحث سواد مالی خواهد شد.»

کارشناسان تاکید دارند باید بخش عمده‌ای از‌ آموزش‌های جانبی در وزارت آموزش و پرورش بر روی تقویت مهارت و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان متمرکز شود تا نیروی انسانی ارزشمند آموزش دیده و در اختیار بخش تولید و اقتصاد کشور قرار گیرد.

به گفته آنها در مسیر مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، وزارت صمت، وزارت علوم و آموزش عالی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توانند به وزارت آموزش و پرورش یاری دهند. در کنار بخش‌های دولتی بخش خصوصی نیز می‌تواند به آموزش و پرورش در آموزش نیروی ماهر کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار