در نشست مدیرکل دفتر آموزش عشایر با مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش مطرح شد؛

فعالیت تنها 6 هزار و 500 مراقب سلامت در مدارس

وزارت آموزش و پرورش چه خدماتی در حوزه بهداشت و سلامت به دانش‌آموزان عشایر ارائه می‌کند؟

تهران (پانا) - نشست مدیر‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی این وزارتخانه در راستای بررسی پرونده بهداشت و سلامت دانش‌آموزان عشایر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت تنها 6 هزار و 500 مراقب سلامت در مدارس

علی تیرگیر مال خلیفه در جلسه با اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره چالش‌ها و زمینه‌های همکاری درباره بهداشت و سلامت دانش‌آموزان عشایر اظهار کرد: در 26 استان کشور بیش از 240 هزار دانش‌آموز عشایری در دو مقطع ابتدایی و متوسطه مشغول تحصیل هستند که به دلایل مختلف دارای محرومیت بوده و در دسترس خدمات نیستند.

مدیر‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نسبت محرومیت در جامعه عشایری بالاست، گفت: این در صورتی است که حدود 164 هزار دانش‌آموز ابتدایی و 60 هزار دانش‌آموز متوسطه در مدارس عشایری تحصیل می‌کنند و پدران آن‌ها کاری کرده بودند که امام خمینی (ره) در وصف‌شان فرموده بودند «عشایر ذخایر انقلابند». بنابراین ما باید آنچه در توان داریم برای حمایت از دانش‌آموزان عشایر به کار ببندیم.

وی افزود: از چالش‌های دانش‌آموزان مدارس عشایری، بی‌بهره یا کم‌بهره بودن از امکانات بهداشت دهان و دندان، کمبود اقلام بهداشتی، بلوغ زودرس، پایین بودن سواد سلامت‌ و زندگی در معرض برخی آسیب‌های جسمی و بدنی است.

در ادامه اعظم گودرزی با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش به‌رغم داشتن 114 هزار مدرسه، تنها 6 هزار و 500 مراقب سلامت در مدارس وجود دارد، گفت: تا پیش از اینکه دفتر سلامت در وزارت آموزش و پرورش شروع به کار کند، وزارت بهداشت متولی سلامت دانش‌آموزان بود‌ و از آغازین روزهایی که در سال 1369 دفتر سلامت در این وزارتخانه ایجاد شد، مسئولیت مدارس مناطق شهری با آموزش و پرورش بوده و مسئولیت مدارس روستایی و عشایری با بهورزانی که در خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همواره در داشتن آمار بهورزانی که به مدارس عشایری و روستایی خدمت‌رسانی می‌کنند، دچار مشکل هستیم، از طرفی چون مسئولیت این مدارس با وزارت بهداشت است، از ادارات سلامت استانی نیز نمی‌توانیم آمار درستی بگیریم، به این ترتیب مجموعه خدماتی را که به دانش‌آموزان شهری ارائه می‌کنیم، نمی‌دانیم به دانش‌آموزان عشایر می‌رسد یا خیر، بنابراین دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر می‌تواند در این راستا به ما کمک کند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از این خدمات، وارنیش فلورایدتراپی برای دانش‌آموزان اول تا ششم ابتدایی است، به این گونه که بعد از خشک کردن سطح دندان‌ها، وارنیش فلوراید توسط افراد آموزش دیده با برس مخصوص به صورت لایه‌ای نازک روی تمام سطوح دندان‌ها مالیده می‌شود و برای استحکام بخشی و جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌شود.

وی افزود: طرح مکمل یاری، طرح دیگری است که می‌بایست با جدیت در مدارس عشایری نیز در کنار مدارس دیگر اجرا شود. در این طرح 40 درصد دانش‌آموزان دختر در مقطع متوسطه اول و 100 درصد دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم باید قرص‌های آهن و ویتامین (د) را دریافت کنند.

گودرزی با بیان این‌که طرح سفیران سلامت دانش‌آموزی با هدف ترویج سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی در حال برگزاری است، گفت: ما به دنبال این هستیم که در قالب این جشنواره، دانش‌آموزان با انجام دسته‌ای از فعالیت‌ها با سبک زندگی سالم آشنا شوند. می‌توان در مدارس عشایری این طرح را فعال کرد و از شرکت دانش‌آموزان عشایر نیز استقبال می‌کنیم و از شرکت کنندگان با جوایزی تقدیر خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح دیگری که از سوی دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شود،‌ گفت: پایگاه تغذیه سالم مدارس نیز طرح دیگری است که به یاری خدا از دو سال پیش در بخشنامه آن، مدارس عشایری هم لحاظ شده است و می‌توان با حمایت و هدایت‌های دفتر عشایری به اجرای آن کمک کرد. همچنین برای ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان نیز پیگیر خواهیم بود تا ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی شما مرحله به مرحله آن را در مدارس عشایری کشور اجرا کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پایان از دانش آموزان عشایر خواست تا در طرح هر مدرسه یک نهالستان فعال‌تر از دانش آموزان شهری شرکت کنند و در کاشت حداقل 3 نهال درخت توسط ایرانی از دیگران پیشی بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار