مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در گفت‌و‌گو با پانا:

400 دانش‌آموز در گیلان به تحصیل بازگشتند

توجه ویژه به مدارس شبانه‌روزی و تقویت مدارس فنی و حرفه‌ای راهکاری جهت کاهش نرخ ترک تحصیل است

گیلان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان عنوان کرد از حدود 3200 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان، حدود 400 دانش‌آموز به تحصیل بازگردانده شدند.

کد مطلب: ۱۴۳۱۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
400 دانش‌آموز در گیلان به تحصیل بازگشتند

مساله ترک تحصیل فقط مربوط به این زمان است بلکه از سال‌های دور همیشه وجود داشته، اما به دلیل پیشرفت‌های آموزشی و فرهنگی هم‌اکنون کمتر شده است.

حسین نظری، معاون آموزشی آموزش وپرورش استان گیلان در خصوص نرخ دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان به پانا گفت: «از 350 هزار دانش آموز گیلانی، 3هزار الی 3200 دانش آموز جزو جاماندگان از تحصیل بوده اند.»

نظری در مورد اینکه آیا سیسم آموزشی با توجه به راهکارهایی که دارد توانسته است تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل را کاهش دهد و باعث بازگشت به تحصیل این دسته از دانش آموزان شود، تاکید کرد: «یکی از الزامات و وظایفی که بر اساس سند تحول بنیادین بر عهده سیسم آموزشی قرار گرفته، کاهش عوامل ایجاد کننده این شرایط و موانع تحصیلی است. همچنین تسهیل شرایط آموزش با کمک کارشناسان و مشاوران است. این اتفاق در استان گیلان با توجه به تعداد تارکان تحصیل به 10 الی 15 درصد یعنی حدود تقریبی 300 الی 400 نفر رسیده است.»

وی در مورد عوامل متعدد ترک تحصیل گفت: «مهمترین عامل ترک تحصیل، فقر فرهنگی حاکم بر خانواده‌ها و جامعه، بدسرپرستی، اعتیاد و بیکاری والدین است. همچنین جدایی والدین از یکدیگر باعث خلاء عاطفی و روانی، سردرگمی و بی رغبتی دانش آموزان به تحصیل می شود. عامل دیگری که باعث می‌شود به این آمار افزوده شود اشتغال دانش آموزان پسر به کارهای کاذب و موقت در حاشیه شهرهای صنعتی است.»

نظری در مورد راه های کاهش نرخ ترک تحصیل عنوان کرد: «بخاطر شرایط خاص جغرافیایی گیلان که درصد قابل توجهی از آن در مناطق ییلاقی و روستاهای صعب العبور است، توجه و افزایش «مدارس شبانه روزی» و اسکان دانش آموزان در این مدارس باعث کاهش بازماندگان از تحصیل بخصوص دختران خواهد شد. همچنین مدارسی تحت عنوان «روستا مرکز» که یک مدرسه واحد بین چند روستا با جمعیت دانش آموزی پایین است و از تردد دانش آموزان این روستاها به شهرها جلوگیری می کند.»

وی ادامه داد: «تمهید امکانات مربوط به «مدارس فنی و حرفه ای» مجاور صنعت، یک ایده راهگشا جهت استمرار آموزش دانش آموزان پسر است که نیاز به کار کردن در حین تحصیل دارند. همچنین مدارس آموزش از راه دور هم یکی از گزینه هایی است برای دانش آموزانی که از گذشته از تحصیل بازماندند و یا مشکل تردد دارند.»

نظری در ادامه افزود: «یکی از عوامل کمک رسانی برای بازگردادندن دانش آموزان به تحصیل، استفاده از ظرفیت خیرین در این باب است، چون یکی از عوامل ترک تحصیل، فقر اقتصادی است که با شناسایی این دسته از دانش آموزان و کمک از خیرین می‌توان از گروه‌های کم برخودار دانش آموزی حمایت کرد.»

دانش آموز خبرنگار: بنیامین مهرآیین شلمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار