در گفتوگوی پانا با سخنگوی کمیسیون صنایع مطرح شد؛
جهتگیری تحصیلی به سمت رشتههای فنی وحرفهای باشد
تهران (پانا)- سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد باید جهتگیری تحصیلی برای ارتقای مهارتآموزی در نظام آموزشی به سمت فنی و حرفهای برود که این کار وظیفه وزارتخانههای کار و آموزش و پرورش است.
 
                روحاله جانی عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفتوگوبا پانا اظهار کرد: « در بعضی از نظامهای آموزشی مثل کرهجنوبی که ظرفیت علمی و کارشناسی خوبی دارند استعدادها شناسایی و روی این افراد سرمایهگذاری میکنند تا آماده بازار کار شوند.»
هدف کار و دانشها جذب در بازار کار بود
    وی گفت: «در کشور ما هم کارودانشها به همین منظور به وجود آمدند. هدف در کار و دانشها این است که افرادی را تربیت کنیم که با آموزش در حرفههای مختلف جذب بازار کار شوند.»
    عباسپور عنوان کرد: «علاوه براین برنامه هفتم توسعه که توسط دولت مطرح شد، آموزش عالی را مکلف کرده تا رشتههای تحصیلی که در حوزههای فنی و حرفهای وجود دارند را به گونهای تنظیم کند که بعد از کارشناسی جذب بازارکار شوند.»
    وی تاکید کرد: «در مجموع باید جهتگیری تحصیلی برای ارتقای مهارتآموزی در نظام آموزشی به سمت فنی و حرفهای بروند که این کار وظیفه دو وزارتخانه کار و آموزش و پرورش و به ویژه سازمان آموزش فنی و حرفهای است.»
  
آموزشها به سمت مهارتورزی حرکت کند
    همچنین روحالله وردی دهقانی یکی دیگر از اعضای صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با پانا در این خصوص عنوان کرد: «آموزشها هم در آموزش و پرورش و هم در وزارت علوم باید از آموزش کلاسیک و تئوری خارج شوند و به سمت مهارتآموزی بروند.»
    وی افزود: « آموزش و پرورش نیز در این زمینه وظایفی دارد ولی این نهاد بیشتر جنبه بنیانی دارد و درواقع دانش اولیه را آموزش میدهد. تربیت تکنسین به طور خاص برعهده اموزشعالی است.»
  
آموزشها به جای حرفهآموزی و مهارتآموزی بیشتر تئوریمحور هستند
    دهقانی ادامه داد: «مشکل در نظام آموزشی این است که به جای حرفهآموزی و مهارتآموزی بیشتر تئوریمحور هستند و دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی، توانایی انجام کارعملی را در بازار کار ندارند.»
    این نماینده مجلس درخصوص اینکه افراد تا چه اندازه میتوانند در دبیرستانها کار عملی را بیاموزند، گفت: «آموزش عملی در دبیرستانها درسطح پایین است. دانشآموزان در دبیرستانها بیشتر اصول و مفاهیم اولیه را میآموزند و تا حدودی با کارعملی آشنا میشوند.»
    وی پیشنهاد داد: «آموزشها در دانشگاهها باید تکمیل شده و دانشگاهها برای رفع این مشکل باید برنامههای خود را متناسب با نیاز جامعه به روزرسانی کرده و موجب پیشرفت علوم و فنون شوند.»
  
    
    .
  
 
   
   
							
ارسال دیدگاه