پانا از سیاست وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم گزارش می‌دهد:

تزریق اثربخش به نظام تعلیم و تربیت

۵۷۰۹ دانشجومعلم‌ دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری تدریس خود را آغاز کردند

تهران (پانا) - همزمان با آغاز چالش کمبود معلم در مدارس کشور، وزارت آموزش و پرورش از طریق سه روش نسبت به برطرف‌سازی این مشکل اقدام کرد. در یکی از این روش‌ها، دانشگاه فرهنگیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تدریس دانشجو‌معلمان ورودی 1399 صرفا رشته‌های دبیری در مدارس ‌بلامانع است. ‌

کد مطلب: ۱۴۳۱۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تزریق اثربخش به نظام تعلیم و تربیت

ا‌وایل مهرماه امسال بود که دانشگاه فرهنگیان‌ براساس تصمیمات اتخاذ شده و تأکید وزیر آموزش و پرورش در‌خصوص تدریس دانشجو‌معلمان در مدارس در سال تحصیلی 1403-1402، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تدریس دانشجومعلمان ورودی ‌99 صرفاً رشته‌های دبیری با اولویت تدریس در شهرستان محل تحصیل و در صورت تمایل خود دانشجو و بدون اختلال در حضور دانشجو در کلاس درس و تغییر در برنامه‌های آموزشی ثبت شده دانشگاه، به صورت حق‌التدریس بلامانع است.

همان زمان ایوب ابراهیمی درباره ایجاد امکان تدریس دانشجو‌‌معلمان ورودی 1399 ‌رشته‌های دبیری در مدارس به پانا گفته‌ بود با توجه به اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش برای تامین معلم در دوره‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های متعددی دارد، بر‌اساس تصمیمات اتخاذ‌شده و تاکیدات وزیر آموزش‌و‌پرورش برای سال تحصیلی جدید، زمینه‌ ‌همکاری تعدادی از دانشجو‌معلمان جهت تدریس در مدارس فراهم شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت فرایند یادگیری دانشجو‌معلمان نیز گفت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پس از سال دوم تحصیل‌شان، دوره‌های کارورزی و کارآموزی را در مدارس سپری می‌کنند و تاکید بر این است که دانشجو‌معلمان سایر دوره‌ها و رشته‌ها مانند آموزش ابتدایی و استثنایی و ...، روند عادی تحصیل خود را بدون هیچ‌گونه تغییری سپری کنند.

وقتی با حضور دانشجومعلمان چالش کمبود معلم برطرف می‌شود

وزیر آموزش و پرورش نیز که شبانه‌روز پیگیر جبران کمبود معلم در اوایل مهرماه بود، ‌در این باره اعلام کرد که به عنوان یکی از راه‌های جبران کمبود، به دانشجومعلمانی که سال سوم و چهارم و ورودی‌های سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هستند، اجازه داده شده سر کلاس بروند و تدریس کنند.

رضامراد صحرایی با بیان اینکه این افراد حتما از کسانی که در سایر دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند رفتار، هویت و شیوه‌های معلمی را بهتر می‌دانند؛ تاکید کرد که این افراد در دانشگاه تربیت معلم درس خوانده‌اند و این اتفاق مقدمه‌ای برای کلاس‌های واقعی آن‌ها خواهد بود.

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم با اشاره به حل مشکل کلاس‌های درس بدون معلم دوره ابتدایی با استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان در تمام استان‌ها گفت اکنون که دانشجومعلمان در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند بخش زیادی از مشکلات حل شده است. از 28 هزار ظرفیت آزمون آموزگاری حدود 11 هزار ظرفیت خالی ماند و این مسئله، مشکل کمبود معلم را تشدید کرد البته با استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان توانستیم مشکلات را حل کنیم.

5709 دانشجومعلم امسال در کلاس‌های درس حاضر شدند

اکنون که چند ماه از حضور این دانشجومعلمان در کلاس‌های درس مدارس سپری شده است، طبق اطلاعاتی که دانشگاه فرهنگیان در اختیار خبرگزاری پانا قرار داده، تعداد 5709 نفر از دانشجو‌ معلمان ورودی 1399 دانشگاه فرهنگیان، در سال تحصیلی 1403-1402 در تمامی پایه‌های مقطع ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه مشغول به تدریس در مدارس هستند.‌‌

این دانشجومعلمان در تمامی مقاطع تحصیلی مشغول به تدریس هستند و در همه استان‌ها به غیر از استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان، خراسان شمالی، سمنان و خراسان رضوی با هدف کمک به رفع بحران کمبود معلم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم آستین همت بالا زده‌اند.

همچنین طبق اعلام این دانشگاه، استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، تهران، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، کرمان و مازندران بیشترین جذب این گروه از دانشجومعلمان را داشته‌ و در تحقق‌‌ سریع‌‌تر عبارت وزیر آموزش و پرورش که گفت "‌کلاس بدون معلم نداریم" موثر واقع شدند.

انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان هم پس از این اقدام وزارت آموزش و پرورش و دعوت از دانشجومعلمان برای تدریس، با ارسال نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار تاثیر ابلاغ آن دسته از دانشجومعلمان ورودی سال‌های ۹۸ و ۹۹ که سال گذشته در مدارس حضور یافته و تدریس کردند، جهت بهره‌مندی از امتیاز رتبه‌بندی شدند که «رضامراد صحرائی» با این درخواست موافقت کرد و در پی این درخواست‌، وزیر آموزش و پرورش دستور اعمال امتیاز در رتبه‌بندی دانشجومعلمان ورودی ۹۹ و ۹۸ دانشگاه فرهنگیان که پیش از فارغ‌التحصیلی به کلاس درس رفته‌اند را صادر و از معاونت توسعه و پشتیبانی خواسته تا راهکارهای اجرایی شدن آن را احصاء کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار