یک کارشناس امور خانواده در ورزنه:

مهارت جرات ورزی، مانع بزهکاری دانش آموزان می شود

اصفهان ( پانا) - جرأت ورزی به انسان‌ها کمک می‌کند که معقولانه تقاضاهای نامناسب را رد کنند. مهارت جرات ورزی علاوه بر رد خواسته‌های غیر معقول در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کمک بسزایی می کند و به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه از دیگران تقاضای معقول داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۵۷۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مهارت جرات ورزی، مانع بزهکاری دانش آموزان می شود

حجت الاسلام و المسلمین حسن فاضلی ورزنه کارشناس امور مذهبی و مشاوره خانواده در گفت و گو با پانا گفت: حتماً به دفعات مختلف برای خودمان یا فرزندانمان اتفاق افتاده است در موقعیتی قرار بگیریم که از ما درخواستی می‌شود که با آن موافق نیستیم، بااین حال توان رد تقاضای غیر معقول را نداریم. دانش‌آموزان ما هر روز در معرض درخواست هایی همچون تعارف سیگار و مواد مخدر، دوستی با جنس مخالف و افرادی که قصد سوء استفاده از آنان به هر نحوی را دارند و زورگویی و قلدر مآبی دانش آموزان با سنین بیشتر و هزاران مسئله دیگر هستند که چون آموزش و تجربه و مهارت کافی در این زمینه را ندارند به راحتی تسلیم خواسته های غیر معقول و نابجای دیگران می شوند و آسیب های جسمی و روانی زیادی را در کودکی متحمل می شوند که خود را در بزرگسالی به صورت مشکلات روانشناختی دیگر در زندگی جلوه می‌دهد.
وی در ادامه افزود: یکی از بهترین راه حل ها «مهارت جرات ورزی» یا به تعبیر ساده تر «مهارت نه گفتن» است.
جرأت ورزی به انسان‌ها کمک می‌کند که معقولانه این تقاضاها را رد کنند. مهارت جرات ورزی علاوه بر رد خواسته‌های غیر معقول در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کمک بسزایی می کند و به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه از دیگران تقاضای معقول داشته باشند و از تعارضات پرخاشگرانه غیرضروری جلوگیری می کند و می تواند در تصمیم های جمعی موضع خود را با قاطعیت بیان کند و با جلب احترام دیگران به آدم های موفقی تبدیل شوند.

او تاکید کرد: بسیار مهم است که فرزندان ما یاد بگیرند که عقیده خود را به راحتی ابراز کنند و مهمتر از آن اینکه احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کنند و نقاط قوت خود را بشناسند و کاستی‌های خود را بپذیرند در رشد شخصی و اجتماعی فرزندان ما نقش بسزایی را خواهد داشت. در این مهارت که انسان نه منفعل و ناتوان در مانده و نه پرخاشگر و زورگو و خودخواه و بی توجه به حقوق دیگران شود، ضمن احترام گذاشتن به حقوق خود و دیگران با اعتماد به نفس لازم، احساسات و عقاید خود را ابراز می کند و در مقابل، مسئولیت اعمال و تصمیمات خود را نیز می پذیرد.
این کارشناس در ادامه تصریح کرد: مهارت جرات ورزی قابل آموزش است و شامل تکنیک های مختلفی می شود، اما ساده ترین آن از سه بخش تشکیل شده است. نقش همدلانه یا بازخورد مثبت. این بخش با کلمه « من » شروع می‌شود و فضا را دوستانه می‌کند و موجب می‌شود که فرد مقابل بفهمد که تقاضای او را فهمیده اید و با آن همدلی می کنید. مثلاً «من می دانم که تو کتاب من را لازم داری.» بخش نقش استدلال. در این بخش دلیل خود راکوتاه، صریح و روشن بیان می کنیم مثلاً «اما چون در طول روز به کتابم برای مطالعه نیاز دارم.» بخش قاطع اعلام تصمیم. خیلی ها به این بخش نمی رسند و به همین خاطر جمله ناتمام شان موجب می شود طرف مقابل سوء استفاده کند و سکوت در این بخش را دلیل بر رضایت بگیرد. در این بخش ما تصمیم مان را بدون تعارف باید اعلام کنیم.« من کتابم را به شما نمی دهم.»
او تصریح کرد: از آنجایی که این آموزش بسیار مهم است و جای خالی آن در کتب درسی دانش آموزان ما حس می‌شود از مسئولین درخواست داریم که این مهارت در کتب درسی دانش آموزان در مقاطع مختلف گنجانده شود و از والدین نیز باید خواسته شود علاوه بر پیگیری این مهم، خود مبادرت به آموزش مهارت جرات ورزی به فرزندان خود کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار