الزام صنایع فلزی به ارایه رسمی اسناد مالی از ابتدای دی

تهران (پانا) - فعالان صنایع فلزی کشور از اول دی ماه اسناد مالی خود را به صورت رسمی ثبت می کنند و واحدهای صنفی برای ثبت درست و رسمی اسناد مالی با شرکت ها و متخصصان مالیاتی مشورت کنند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
الزام صنایع فلزی به ارایه رسمی اسناد مالی از ابتدای دی

علی هوشمند، رییس انجمن صنفی مقاطع برنجی، با اشاره به اعلام سازمان مالیاتی کشور که از تاریخ اول دی ماه 1402 ثبت رسمی اسناد مالی را برای اشخاص حقیقی و تمام فعالان اقتصادی، لازم الاجرا اعلام کرده است، به خبرنگار ما گفت: در این راستا، در جهت آشنایی اعضا و همچنین اطلاع رسانی، آگاهی در مورد نحوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی، و کمک به اعضای صنف صنعت فلز برنج و سایر همکاران در صنوف مرتبط پایین دستی و بالادستی، این سمینار رایگان برگزار شد تا متخصصان مالی، اطلاعات مالی مورد نظر را در اختیار اعضا و مخاطبان قرار دهند و راهکار رفع مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه نیز ارائه شود.

وی افزود: از اول دی ماه، ثبت صورت های مالی، فاکتورها و اسناد حسابداری و تمام فعالیت های مالی اشخاص حقیقی نیز باید به صورت رسمی انجام شود و فعالان اقتصادی باید به صورت تک دفتره کار کنند و تمام فعالیت های خود را براساس روش اعلام شده سازمان امور مالیاتی در سامانه مالیاتی کشور ثبت نمایند. شرکت ها و اشخاص حقوقی، پیش از این، برای ثبت رسمی اسناد مالی خود اقدام کرده اند و از اول دی ماه 1402 اشخاص حقیقی نیز ثبت اسناد رسمی را به صورت جدی باید در دستور کار قرار دهند تا با مشکلات و چالش های بعدی مواجه نشوند.

هوشمند با اشاره به این که ما حدود 65 شرکت تولید کننده میلگرد برنجی در کشور داریم که تعداد اعضای انجمن حدود 34 عضو است اعلام کرد: در این سمینار حدود 90 درصد اعضای دعوت شده حضور داشته اند و این موضوع نشان می دهد که اعضا، موضوع ثبت رسمی اسناد و صورت های مالی و فاکتورهای حسابداری و فعالیت خود را از اول دی ماه 1402 جدی گرفته اند و به دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز در این زمینه هستند تا مشکلات موجود خود را برطرف کنند. در دوره های قبلی، حضور اعضا به این میزان نبوده و به صورت محدود حضور داشته اند. اما در این دوره حضور اعضا و صنایع مرتبط افزایش داشته و به صورت فعال، از نظر کارشناسان بهره مند شده و پرسش و پاسخ ها نیز نشان می دهد که آشنایی با روش های جدید ثبت صورت های مالی در سامانه مالیاتی، به نیاز فوری و جدی شرکت ها و فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: برای بهبود روش ها و همچنین رفع مشکلات اعضای صنف صنعت برنج، لازم است که سایر فعالان اقتصادی و شرکت هایی که مواد اولیه به همکاران ما عرضه می کنند و مشتریانی که محصولات صنعت فلز برنج را خریداری می کنند و همچنین فعالیت های تراشکاری، قطعه سازی، فعالان صنعت مس و روی و... نیز موضوعات ثبت رسمی اسناد حسابداری و مالی را پیگیری نمایند. زیرا موضوع ارزش افزوده در یک محصول، شامل یک زنجیره و طیف گسترده فعالیت ها از تولید مواد اولیه، مس و روی گرفته تا تولید برنج، محصولات و میلگرد و مقاطع برنجی، تا تولید قطعات و محصولاتی است که از محصولات صنف صنعت فلز برنج تهیه و به بازار عرضه می شود. در نتیجه همه فعالیت های این طیف گسترده باید با ثبت رسمی اسناد مالی و صورت ها و فاکتورها، به رفع مشکلات موجود باید کمک کنند. زیرا گردش مالی عظیم این صنعت، شامل فعالیت های مختلف است و همه فعالان این طیف گسترده با هم در ارتباط هستند.

وی افزود: براین اساس، تلاش می کنیم که علاوه بر اعضای انجمن صنعت برنج، سایر صنوف مرتبط با این صنعت، از جمله فعالان صنعت مس، روی، تراشکاران، و ماشین ساز و فلز تراش، قطعه سازان مختلف و همه فعالیت هایی که از مواد و محصولات تولید شده صنف برنج استفاده می کنند، نیز بتوانند خود را با برنامه جدید سازمان امور مالیاتی، هماهنگ کنند، دفاتر حسابداری رسمی داشته باشند و روزانه تمام فعالیت های خود را ثبت کنند و براساس استانداردهای مورد نظر سازمان امور مالیاتی عمل کنند تا در کسب وکار آنها، محاسبه مالیات، قبول دفاتر و حساب های شرکت ها و صورتحساب ها و فاکتورها، با چالش و مشکل مواجه نشوند و هر نوع سود، کارمزد، اجرت، ارزش افزوده و فعالیت مالی در این زنجیره مالی بزرگ قابل شناسایی و ثبت باشد و مالیات براساس فعالیت هر شخص حقیقی و حقوقی و متناسب با درآمد شخص محاسبه شود و کم اظهاری و بیش اظهاری مطرح نباشد.

هوشمند گفت: از اول دی ماه، همه فعالان اقتصادی و صنعتی به صورت رسمی باید ثبت اسناد مالی را به صورت رسمی داشت باشند. تک دفتره باشند و صورت های مالی، فاکتورها و اسناد خود را متناسب با انتظارات و شاخص های سازمان مالیاتی ثبت نمایند. علاوه بر شرکت های حقوقی که از قبل این روند را آغاز کرده اند، افراد حقیقی نیز باید این کار را انجام دهند. اگر شخصی در این زمینه مشکل دارد باید از شرکت های مالی و حسابداری و افراد متخصص، کمک بگیرد و با این روش آشنا شود تا در آینده صورت های مالی این افراد مورد قبول سازمان مالیاتی باشد ودر سامانه مالیاتی ثبت شود.

فعالان اقتصادی و صنعتی به شرکت های مشاوره و متخصص برای رفع مشکلات خود مراجعه کنند

وی در پاسخ به این پرسش، که در صورت مواجه شدن فعالان اقتصادی و صنعتی با مشکل ثبت رسمی اسناد مالی و حسابداری در سامانه مالیاتی، این افراد چگونه باید مشکل خود را حل کنند و از کجا باید کمک بگیرند، گفت: ما سال هاست که این کار را آغاز کرده ایم، اطلاع رسانی شده است و از طریق کمیته های مالی و فنی به اعضای خود و صنف های مرتبط مشاوره داده ایم. در این زمینه، شرکت های مختلف حسابداری و مالی، برای ارائه برنامه و مشاوره و کمک به کنترل و نظارت فنی و حسابداری و مشاوره به اعضای صنف و همچنین ارائه صورت های مالی استاندارد و متناسب با قوانین و مقررات مالیاتی، وجود دارد. به عنوان مثال، از جمله افراد متخصص که سال ها در صنف فلزات فعالیت داشته اند شامل دکتر ترچانی و شرکت مرتبط با ایشان است که سخنران امروز بودند و اطلاعات بسیار خوبی به حاضران در سمینار ارائه کردند. ایشان نیز در این زمینه از طریق شرکت مالی و تخصصی خود می توانند به اعضا مشاوره بدهند، تا با روش کار و موضوعات آن آشنا شوند و البته افراد متخصص و شرکت های دیگری نیز وجود دارند که می توانند فعالان اقتصادی و صنعتی را کمک کنند و مشاوره بدهند تا ثبت رسمی اسناد آنها و دفاتر حسابداری آنها با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: ما این پیش بینی را در انجمن و کمیته های مالی داشته ایم و علاوه براین که به اعضا اعلام کرده ایم که از اول دی ماه 1402 باید این روش جدید حسابداری مالیاتی و ثبت اسناد و صورت های مالی را رعایت کنند، در عین حال پیش بینی کرده ایم که اعضا در صورت مواجه شدن با مشکل، دریافت مشاوره و کمک از افراد متخصص، به افراد متخصص و شرکت های مورد نظر مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: اعضای هر صنف از طریق مراجعه به انجمن ها که امور مالی، تخصصی، مشاوره انجام می دهند، می توانند از این راهنمایی و پیشنهادها بهره مند شوند. این اقدامات و تحولات مالی از 5 سال پیش شروع شده و آگاهی لازم را به اعضای خود داده ایم و در عین حال، به اعضای زیر گروه ها و صنایع مرتبط، صنایع مکمل، پایین دستی و بالادستی و... اطلاع رسانی کرده ایم که باید ثبت اسناد مالی و فاکتور و صورت های مالی به صورت رسمی انجام شود و این اسناد مورد قبول سازمان مالیاتی باشد و براساس شناسه مالیاتی، سال مالی، کد پستی، و... فاکتورها شماره گذاری شود و اسناد ثبت شود تا مورد قبول سازمان مالیاتی واقع شود.

براین اساس، با توجه به ضرب الاجل و اعلام تاریخ اول دی ماه که به صورت جدی، تمام فعالان اقتصادی باید فعالیت های مالی خود را به صورت رسمی ثبت کنند، لازم بوده که این سمینار را به صورت رایگان برگزار کنیم تا اعضا از آن بهره مند شوند و در جریان این تحول عمده مالی در کشور قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال های اخیر، واحدهای صنفی با چه مشکلاتی در این زمینه مواجه شده اند و آیا مشکلات خود را رفع کرده اند، گفت: واحدهای صنفی در این سال ها با مشکلات مختلف برای به روز کردن و رسمی کردن حساب ها و ثبت اسناد مالی، مواجه شده اند. اما به تدریج با مشاوره و برنامه ریزی و کار تدریجی، مشکلات را رفع کرده اند. شرکت های بزرگ، قبلا این مشکلات را برطرف کرده اند اما برخی افراد و شرکت های کوچکتر و فعالان صنفی کوچک تر هنوز خود را به روز نکرده و کار رسمی را آغاز نکرده اند، که لازم است به سرعت خود را با رویه جدید وفق دهند و ثبت اسناد مالی را به صورت رسمی از اول دی ماه 1402 داشته باشند و از مشاوره مالی افراد متخصص بهره ببرند.

میترا فتحی: متخصصان مالی ضمن ارائه اطلاعات کاربردی مالی و مالیاتی به پرسش اعضا پاسخ دادند

همچنین خانم میترا فتحی دبیرانجمن مقاطع برنجی اظهار داشت: در این سمینار که به همت انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان مقاطع برنجی در سالن شماره یک ساختمان هروی سنتر واقع در میدان هروی تهران، از ساعت ۹ تا ۱۳ برگزار شد، متخصصان خبره مالی سخنرانی کردند و محورهای این سمینار شامل بررسی موضوعات مالیاتی، ساختار مالی و تامین سرمایه در صنعت فلز برنج و صنوف و صنایع مرتبط و پایین دستی و مکمل این صنعت بود.

وی افزود: آقایان دکتر علی ترچانی، دکتر رضا حبیبی، دکتر حسین حبیبی، متخصصان مالی و استادان دانشگاه که سال ها سابقه حضور در صنایع مختلف از جمله صنعت فلز برنج و مشاوره مالی به اعضا را دارند، در این سمینار، سخنرانی کرده اند و ضمن ارائه اطلاعات کاربردی به اعضا، به پرسش های مطرح از سوی اعضای صنف برای رفع مشکلات احتمالی پاسخ دادند.

قشونی: افزایش سوددهی و کاهش مشکلات و شفاف سازی فعالیت صنایع پایین دستی ومصرف کنندگان

همچنین سیاوش قشونی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان مقاطع برنجی گفت: افزایش سوددهی و کاهش مشکلات و شفاف سازی فعالیت صنایع پایین دستی ومصرف کنندگان مورد توجه انجمن صنفی تولیدکنندگان مقاطع برنجی است.

وی افزود: رسالت این انجمن صنفی، تنها به ارائه خدمات و مشاوره به اعضای صنف تولید کنندگان مقاطع برنجی محدود نمی شود، بلکه افزایش سوددهی و بازدهی سایر فعالان مرتبط با این صنف و صنایع پایین دستی ومصرف کنندگان مقاطع برنجی نیز مورد توجه ما بوده است. تلاش ما این است که سایر اعضا و فعالان صنایع پایین دستی و مرتبط و مکمل این صنعت شامل عرضه کنندگان مواد اولیه و مصرف کنندگان و مشتریان مقاطع برنجی نیز با اعضای صنف تولیدکننده مقاطع برنجی همدل و همکار شود تا با گسترش همکاری ها، بتوانیم بازار، سوددهی، تولید و بالندگی، اثرگذاری و کارایی و بهره وری بیشتری داشته باشیم. از جمله در جهت شفاف سازی اسناد مالی، ثبت رسمی فاکتورها و صورت حساب ها و فعالیت های مالی و مالیاتی حرکت کنیم.

سیفان: انجمن صنفی تولید کنندگان مقاطع برنجی در جهت آشنایی سازمان مالیاتی با نوع فعالیت واحدهای صنفی مصرف کننده فلز برنج، تعاملات موثری انجام داده است

مجید سیفان عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان مقاطع برنجی نیز گفت: انجمن صنفی تولید کنندگان مقاطع برنجی در جهت آشنایی سازمان مالیاتی با نوع فعالیت واحدهای صنفی مصرف کننده فلز برنج، تعاملات موثری انجام داده است.

وی در پاسخ به این پرسش، که در جهت کاهش مشکلات صنف فلز برنج، چه نوع تعامل و همکاری هایی با سازمان امور مالیاتی و بانک ها و سایر نهادهای مرتبط با تولید، صورت گرفته است؟ گفت: در این مدت با امور مالیاتی کشور تعامل خوبی داشته باشیم. البته این صنعت برای سازمان امور مالیاتی ناشناخته است و توجیه ندارد و ما محصولات و فعالیت های بسیاری داریم که به صورت اجرت و کارمزد فعالیت دارند و این موضوع برای سازمان امور مالیاتی ناشناخته است. لذا از طریق کمیته های تخصصی و مالی و مالیاتی، در جهت تعامل با سازمان امور مالیاتی، و اطلاع رسانی و آشنایی سازمان امور مالیاتی با نوع فعالیت های صنایع پایین دستی فلز برنج فعالیت های گسترده ای صورت گرفته که می تواند به کاهش مشکلات و چالش ها کمک کند.

گفتنی است اولین سمینار تخصصی مالی - مالیاتی صنعت فلز برنج روز بیستم آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور 90 درصد اعضای دعوت شده از سوی انجمن صنفی مقاطع برنجی و با حضور متخصصان خبره مالی و مشارکت فعالان صنعت فلز برنج در سالن هروی سنتر تهران، برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار